Za mało Polski w zagranicznych mediach
Obecność Polski w mediach jest zbyt mała, co niekorzystnie wpływa na postrzeganie gospodarki, sytuacji ekonomicznej i politycznej kraju – powiedział Richard Edelman, Prezes i Dyrektor Generalny agencji Edelman, podczas wczorajszego briefingu dla dziennikarzy. Zaprezentował on wyniki badań postrzegania Polski przez zagraniczne media przeprowadzone przez agencję Edelman w trzecim kwartale 2005 roku. Za powody do optymizmu i szanse rozwoju dziennikarze m.in. Economic Times, Business Today, Associated Press, Baijing Daily i CNBC uznali wstąpienie Polski do Unii Europejskiej, coraz bardziej stabilny rozwój gospodarczy, przyjazne środowisko do zakładania biznesu i wysoko wykwalifikowany personel.
Główne wyzwania stojące przed Polską to sprostanie szybkiemu rozwojowi ekonomicznemu, konkurencja w regionie (głównie ze strony Czech) oraz brak odpowiedniej infrastruktury. Niestety nie jesteśmy również postrzegani jako kraj specjalizujący się w zaawansowanych usługach. Większość respondentów odpowiedziała, że Polska nie osiąga sukcesów w branży informatycznej, farmaceutycznej oraz finansowej. Jednak największym problemem okazuje się znikoma obecność Polski w zagranicznych mediach, czego rezultatem jest nieznajomość polskich realiów zarówno ekonomicznych, jak i politycznych.
„Polska powinna być szerzej obecna w światowych mediach” - powiedział Richard Edelman. „Brak jakiejkolwiek informacji działa na niekorzyść wizerunku Polski nie tylko wśród dziennikarzy, ale także liderów opinii i decydentów na całym świecie. Ponadto, Polska powinna komunikować swoje walory, które pozytywnie wyróżniają ją na tle innych państw. Mam na myśli kulturę, sztukę i pozostałe osiągnięcia, którymi nie mogą poszczycić się inne kraje.”
Edelman zwrócił uwagę na fakt, że Polsce brakuje współczesnych „gwiazd”: silnych marek, wyrazistych osobowości ze środowiska biznesu lub firm, które jednoznacznie kojarzyłyby się z Polską na świecie, jak to jest w przypadku fińskiej Nokii czy koreańskiego Samsunga.
Podstawowe wnioski i rekomendacje, jakie wynikają z przeprowadzonych badań to konieczność szerszego zaistnienia Polski w mediach. W procesie budowy wizerunku kraju warto podkreślić, że Polska oferuje więcej niż tylko tanią siłę roboczą, czy że odnosi sukcesy w przetwórstwie i innych gałęziach przemysłu uważanych za „przestarzałe”, może się bowiem również pochwalić szybkim wzrostem przedsiębiorczości w najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorach przemysłu oraz sprawną kadrą zarządzającą, mającą wizję na przyszłość.
Badanie przeprowadzono na podstawie 20-minutowych, pogłębionych wywiadów telefonicznych z 61 dziennikarzami kluczowych tytułów. W badaniach brali udział dziennikarze z: Economic Times, Business Today, Associated Press, Baijing Daily, CNBC, Italia Oggi, L’Usine Nouvel, CFN-CNBC, ABC News, Le Moci, China Business Journal. W celu uzyskania porównania badaniami zostały objęte także: Brazylia, Chiny, Indie, Rosja oraz Meksyk.