.

 

Wydarzenia hybrydowe, „znieczulica” społeczna i celebracja codzienności. TrendBook PR 2022 od Propsy PR

dodano: 
19.01.2022
komentarzy: 
0

Pandemia koronawirusa zachwiała branżą PR. Nadchodzący rok będzie czasem odradzania się Feniksa z popiołów. Jakie zjawiska wpłyną na PR i w jaki sposób? Odpowiedź można znaleźć w TrendBooku PR 2022, przygotowanym przez zespół Propsy PR. Podzieliliśmy go na dwie kategorie: ze względu na temat i narzędzia. Całość można pobrać na stronie Propsy PR. Patronat medialny nad TrendBookiem PR 2022 objął serwis PRoto.pl.

Wraz z rokiem 2022 wkraczamy w erę post-Covid. Mimo że końca pandemii koronawirusa nie widać, to jednak jako społeczeństwo oswoiliśmy się z kwarantannami, pracą i nauką zdalną, spotkaniami w wymiarze internetowym. Według ekspertów i ekspertek Propsy PR opisywane zjawisko, a także osiem innych przez nas wytypowanych, wpłyną w znaczący sposób na trendy w PR w nadchodzącym czasie.

W branży PR może skutkować to tendencją organizowania hybrydowych wydarzeń na większą niż dotąd skalę – prelegenci/tki będą włączani online na konferencjach, podczas gdy inne osoby będą na miejscu. Przestanie to wpływać na jakość wystąpień dla odbiorców/czyń wydarzeń. Plusem tego rozwiązania będzie możliwość zaproszenia ekspertów/ek z całego świata na regionalne wydarzenia, np. lokalne konwenty zaszczycą obecnością znawcy tematyki z innej części świata. Z drugiej strony branży eventowej będzie bliżej do PR jak nigdy dotąd. Zadbanie o promocję live (streaming live, oprawa online) stanie się standardem.

Zjawisko „zanurzenia w pandemii” wpłynie według naszych prognoz na mniejsze szanse zaangażowania ludzi w działania typu udział w wydarzeniach, akcje charytatywne itp. Przyczynę tej „znieczulicy” społecznej upatrujemy w powszechnym informowaniu o danych o śmierci z powodu COVID-19 w środkach masowego przekazu. Coraz większa „znieczulica” społeczna prawdopodobnie wzmocni się, ponieważ izolacja utwierdziła wiele osób w przekonaniu, że najpierw należy zadbać o dobrostan własny i rodziny, a potem można myśleć o otoczeniu i sprawach globalnie ważnych.

Wśród trendów w PR na nowy rok wytypowaliśmy resentymenty, wzrost popularności mody vintage, odbudowanie relacji międzyludzkich i celebrowanie codzienności. Pośrednio jest to skutek pandemii i obostrzeń w większości sektorów, a także rosnącego odseparowania ludzi (narzuconego dystansu społecznego). Po zniesieniu obostrzeń do łask wróciły wydarzenia w skali lokalnej – ludzie chcą spotykać innych, jednak często obawiają się eventów masowych. W PR będzie to miało duże znaczenie dla sposobu komunikowania się marek, aby uwzględnić element doceniania lokalności, bliskości z innymi przy jednoczesnym dystansie społecznym. Wszelkie formy wspominania przeszłości mogą mieć wpływ na sposób komunikowania się marek w nadchodzącym roku.

Według danych ESG Monitor za 2021 rok, nastąpiła znaczna radykalizacja postaw i opinii społeczeństwa. Zauważalne jest to nie tylko podczas protestów ulicznych, lecz także na poziomie debaty w mediach społecznościowych czy tradycyjnych. Prognozujemy, że w 2022 roku bańki społeczne będą się umacniać – ludzie będą osadzać się w otoczeniu, które myśli podobnie. Zjawisko zakotwiczania poglądów i okopywania się w różnych światach będzie prawdopodobnie przybierało na sile. Komunikacyjnie może doprowadzić to do budowania świata „złudzeń”, w którym niektóre rzeczy wydają się oczywiste lub stałe, pewne.

Według badań CBOS za 2021 rok, nastąpił wzrost negatywnego nastawienia obywateli/lek do polityki. W kwestiach społecznych popularniejsze może stać się budowanie tożsamości na zasadzie uznania wspólnego wroga publicznego, które już miało miejsce w roku poprzednim. Prognozujemy, że w tym roku coraz częstszy stanie się mikroaktywizm, czyli budowanie aktywności społecznej czy politycznej w mikroskali wśród zaangażowanych odbiorców/czyń (zwłaszcza w mediach społecznościowych, takich jak Instagram).

Wraz z pracą i nauką hybrydową lub zdalną nastąpił wzrost aktywności użytkowników internetu. Coraz częściej spędzamy czas w sieci i poświęcamy go na to coraz więcej. Wśród trendów pod kątem narzędziowym zespół Propsy wyznaczył m.in. komunikację „od odbiorców do odbiorców” (coraz częściej marki będą korzystać z contentu przygotowanego lub inspirowanego klientami/tkami), ultra real time marketing, standard posiadania napisów w nagraniach wideo w social mediach i większe zaangażowanie z mikroinfluencerami.

Trendbook PR 2022 można pobrać na stronie Propsy PR na stronie.

Autorka tekstu: Anna Kiedrzyńska-Tui, dyrektor operacyjna Propsy PR, agencji dla NGO i projektów społecznych

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin