Nie tylko kandydaci walczą o głosy

dodano: 
21.12.2010

Autor:

Edyta Skubisz, PRoto.pl
komentarzy: 
0

Od niedawna wyborcy są nie tylko zachęcani do oddania głosu na konkretnego kandydata. Organizacje pozarządowe walczą również o zwiększenie świadomości politycznej Polaków i o to, by do wyborów poszli w jak największej liczbie. I co ważniejsze - coraz częściej robi się to non-profit.

Tylko w tym roku Fundacja Batorego wraz koalicją „Masz głos, masz wybór”, zrealizowała dwie kampanie - przed wyborami prezydenckimi i przed wyborami samorządowymi. Jak podaje Anna Plewicka-Szymczak, - m.in. dzięki pierwszej kampanii frekwencja w wyborach prezydenckich wzrosła o 5 proc. i wydano 10 razy więcej zaświadczeń. „Mocno skupiliśmy się też na portalach internetowych, na Facebooku zanotowaliśmy wzrost liczby fanów o 3 tys. w momencie, gdy informowaliśmy o wyborach i odpowiadaliśmy na pytania”. Przed wyborami samorządowymi kampania realizowana z ramienia koalicji była podzielona na dwie części. Pierwsza część z hasłem „Przyszli radni są tuż obok ciebie! Znasz ich? Przekonaj ich!”, miała na celu zwrócenie uwagi mieszkańców gmin, że w sąsiedztwie są aktywni działacze, którzy mogą zostać radnymi, lecz potrzebują zachęty. Druga część, profrekwencyjna, wystartowała bezpośrednio przed wyborami i nakłaniała do wzięcia udziału w wyborach i oddaniu świadomego głosu. Plewicka-Szymczak uważa, że największym sukcesem było zebranie koalicji organizacji pozarządowych i firm, aby móc bezpłatnie realizować kampanię w mediach: „Była ona emitowana w mediach komercyjnych. TV publiczna nie wsparła nas w tym roku czasem antenowym ani przy wyborach prezydenckich, ani przy samorządowych. Radio publiczne włączyło się przy wyborach samorządowych”.

W Gdyni w autobusach komunikacji miejskiej lokalne Stowarzyszenie Ovum zachęcało do głosowania przez plakaty „Lubię Gdynię, więc głosuję”. Akcja pod hasłem „Decyduję i wybieram – Gdyński Program Aktywizacji Wyborców” uruchomiła też stronę internetową www.gdyniawybiera.pl, na której zainteresowani mogli dowiedzieć się szczegółów nt. lokali wyborczych, w jaki sposób głosować przez pełnomocnika, jakie dokumenty zabrać ze sobą itd. Ovum ponadto zajęło się kolportażem ulotek i broszur przygotowanych specjalnie na ten cel.

Z pieprzem o wyborach do młodych

W telewizji i Internecie obecna była kampania „Mój pierwszy raz” przygotowana non-profitowo przez agencję Young&Rubicam na zlecenie Instytutu Spraw Publicznych. Kampania była skierowana do młodzieży i wykorzystywała spot wyreżyserowany przez Wojciecha Smarzowskiego. Filmik w zabawny sposób w formie reportażowych ujęć – prezentował reakcję rodziny i najbliższego otoczenia pary młodych ludzi, którzy zdecydowali się na swój „pierwszy raz” po uzyskaniu pełnoletności i prawa do głosowania. Michał Nowosielski Szef Kreacji Young&Rubicam ocenia: „Nie trudno przy takiej kampanii opartej na ryzykownej dwuznaczności popaść w intelektualną tandetę, ale wydaje mi się, że tego uniknęliśmy. Na pewno przekazy tego typu mają duży potencjał w nowych mediach - język nowych mediów chłonie hasła lotne, zabawne, z podtekstem. Pomysł oparty na seksualnym podtekście - być może niezbyt wyrafinowany - okazał się niezwykle skuteczny, doskonale trafiliśmy w niszę.” TNS OBOP sprawdził frekwencję podczas wyborów samorządowych. Badanie typu exit pool zostało przeprowadzone po I turze wyborów. Pokazało, że grupa docelowa kampanii w wieku 18-25 lat zagłosowała w liczbie 44 proc., co stanowi niewiele mniejszy wynik od frekwencji ogólnej w tych wyborach, czyli 47 proc. Jak agencji udało się namówić znanego reżysera do udziału w kampanii? Według Nowosielskiego 30 sekundowa forma reklamowa może być tak samo atrakcyjna dla twórcy, w tym wypadku reżysera, jak większe formy filmowe. „Wojtka Smarzowkiego nie musieliśmy namawiać specjalnie długo. Dla nas jako agencji reklamowej, fakt, że mamy w portfolio projekt zrealizowany pro publico bono, daje często większe możliwości w przetargach publicznych" – odpowiada Nowosielski i dodaje, że agencja będzie kontynuować kampanię w roku następnym. Spot wyemitowały Polsat News, TV Biznes, TVN, TVN24, TVN Warszawa, TVN Style i TVN Turbo. Został też przez Instytut Spraw Publicznych (ISP) umieszczony w Internecie, w tym w YouTube, serwisach społecznościowych i mikroblogach, jak Facebook, MySpace, Twitter, Blip, a także m.in. na stronie ISP.

…i mocniej do pełnoletnich wyborców

Na serwisie You Tube pojawiły się też spoty innej akcji - z udziałem gwiazd. Występują w nich m.in. Marta Żmuda-Trzebiatowska, Krzysztof Diablo-Włodarczyk, Andrzej Grabowski, Janusz Panasewicz, Kora Jackowska, Zbigniew Zamachowski, Robert Gawliński i inni. W pierwszym z klipów gwiazdy dopingowały wyborcę do głosowania i gdy ten wrzucił głos do urny nagradzały go gromkimi oklaskami. W drugim, z lekkim już podtekstem seksualnym, opowiadały jak niewiele czasu zajmuje im „TO”, czyli głosowanie.

W przypadku tej kampanii wyniknął pewien problem – bo o ile biorący udział w kampanii nie wskazywali na żadnego konkretnego kandydata – o tyle łatwo można było powiązać aktorów z ich sympatiami wyborczymi, bo wielu z nich oficjalnie poparło Bronisława Komorowskiego, który na tym skorzystał.

Olgierd Annusewicz, politolog, twierdzi, że gdy przychodzi dzień wyborów  - pojawia się pewien rozdźwięk. Z jednej strony społeczeństwo narzeka na polityków i politykę, z drugiej nie zawsze przekłada się to na aktywność wyborczą. Ci, którzy nie idą do wyborów (pomijając kwestie okoliczności, które niekiedy uniemożliwiają udział w głosowaniu i anarchistów go bojkotujących) często nie ufają w siłę swojego głosu. Tymczasem ostatnie wybory samorządowe pokazały jasno, że liczy się każdy głos - mieliśmy przecież pojedynczy przypadek, gdy to właśnie 1 głos okazał się decydujący i przypadek, gdy obydwaj kandydaci mieli tyle samo głosów. Z tego punktu widzenia dla doktora Olgierda Annusewicza kampanie prowyborcze spełniają ważną funkcję, nawołują „Nie narzekaj, tylko głosuj!”. Dr Annsuewicz podkreśla jednocześnie, że są one na dobrym poziomie, „brakuje nam jednak wychowania w poczuciu obowiązku wobec państwa”.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin