Jak prowadzić komunikację spółek rynku kapitałowego?

dodano: 
10.12.2013

Autor:

Artur Stechmiller, CEO BADDOG PR
komentarzy: 
2

Podmioty rynku kapitałowego zgodnie z wymaganiami prawa zobowiązane są do publikowania szeregu informacji związanych z prowadzoną działalnością, są to tzw. obowiązki informacyjne. Komisja Nadzoru Finansowego weryfikuje, czy spółki obowiązek ten wypełniają.

Regulacje prawne obowiązujące spółki notowane na GPW w Warszawie zgodne są z przepisami unijnymi, w szczególności z dyrektywą Transparency oraz dyrektywą Market Abuse.

Oprócz wypełnienia wymagań regulowanych prawem od spółek oczekuje się transparentności, czyli przejrzystości w prowadzonej działalności i czytelnej komunikacji z inwestorami.

Bez znajomości obowiązków informacyjnych spółek publicznych, a także ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych, procesu komunikacji nie należy rozpoczynać.

Każda informacja wychodząca ze spółki powinna być przemyślana, a jej ewentualne negatywne skutki zawczasu przeanalizowane.

Zaplanowanie działań informacyjnych, czy wizerunkowych dla spółki wymaga więc znajomości prawa oraz oczekiwań inwestorów, aby uniknąć niepotrzebnych błędów.

Prowadząc komunikację z interesariuszami spółki, zwłaszcza z inwestorami, musimy pamiętać o konsekwencjach wysyłanych ze spółki komunikatów, gdyż mogą one spowodować wahania kursu akcji, rozbudzić duże zainteresowanie inwestorów spółką lub wręcz przeciwnie - zniechęcić do inwestowania.

Abstrahując od przygotowania i zakomunikowania raportów wymaganych prawem, ważne jest skomentowanie ich odnoszące się do statusu bieżącej działalności spółki, jej planów bądź aktualnej sytuacji w branży. Sam suchy raport nie jest dla uczestników rynku kapitałowego wystarczający. Owszem, każdy analityk czy wytrawny inwestor wyczyta z raportu wszystkie istotne informacje, jednak przekaz okraszony komentarzem zarządu lub opisem działań pozwoli uczestnikom rynku kapitałowego lepiej zapoznać się z sytuacją i świadomie podjąć decyzje związane z zaangażowaniem się w daną spółkę. Na tym właśnie polega transparentność: na przejrzystej komunikacji z inwestorami, dzięki której budowane jest wzajemne zaufanie i zrozumienie dla prowadzonej działalności.

Przedsiębiorstwo może sobie pozwolić na utratę pieniędzy – nawet dużych, lecz nie powinno utracić reputacji. (W. Bufet).

Na reputację, wizerunek spółki składa się wiele elementów takich jak: identyfikacja wizualna, relacje z klientami, słowo mówione – czyli wystąpienia jej przedstawicieli, działalność prospołeczna, uczestnictwo w stowarzyszeniach branżowych, a przede wszystkim profesjonalizm jej pracowników, zaufanie do zarządu oraz uznanie i szacunek otoczenia firmy. Dla inwestorów ważne jest to, co reprezentuje sobą zarząd spółki, czy można mu zaufać i wierzyć, że zainwestowane w spółkę pieniądze przyniosą oczekiwane zyski.

Budowanie zaufania akcjonariuszy do firmy i jej zarządu nie jest dla wszystkich sprawą oczywistą, dlatego warto zdać się na doświadczenie profesjonalistów związanych z rynkiem kapitałowym.

Ekspert w branży

Jak mawia wielu znawców giełdy, m.in. Zenon Komar, autor „Sztuki spekulacji" najlepiej inwestować w spółki, których branże się zna i rozumie, czyli np. lekarze powinni inwestować w branżę medyczną, bankowcy w branżę finansową, filmowcy w branżę mediową. A co ze znajomością branży przez same spółki w niej działające? Budując wizerunek spółki, warto zadbać, by przedstawiciele spółki mogli nosić miano ekspertów w swojej dziedzinie, to znaczy, że przedstawiciel spółki działającej np. w branży odnawialnych źródeł energii udzielał się w różnego typu konferencjach, sympozjach branżowych lub był otwarty na pytania mediów związanych z daną dziedziną biznesu.

Popularność spółki

To, od czego zależy popularność spółki oraz dlaczego inwestorzy interesują się daną spółką, nie jest żadną tajemnicą. Na wielu portalach internetowych analizowane są różnego typu wskaźniki obrazujące inwestorom potencjały spółek. Przykładami analiz takich wskaźników jak: liczba transakcji dla danej spółki, liczba publikacji, czy liczba wyświetleń informacji w rachunkach są ticker rank na portalu stooq.pl oraz ranking popularności spółek na bankier.pl. Z rankingów tych możemy dowiedzieć się, które spółki prowadzą aktywną komunikację z inwestorami, czyli które w ostatnim czasie opublikowały informacje związane ze swoją działalnością.

Podsumowując, możemy śmiało postawić tezę, że popularnymi wśród inwestorów spółkami są te, w których dużo się dzieje; jest wiele zawieranych transakcji i umów, nowych inwestycji, zrealizowanych projektów etc., ponieważ ich aktywna działalność daje inwestorom poczucie, że w wyniku tych działań mogą liczyć na zyski dla siebie. Tylko skąd inwestorzy mogą czerpać te informacje? To właśnie dzięki raportom i komunikatom wysyłanym ze spółek, a także dzięki dostępnej o nich informacji w mediach, napisanych artykułach, udzielonych wywiadach i komentarzach.

Sytuacja kryzysowa

Czym właściwie jest sytuacja kryzysowa i jak się przed nią ustrzec?

Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych tematowi sytuacji kryzysowych poświeciło tegoroczną konferencję podczas, której spotkali się przedstawiciele spółek giełdowych. Rozważano znaczenie zaistnienia sytuacji kryzysowych dla reputacji spółek. Sytuacją kryzysową nazywamy niezaplanowane zdarzenie niosące przykre dla spółki konsekwencje. To, czy konsekwencje te będą rzeczywiście przykre, zależy od samej spółki, a dokładnie od tego, jak dana spółka jest do niej przygotowana.

Najistotniejszą sprawą w sytuacji kryzysowej jest odpowiednia komunikacja. W Baddog PR opracowujemy symulacje działań gotowe do wykorzystania w przypadku różnych możliwych zdarzeń, a także procedury informowania opinii publicznej. W każdej nawet najlepiej zarządzanej spółce może zdarzyć się sytuacja kryzysowa, ważne dla reputacji jest jednak to, jak spółka z trudną sytuacja potrafi sobie poradzić. Z wizerunkiem spółki jest podobnie jak z wizerunkiem osoby, każdy popełnia błędy, a ważne jest to, jakie wyciąga z nich wnioski.

Zewnętrzni doradcy

Spółki giełdowe zobligowane przez regulacje prawne oraz oczekiwania inwestorów muszą stale komunikować się z rynkiem.

Większość notowanych na rynku NewConnect spółek nie posiada działów relacji inwestorskich, czy public relations w swoich strukturach. Z kolei spółki z rynku regulowanego często potrzebują wsparcia osób z zewnątrz, które będą w stanie obiektywnie oceniać ich działalność i na bieżąco doradzać.

Ta sytuacja otwiera możliwości dla wyspecjalizowanych na rynku kapitałowym agencji, które dzięki doświadczeniu są w stanie na bieżąco wspierać je w skomplikowanych działaniach związanych z wypełnianiem obowiązków informacyjnych i komunikacyjnych wobec uczestników rynku.

komentarzy:
2

Komentarze

(2)
Dodaj komentarz
12.02.2014
21:27:06
Glos krytyki
(12.02.2014 21:27:06)
Kolejny propedeutyczny artykul, z ktorego nic dla osoby choc odrobine znajacecej realia rynkow kapitalowych nie wynika. Autor jako osoba, ktora chce pozycjonowac sie na eksperta, powinien wiedziec, ze emitenci na tym rynku nie maja struktur ir, bo w zdecydowanej wiekszoci przypadkow jest to zbedne. Na rynku, ktorego najwieksza bolaczka jest brak plynnosci czesto proces komunikacji po IPO jest ograniczony do minimum - liczy sie pozyskany kapital a pozniejszy kurs jest kwestia wtorna. Do kogo zatem te fantastyczne komunikaty skoro inwestorzy i tak wola duzy parkiet? P.s. Kryptoreklama o tym jak baddog pr planuje dzialania kryzysowe (oczywista, oczywistosc) co najmniej nie smaczna.... Brawo.
11.12.2013
11:10:14
qwerty
(11.12.2013 11:10:14)
ameryka nie została odkryta...
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin