Wizerunek sieci handlowej
W miesięczniku Handlowiec znajdujemy artykuł dotyczący kształtowania wizerunku sieci handlowej. Zdaniem autora tekstu Tomasza Olejniczaka jest to jeden z elementów konkurencyjności sieci handlowych, wyróżniających firmę na rynku spośród innych. Jak pisze autor: „Nabywcy muszą (…) być przekonani o unikalności danej sieci handlowej oraz niemożności zaspokojenia potrzeb w taki sposób, jak tego pragną, przez inne placówki detaliczne”. Wśród czynników, które skłaniają do zarządzania wizerunkiem sieci handlowej autor wymienia m. in. niską lojalność nabywców, wewnętrzną sprzeczność obrazu firmy i zmiany w strukturze sieci handlowej, np. przejęcia innych sieci handlowych czy włączanie nowych placówek.
Olejniczak podkreśla rolę tożsamości, reputacji, otoczenia, oferty handlowej i kompetencji oraz postawy personelu w skutecznym kształtowaniu zespołu cech charakterystycznych dla firmy. Wskazuje na potrzebę znalezienia przez sieć atrybutu, z którym chce kojarzyć się konsumentom, bo „strategie kształtowania wizerunku sieci wielkopowierzchniowych opierają się zwykle na uzupełnianiu podstawowej oferty asortymentowej o dodatkowe elementy”. Jednolity wizerunek ma w opinii autora zjednywać opinię publiczną do marki, usuwać anonimowość pomiędzy siecią i odbiorcą, sprzyjać pozytywnemu nastawieniu do sieci i jej działań.
Ponadto celem działań wizerunkowych ma być stabilizacja firmy oraz zmniejszanie ryzyka kryzysów. Sieci dzięki temu mają pozyskiwać lojalnych klientów i mogą sobie pozwolić na odważniejszą politykę cenową; wizerunek ma także wpływ na politykę personalną – przyciąga wartościowych pracowników, a już zatrudnionych pracowników motywuje do podnoszenia kwalifikacji. Ponadto w artykule na temat rozumienia wizerunku wypowiada się Gabriela Borowczyk, dyrektor marketingu sieci real,-.