Zakupowe szaleństwo czy bojkot Black Friday?

dodano: 
29.11.2019
komentarzy: 
0

Ostatni piątek listopada, czyli Black Friday, to wielkie święto zakupów, które kilka lat temu zadomowiło się i w Polsce. Większość sklepów chce w tym czasie przyciągnąć klientów specjalnymi ofertami, m.in. obniżkami cen. Część z nich oferuje rabaty nie tylko w Czarny Piątek, ale i dzień, tydzień a nawet... miesiąc wcześniej.

Tegoroczny Black Friday przypada dziś, 29 listopada 2019 roku. Instytut Monitorowania Mediów sprawdził, jaką popularnością święto zakupów cieszyło się w internecie i social mediach na tydzień przed Czarnym Piątkiem. Liczba wzmianek wyniosła 43,6 tys., a ich zasięg to 269 mln. Co ciekawe, w analogicznym okresie ubiegłego roku liczba wzmianek na temat Black Friday była taka sama.

Źródło: imm.com.pl

Poza rzeszą osób czekających na okazje zakupowe szaleństwo zgromadziło także grono przeciwników, którzy zwracają uwagę m.in. na aspekty ekologiczne i nadmierny  konsumpcjonizm. Część marek rezygnuje z rabatów i informuje klientów o swojej decyzji. Są nawet takie, które w odwrocie do zakupowego szału podnoszą ceny. Tak postąpiła np. polska marka odzieżowa Vvidoki. Z okazji Black Friday ceny jej produktów wzrosły o 55 proc. Marka zwraca też w swoich postach na Facebooku uwagę na złudne obniżki – podaje, że ceny w Black Friday i Cyber Monday były o 0-2 proc. niższe niż w poniedziałki i piątki w poprzedzających tygodniach. Vvidoki zachęca do przemyślanych zakupów odzieżowych, zwracając uwagę na ilość wyrzucanych przez Polaków tekstyliów.

Źródło: facebook.com/vvidoki

Inna polska marka odzieżowa – Looks by Luks (oferująca akcesoria, np. opaski czy turbany) – postanowiła zmienić Black Friday na Green Friday. Zapowiedziała, że wszystkie dochody z tego dnia zostaną przekazane fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, która edukuje w zakresie świadomych zakupów. Podobną drogę wybrała marka Elementy – również z branży odzieżowej – która zadeklarowała przekazanie 10 proc. dochodu z piątku na wspomnianą organizację.

Butik Slow Concept Store, zlokalizowany w warszawskim centrum handlowym Promenada, również ogłosił, że 29 listopada produkty marek znajdujących się w sklepie będą sprzedawane w regularnych cenach. Zachęcił do przemyślanych zakupów i inwestowania w rzeczy lepszej jakości.

Jednak nie tylko małe marki decydują się na bunt wobec Czarnego Piątku. Na przekór zakupowej tradycji wychodzi także IKEA, która kolejny rok zachęca do zwrócenia uwagi na posiadane już meble i akcesoria. Szwedzka sieć radzi, jak o nie dbać, by zrobić coś dla dobra planety. W podobnym tonie wypowiada się Decathlon – firma już kilka dni temu uprzedziła, że nie oferuje rabatu, lecz zachęca do szukania zakupów z drugiej ręki.

Źródło: facebook.com/DecathlonPolska

(mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin