Real-time influencer marketing, czyli sprytny sposób na relację z influencerem

dodano: 
25.11.2016

Autor:

Agnieszka Ciesek, PR Consultant CluePR
komentarzy: 
0

Spontaniczna i niskobudżetowa akcja z influencerem, której efekty biją na głowę działania planowane miesiącami – brzmi jak marzenie każdego PR-owca? Jest ono do zrealizowania, jeśli uświadomimy sobie moc real-time marketingu wykorzystywanego w relacji z influencerami, dzięki któremu zwykły pączek lub puszka napoju otrzymana od marki stanie się hitem na profilu społecznościowym znanego influencera. Czy można przygotować się do działania, którego cechą główną jest… brak planowania?

Możliwości marketingu czasu rzeczywistego, w jego klasycznym rozumieniu, marki odkryły już jakiś czas temu. Przykład zręcznej i błyskawicznej reakcji marki Oreo na awarię elektryczności podczas Super Bowl uzmysłowił firmom, że warto iść tą drogą i tworzyć na oficjalnych kanałach społecznościowych treści nawiązujące do aktualnych wydarzeń. Real-time influencer marketing bazuje na podobnych zasadach, z tym, że jest trochę bardziej złożony – efekt takiej akcji zależy od dopasowanej i szybkiej reakcji na treści pojawiające się u influencera, ale też w dużej mierze od tego, w jaki sposób to on ją zaprezentuje. Poniżej kilka przykładów ciekawych akcji real-time ze znanymi markami i influencerami.

mytaxi i Filip Chajzer
Real-time influencer marketing to dobry sposób na „utarcie nosa” konkurencji, czego dowodem jest reakcja mytaxi na udostępnienie przez Ubera opcji zamówienia pączków z okazji tłustego czwartku. mytaxi zręcznie wykorzystało fakt, że Filip Chajzer tego dnia poskarżył się na brak dostępnych aut z pączkami w amerykańskiej aplikacji, o czym poinformował na swoim Facebooku. Niecałą godzinę później, na profilu Filipa Chajzera pojawił się nowy post przedstawiający zdjęcie pączków, które dostarczyło mu mytaxi. Warto dodać, że jest to kolejna akcja mytaxi tego typu – rok wcześniej, w ten sam sposób, z okazji tłustego czwartku, mytaxi przywiozło słodką przekąskę Maciejowi Budzichowi, o czym napisał w poście na swoim Facebooku.


Źródło: fanpage Filipa Chajzera na Facebooku

PizzaPortal.pl i Grzegorz Marczak
Obserwowanie profili znanych osób i influencerów powinno „wejść w krew” każdemu przedstawicielowi marki, o czym świadczy reakcja m.in. serwisu PizzaPortal.pl na post Grzegorza Marczaka z pytaniem, czy jakaś firma dostarcza zimne napoje w upał. Życzenie Grzegorza Marczaka zostało spełnione w pierwszej kolejności przez PizzaPortal.pl, który błyskawicznie dowiózł mu zestaw zimnych napojów, a następnie przez inne firmy, o czym redaktor naczelny Antyweb.pl wspomniał w kolejnych postach.


Źródło: profil prywatny Grzegorza Marczaka na Facebooku

Samsung i Wujaszek Liestyle
Nie tylko zaglądanie na profile influencerów, ale też prawdziwe wejście w ich świat sprawi, że o wiele łatwiej jest wychwycić moment odpowiedzi na publikowane przez nich treści w czasie rzeczywistym. Na tym polu dużym sprytem może pochwalić się Samsung. Marka w odpowiedzi na post Wujaszka Liestyle dotyczący hucznej imprezy zakończonej destrukcją pralki kilka dni po tym zdarzeniu dostarczyła mu pralkę z serii Add Wash, o czym Wujaszek z radością poinformował na swoim Instagramie.



Źródło: profil @wujaszekliestyle na Instagramie

Marki, których działania dostarczyły powyższych przykładów, pokazały, jak w kreatywny sposób można zbudować pozytywną relację z influencerem i przy relatywnie niskim budżecie akcji dotrzeć do jego odbiorców. Nie ma jednej recepty na tego typu działania, liczy się natomiast spryt, szybkość i umiejętność dopasowania swojego produktu do kontekstu treści publikowanych przez influencerów. Istotna jest wrażliwość na trendy i aktualne wydarzenia, śledzenie profili znanych influencerów, a także – o czym świadczy przykład mytaxi – działań konkurencji.

Siłą real-time marketingu w relacji z influencerem jest to, że przekaz wpisany w kontekst nie jest „nachalną” reklamą, na którą wyczuleni są odbiorcy, tylko cechuje go naturalność i spontaniczność. Pozwala na dotarcie z produktem lub usługą do nowej grupy odbiorców przez influencera, który niekoniecznie pasowałby do marki przy standardowej współpracy ze względu na inny profil lub inną tematykę. Dzięki tego typu akcjom w czasie rzeczywistym, marki budują swój pozytywny obraz, zarówno w oczach odbiorców, jak i influencerów, co może być zalążkiem długofalowej i owocnej współpracy.

 


Agnieszka Ciesek – PR Consultant w CluePR
2,5 roku doświadczenia w public relations, w dziale Lifestyle&Tech w CluePR. Odpowiedzialna za launch marek Feedo.pl i Squla.pl w polskich mediach. Jej główne specjalizacje to: nowe technologie, lifestyle, organizacja eventów i influencer marketing. Stale koordynuje działania m.in. dla Squla.pl i mytaxi. Absolwentka Filologii Polskiej oraz Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Warszawskim.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin