Jak tworzyć informacje prasowe, które satysfakcjonują dziennikarzy i wyszukiwarki?

dodano: 
08.03.2017

Autor:

Anna Przybysz
komentarzy: 
0

Rola informacji prasowych we współczesnym public relations wciąż jest bardzo istotna. Nadal czytamy po to, by czegoś się dowiedzieć. Musimy jednak mieć na uwadze fakt, że w internecie mamy do czynienia z milionem różnych komunikatów, które niemalże atakują nas zewsząd, a nasz czytelnik jest wyjątkowo rozkapryszony.

W filmoznawstwie istnieje zasada, że pierwsze 10 minut filmu decyduje o tym, czy przypadnie nam on do gustu, czy też nie. Gdyby przełożyć tę zasadę na proces tworzenia tekstów, to powinny być one przejrzyste, zwięzłe i czytelne (zarówno pod względem języka, jak i układu treści). Kilka pierwszych akapitów (de facto tytuł i lead) decyduje o tym, czy uda nam się przykuć uwagę dziennikarza, a następnie czytelnika.

Klasyczny układ informacji prasowej

Jeszcze z okresu studiów, zapamiętałam zasadę, że wysyłając informację czy newsa do redakcji powinniśmy zadbać o to, żeby nie wymagał on już dopracowania redakcyjnego. W czasach gdy dziennikarzy wypierają media workerzy, którzy gonią za newsem i nie mają czasu na pogłębiony research, zasada ta szczególnie zyskuje na znaczeniu.

W internecie mniej znaczy więcej. Klasyczny układ informacji prasowej, czyli tzw. odwrócona piramida, to wciąż najbardziej aktualna i adekwatna forma tworzenia informacji, także na potrzeby sieci.

Dla przypomnienia przedstawiam układ odwróconej piramidy:

- tytuł

- lead - powinien zawierać 80 proc. informacji w pierwszych 20 proc.tekstu oraz zawierać odpowiedź na najważniejsze pytania: kto, co, gdzie, kiedy

- epizod(y) lub szczegółowe informacje - to miejsce na rozszerzoną prezentację informacji zawartych w leadzie, dopiero w tym miejscu powinniśmy opisać naszego newsa ze szczegółami

- komentarz, wątki poboczne - to idealne miejsce na dodatkowe informacje, cytat z wypowiedzią eksperta, dodatkowe tło newsa

układ informacji prasowej tzw. odwrócona piramida

Nowe media, nowe formaty informacji prasowych

W związku z rozwojem mediów społecznościowych narodziła się nowa koncepcja informacji prasowej - social media press release[1]. Ten nowy format informacji zakłada łączenie treści informacji prasowej z materiałami, którymi dana firma dzieli się w sieci, udostępnia w swoich kanałach social media. Dodatkowo, szablon social media press release jest przyjazny dla urządzeń mobilnych oraz umożliwia szybkie i bezproblemowe dzielenie się treścią informacji w social media.

Przeanalizujmy, po kolei, elementy press release Shift Communications:

Social Media Press Release

1. Widżety umożliwiające proste i szybkie udostępnienie informacji w kanałach social media;

2. Krótki, chwytliwy tytuł na 55 znaków, który umożliwia retweet informacji oraz jest przyjazny dla urządzeń mobilnych (tzn. będzie dobrze prezentował się na ekranie urządzenia mobilnego);

3. Materiał video zamieszczony na kanale YT;

4. Dźwięk w formacie audio, w serwisie SoundCloud, który umożliwia łatwe dzielenie się materiałem audio;

5. Link do galerii zdjęć (wszystkie zdjęcia z alternatywnym opisem alt);

6. Widżet umożliwiający komentowanie treści informacji np. Disqus lub Facebook Comments;

7. Widżet zachęcający do kontaktu z firmą lub pozostawienia swojego adresu e-mail (interakcja z odbiorcą);

8. Linki do innych kanałów social media.

O czym w kontekście SEO warto pamiętać, tworząc informację prasową?

Po pierwsze, kontaktując się z mediami, czy przez informację prasową wysyłaną mailem czy też link do tekstu do naszej strony, warto pamiętać o kilku zasadach tworzenia komunikatów. Powinniśmy stosować różne rodzaje nagłówków, w zależności od stopnia ich ważności. Zaczynamy od h1 - nagłówek tytułowy (wyróżniający), po h2, h3, h4, na h6 kończąc. Wedle zasady, tekst powinien zawierać jeden nagłówek wyróżniający (h1), kilka nagłówków h2, h3 itd. Nie musimy stosować wszystkich naraz, ale h1 i h2 warto. Dobrze, jeśli tekst i/lub nagłówki zawierają frazę kluczową, ale nie przesadzajmy z ich liczbą w tekście. Informacja prasowa to nie folder reklamowy.

Po drugie, informacja nie powinna zawierać zbyt dużej liczby linków wychodzących. Skupmy się na jednym, dwóch linkach do innej podstrony w serwisie lub do strony zewnętrznej. Nie rozpraszajmy nadto uwagi czytającego.

Po trzecie, zadbajmy o to, by nasza informacja była dopasowana do potrzeb konkretnego wydawcy. Nie popełniajmy grzechu lenistwa i nie wysyłajmy not prasowych hurtem, na chybił trafił. Lepiej skupić się tylko na wybranych mediach i postarać się o dedykowany im press release. W przypadku publikacji unikniemy duplikacji treści i mamy szansę na pozyskanie wartościowych linków z różnych miejsc. Gdy wydawca opublikuje tylko fragment naszej informacji, np. w formie cytatu, poprośmy o podlinkowanie autora wypowiedzi lub link do firmowej strony.

Po czwarte, pamiętajmy o tym, by nasz tekst pisany był z myślą o ludziach, a nie robotach. Ważne, by niósł realną korzyść dla czytelnika, był użyteczny i oryginalny. Nie zapominajmy także o zasadach interpunkcji, ortografii oraz formatowaniu. Niby oczywiste, ale nie ma nic bardziej irytującego i kompromitującego niż informacja prasowa wyglądająca jak podrzędna ulotka. W końcu jak cię widzą, tak cię piszą. 

Anna Przybysz, specjalistka zajmująca się tematyką public relations, współpracą z blogerami i tworzeniem wartościowych treści do działań marketingowych

Zapisz się na szkolenie 20 marca!

Podstawy SEO w public relations

Jak pisać teksty PR-owe, by wspierać pozycjonowanie? Jak działania PR mogą wpłynąć na pozycjonowanie? Jak realizować kampanie PR z uwzględnieniem wytycznych Google’a. Jaki wpływ na SEO mają działania z influencerami? Na te i wiele innych pytań odpowiemy na szkoleniu Akademii PRoto.

 

 


[1] Informację podaję za Anną Miotk, Nowy PR. Jak Internet zmienił Public Relations

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin