Pięknie w sieci, czyli marka beauty w social mediach

dodano: 
15.01.2013

Autor:

Dorota Krzewińska, Senior Account Executive, MSL Warsaw
komentarzy: 
0

Facebook w Polsce przekroczył właśnie liczbę 10 mln użytkowników, a ponad 1 600 000 z nich śledzi na Facebooku swoje ulubione marki kosmetyczne. Statystyki grudniowego podsumowania sotrender.com pokazują, że marki w segmencie beauty potrafią efektywnie przyciągnąć do siebie użytkowników portali społecznościowych. Coraz więcej przeznacza realną część swoich budżetów marketingowych na działania w tym obszarze, i słusznie, gdyż branża beauty niewątpliwie, jako jedna z niewielu może pozwolić sobie na optymalne wykorzystanie potencjału mediów społecznościowych.

Budowanie relacji

Wszelkie statystki wykazują, iż kobiety nie tylko przewyższają liczebnie mężczyzn w mediach społecznościowych, ale są zdecydowane bardziej aktywne i skłonne do zaangażowania i interakcji za ich pośrednictwem. Jednym słowem, kobiety w sieci mają siłę. Marki kosmetyczne dobrze o tym wiedzą i skutecznie walczą o ich zainteresowanie. Dzisiaj przy licznych narzędziach reklamowych, które oferuje nam Facebook zdobycie fana wydaje się coraz prostszym zadaniem, pytanie jak go zatrzymać i zaangażować? Działania w social mediach muszą być przede wszystkim spójne z ogólną strategią marketingową marki i spełniać oczekiwania klienta. Im szybciej zdobędziemy jego zaufanie i zielone światło na wdrażanie konkretnych pomysłów, tym skuteczniej będziemy mogli budować długofalowe relacje z fanami.

Użytkowniczki Facebooka oczekują od marek kosmetycznych rzetelnych informacji o produktach, nowościach, jeszcze częściej poszukują porad i wskazówek jak dbać o swój wygląd. Warto pamiętać, iż w naszym dialogu z fanami powinniśmy być przede wszystkim wiarygodnymi partnerami.

Nie tylko produkt

Piękno jest ze swej natury źródłem sztuki wizualnej. To niemal oczywiste, że marki kosmetyczne propagują ideały zdrowia i urody, wyrażając je poprzez obraz. Posty o produktach, packshoty czy visuale do nieodzowny kontent, którego oczekują nasi fani, ale warto zachować tu zasadę złotego środka. Po pierwsze, jeśli istnieje taka możliwość starajmy się maksymalnie wzbogacać prezentację produktów. Jeśli nie mamy do dyspozycji profesjonalisty, przy odrobinie kreatywności możemy sami stworzyć grafikę, która wzbudzi zainteresowanie fanów. Ciekawie ilustrowane posty stymulują zaangażowanie, skłaniają fanów do skomentowania, a nawet podzielenia na swoim profilu - skutecznie powiększając zasięg komunikacji marki.

Umieszczanie na fan page'u zdjęć przesłanych przez fanów w ramach konkursów lub zabaw tematycznych gwarantuje imponujący wzrost wskaźników zaangażowania. Działania te sprawdzają się w szczególności w strategii marek promujących produkty do makijażu i stanowią skuteczną alternatywę dla aplikacji konkursowych w wyróżnianiu fanów przez markę za to, że ją lubią i dzielą się swoimi pozytywnymi przemyśleniami i opiniami na jej temat.

Pozycjonowanie marki w szerszym kontekście urodowo - modowym to jeden z powszechniejszych zabiegów, który sprawdza się w działaniach social media. Pozwala to nie tylko na dotarcie do szerszego grona użytkowników, ale co istotne, stanowi przeciwwagę dla kontentu stricte produktowego.

Obsługa konsumenta?

Social media są obecnie najpopularniejszą platformą dla konsumentów poszukujących skutecznej obsługi klienta i w przypadku marek kosmetycznych jest nie inaczej. Przejrzysty charakter mediów społecznościowych oznacza, że konsumenci oczekują szybkiej i skutecznej reakcji ze strony administratorów, jej brak może w krótkim czasie doprowadzić do niezadowolenia fanów, negatywnej atmosfery na fan page'u, a stąd prosta droga do społecznościowego kryzysu. Miejmy, więc zawsze na uwadze, że social media działają w dwie strony.

Współpraca z..

Media społecznościowe stanowią dla marek kosmetycznych wymarzone miejsce na skuteczne pozycjonowanie swoich ambasadorów - celebrytów. Oprócz komunikacji wizualnej, która często stanowi główną linię kreatywną, dzięki social mediom, marki mogą sprawić, że ich ambasadorowie będą niemal w zasięgu ręki. Niektóre decydują się na bezpośrednią interakcję ambasadorów z fanami, umieszczając posty w ich imieniu, często na temat rekomendowanych produktów lub wskazówek dotyczących pielęgnacji. Tego typu forma komunikacji jest z pewnością skuteczna, jeśli zależy nam na zwiększeniu zaangażowania naszych odbiorców. Warto pamiętać, kluczowa jest tu sprawna współpraca, po pierwsze z klientem, tak, aby móc na bieżąco reagować na zapytania fanów. Bezpieczniejszą formą jest umożliwienie fanom zadawania pytań poprzez dedykowane zakładki, te jednak niewątpliwie straciły na swoim znaczeniu po wprowadzeniu na osi czasu.

Nowa era

W ciągu ostatnich kilku miesięcy, social media przeżywają wizualny boom. Platformy społecznościowe, takie jak photo blogi, Tumblr, czy Pinterest przeżywają imponujący wzrost. To doskonała wiadomość dla marek kosmetycznych, których skuteczna komunikacja opiera się przekazie wizualnym, nie tylko produktów. Warto pamiętać, że obraz to najważniejszy nośnik, jeśli chodzi o marki kosmetyczne w mediach społecznościowych. Powinniśmy dzielić się nim jak najczęściej, zawsze mając na uwadze, jego najwyższą jakość.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin