Mobile writing. Jak pisać teksty na ekran smartfona

dodano: 
01.09.2016

Autor:

Joanna Wrycza-Bekier
komentarzy: 
0

W Polsce 50 proc. stron jest przeglądanych na ekranach mobilnych. Polacy średnio przez 2 godziny dziennie łączą się z internetem w telefonie, a 10 milionów użytkowników korzysta z mediów społecznościowych przez smartfona. Czy Twoje teksty są gotowe na spotkanie z czytelnikiem, który  przegląda je na małym ekranie, w przerwie na lunch, w tramwaju czy na plaży? Poznaj wyróżniki „mobilnego pisania”.

Badania eye-tracking przeprowadzone przez Briggsby pokazują, że podczas lektury z ekranu mobilnego koncentrujemy się na jego centralnej, górnej części

Badania eye-tracking na ekranie mobilnym

Wydawałoby się, że te wyniki jedynie potwierdzają zasadę odwróconej piramidy, a zatem tytuł i lead stają się jeszcze istotniejsze niż dotychczas. Trochę w tym racji, jednak z rozmysłem napisałam „wydawałoby się.”

Żeby zweryfikować to stwierdzenie, przejrzałam na smartfonie kilka blogów o responsywnym layoucie. Po załadowaniu wybranego artykułu, na pierwszym ekranie zmieściło się zwykle logo, zdjęcie autora oraz tytuł, czasami skrawek leadu. By zdecydować, czy chcę czytać dalej, zaczęłam przewijać stronę. No właśnie… przewijać.

Na ekranie mobilnym chętniej przewijamy

To kolejny wyróżnik „mobilnego czytania”. Na smartfonie linia zanurzenia rozmywa się. Częściowo ze względu na rozmiary ekranu, a częściowo dlatego, że do niekończącego się przewijania przyzwyczailiśmy się już wcześniej dzięki mediom społecznościowym. Strony na Facebooku czy Instagramie można przewijać tak długo, jak tylko ma się ochotę i docierać do wciąż  nowych treści.

Z badań Chartbeat, które dotyczą nie tylko ekranów mobilnych, wynika, że choć nie każdy czytelnik przewija stronę, to większość spędza najwięcej czasu pod linią zanurzenia [1]Połowa użytkowników mobilnych zaczyna przewijać po 10 sekundach, a w przeciągu 14 sekund – już 90 proc.! Co więcej, niektórzy przewijają jeszcze zanim strona całkowicie się załaduje.

Jak zatrzymać palec sunący po ekranie

Na małych ekranach sprawdzą się mikrotreści, czyli krótkie teksty okraszone obrazkiem czy wideo. Zaspokajają one naturalną dla człowieka potrzebę rozproszenia, gdyż nie wymagają dłuższej koncentracji, są zrozumiałe w oderwaniu od kontekstu.

Ale nie każdy problem da się wyjaśnić w wersji mikro. Co z dłuższymi tekstami?

Zadbaj o intrygujący tytuł, który zmieści się maksymalnie w 60 znakach, bo dłuższy zajmie zbyt dużo miejsca na małym ekranie. W leadzie szybko przejdź do rzeczy. A przede wszystkim: spraw, by odbiorca chciał się dowiedzieć, co czeka tuż pod spodem.  Przekonuj czytelnika udokumentowanymi faktami i urozmaicaj artykuły wciągającymi opowieściami. Prawdopodobnie wkrótce na znaczeniu zyska storytelling oraz umiejętność ciekawego pisania o statystykach.

Walcz o uwagę każdym zdaniem

Wybieraj słowa pobudzające wyobraźnię (np. przerwa na kawę zamiast czas wolny) oraz dynamiczne czasowniki, o których więcej pisałam w artykule o mikrotreściach. Unikaj negacji (np. nie ulega wątpliwości), ponieważ spowalniają lekturę. Natomiast określenia napuszone i nudne (np. dysponować wiedzą, sfera gospodarki, ulec poprawie) usztywniają tekst i odbierają mu świeżość.

Stawiaj kropkę po maksymalnie 20 słowach, tak jak to zaraz zrobię w zdaniu, które teraz czytasz. Na małym ekranie sprawdzą się zdania jeszcze krótsze. Króciutkie.

Często zadajesz pytania w tekście? Nie? A warto, bo podsycają ciekawość i prowadzą oko do kolejnego zdania. Kiedy czytasz to zdanie, kątem oka widzisz początek kolejnego. Dlatego wypróbuj spójniki na początku zdań, które zapewnią ciągłość lektury. Uwagę zwróci też ekspresja! Dzięki niej Twój tekst będzie tętnił emocjami.

Zadbaj o wizualną przejrzystość

„Jak Cię widzą, tak Cię… czytają”. Nawet jeśli napiszesz zwięzły i wyrazisty tekst, a zapomnisz o wizualnej przejrzystości, możesz stracić część czytelników.

Akapity wyznaczają tempo, w którym oko porusza się po ekranie. Dłuższe wymagają uwagi, która podczas lektury w tramwaju szybko się rozprasza. Akapit składający się z pięciu zdań (taki jak ten) wygląda przystępnie na większym ekranie. Na mniejszym może zmienić się w ścianę. Przyzwyczaj się więc do dzielenia akapitów na krótsze.

Nawet tak krótkie? Czemu nie!

Śródtytuły ułatwiają skanowanie, bo dzielą Twój tekst na bloki. Dzięki temu, że wyróżniają się większą czcionką, przyciągają wzrok. Są dla fragmentu tekstu tym, czym tytuł dla całości: przekonują, że warto czytać dalej. Mówią czytelnikowi nie tylko o tym, co przeczyta pod spodem, ale również – dlaczego to jest ważne.

Porządek wizualny wprowadzą też wypunktowania. Czy zauważyłeś, że na portalach informacyjnych wypunktowania pojawiają się w leadach? Ja natomiast sformułuję podsumowanie tego artykułu w formie wypunktowania.

- Uwaga na ekranie mobilnym koncentruje się w jego górnej, centralnej części.

- Czytelnicy mobilni chętnie przewijają, a linia zanurzenia rozmywa się.

- Na małych ekranach sprawdzają się mikrotreści.

- W dłuższym tekście uwagę przyciągną rzeczowe informacje i wciągające opowieści.

- Jeszcze bardziej niż dotychczas liczy się stylistyczna i wizualna przejrzystość.

Czy możemy mówić o nowym zjawisku: mobile writing? Chyba jeszcze na to za wcześnie. Jedno jest pewne: gdy rozmiary ekranu maleją, a oczekiwania czytelnika rosną, liczy się każde słowo.

Joanna Wrycza-Bekier, autorka bloga poradnikpisania.pl, trenerka Akademii PRoto

 

23 września | Warszawa

Szkolenie: Webwriting, czyli jak pisać teksty internetowe

Przeczytaj program!

I zapisz się już dziś, by pisać chwytliwe, inspirujące i profesjonalne teksty internetowe, które zwiększą grono czytelników i klientów!

Źródła:

Łukasz Majchrzyk, Mobile i digital w Polsce i na świecie w 2016 r., https://mobirank.pl/2016/01/27/mobile-digital-w-polsce-na-swiecie-2016/

Justin Briggs, How do users interact with SERPs on mobile devices?, https://www.briggsby.com/how-do-users-interact-with-serps-on-mobile-devices/

Neil Patel, How to Write Content That Engages Mobile Readers, http://contentmarketinginstitute.com/2015/04/content-engages-mobile-read...

Scroll behavior across the web, http://blog.chartbeat.com/2013/08/12/scroll-behavior-across-the-web/

[1] Te badania pokazują także, że znaczenie zyskuje stopka strony. W 2011 tylko 5% użytkowników przewijało do stopki, zaś w roku 2014 było ich aż 15%

 

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin