.

Działania dla Unii Farmaceutów i Właścicieli Aptek

dodano: 
28.02.2005

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

On Board PR

Informacje o projekcie

1. Określenie problemu / analiza sytuacji / wyjaśnienie kontekstu oraz badania, na których oparto projekt

Określenie problemu
Koniec roku 2003 był dla polskiego rynku farmaceutycznego dramatycznym okresem. Ważyły się losy wielu małych rodzinnych aptek. Planowana przez Rząd nowelizacja ustawy o prawie farmaceutycznym miała wpłynąć na przyszłość 10 tys. aptekarzy w Polsce oraz na potencjalne inwestycje koncernów w sieci apteczne. Wszystko zależeć miało od stanowiska rządu / ministrów oraz głosowania w Sejmie nad zmianami przepisów prawa farmaceutycznego. Unia Farmaceutów – Właścicieli Aptek (UFiWA), reprezentująca środowisko aptekarskie postulowała nowelizację Ustawy Prawo Farmaceutyczne ograniczające liczbę posiadanych aptek przez jeden podmiot. Zmiana ta miałaby ograniczyć przejmowanie przez duże koncerny farmaceutyczne hurtowni leków, chroniąc krajowy przemysł farmaceutyczny i zabezpieczając prawa pacjentów do bezpiecznego dostępu do leków.

Badania percepcji społecznej
Przeprowadzone przez TNS OBOP badania opinii publicznej dowiodły, że w polskim systemie zdrowotnym aptekarz pełni istotną rolę doradczą w procesie doboru leków. Polacy bardzo często korzystają z samoleczenia. Jak wynika z badań TNS OBOP Europejczycy w sprawie leków dostępnych bez recepty częściej proszą o radę farmaceutę niż lekarza. W Polsce 40 proc. badanych informacji o lekach OTC szuka u lekarza, a 55 proc. u farmaceuty. Aptekarz, zdaniem zdecydowanej większości respondentów, w swojej pracy powinien kierować się dobrem pacjenta: 66% badanych uznało, że zdrowie klientów aptek jest naczelną wartością w pracy zawodowej farmaceuty pracującego w aptece tradycyjnej. Polacy uważają również, że farmaceuta nie powinien dążyć do osiągnięcia sukcesu finansowego, ani do maksymalizacji zysków.

2. Cel projektu
• Zainicjowanie zmian w Ustawie Prawo Farmaceutyczne;
• Zbudowanie atmosfery społecznej sprzyjającej wprowadzeniu zmian prawnych korzystnych dla polskich aptekarzy oraz pacjentów;
• Wzmocnienie wizerunku aptekarza jako zawodu zaufania publicznego. Budowanie więzi aptekarzy ze społecznościami lokalnymi;
• Wzmocnienie zaufania do farmaceutów;
• Integracja środowiska aptekarskiego;
Bezpośrednim celem prowadzonych działań było wsparcie starań o przyjęcie nowelizacji ustawy. Działania miały posłużyć do budowania wizerunku aptekarza jako zawodu zaufania publicznego oraz edukacji społeczeństwa na temat ważnej roli społecznej aptek. Realizowane prace miały na celu zbudowanie pozytywnego klimatu medialnego i wsparcia dla planowanych zmian w obowiązującej ówcześnie ustawie Prawo Farmaceutyczne. Zmiany te utrudniają tworzenie się struktur monopolistycznych w obszarze detalicznej dystrybucji leków i będą stanowiły ochronę tradycyjnych aptek rodzinnych oraz ich więzi z lokalnymi społecznościami.
Działania PR miały dodatkowo podkreślić rolę aptekarza w procesie bezpiecznego rozpowszechniania i zażywania leków. W ramach kampanii prowadzone są także działania zmierzające do tego, aby aptekarz stał się doradcą pacjenta przy wyborze każdego rodzaju leku.

3. Grupa docelowa 
- Władze ustawodawcze, 
- Społeczeństwo polskie, 
- Aptekarze,
- Dziennikarze, głównie z prasy informacyjnej i biznesowej, oraz branżowej.

4. Planowanie i strategia komunikacyjna
Tworzenie dużych sieci aptek zakłóca tradycyjne relacje z pacjentami. Rodzi się konieczność ochrony podstawowych wartości i misji aptekarskiej. Tradycyjne relacje aptekarza z pacjentem związane są z takimi wartościami jak: zaufanie, fachowość, odpowiedzialność.
Pojawia się również problem związany z nadużywaniem leków kupowanych pod wpływem promocji i reklamy oraz obniżek cen proponowanych przez apteczne supermarkety. Rośnie również liczba leków nabywanych na bazarach, czyli tam gdzie obrót lekami nie jest poddany żadnej kontroli. Lekarze alarmują, że wzrasta również liczba zatruć spowodowana przyjmowaniem leków pochodzących z niewiadomego źródła.

Strategia działań
- Budowanie poparcia społecznego dla postulowanych zmian przez inicjację programu informacyjnego skupiającego się na najbardziej przekonującym aspekcie: kwestii bezpieczeństwa i odpowiedzialności w obrocie lekami. Spięcie prowadzonych działań informacyjnych pod hasłem „Program Na Rzecz Bezpiecznego Stosowania Leków”.
Program informacyjny. Zainicjowanie ogólnopolskiego Programu Na Rzecz Bezpiecznego Stosowania Leków.
Misja programu. Budowanie zaufania społeczeństwa do polskich aptekarzy poprzez edukację na rzecz odpowiedzialnego i bezpiecznego stosowania leków.
- Wykorzystanie Programu informacyjnego jako wsparcia dla działań lobbyingowych związanych z postulowanymi zmianami prawnymi.

5. Realizacja projektu
Realizacja projektu została podzielona na dwa podstawowe etapy: pierwszy związany ze zbudowaniem przekonania o ważnej roli społecznej i unikalnych walorach niewielkich rodzinnych aptek oraz etap drugi zwiększający świadomość zagrożeń związanych z ekspansją sieci aptecznych. W ramach programu przeprowadzone zostały następujące działania skierowane do społeczeństwa, mediów oraz środowiska aptekarskiego: 
- Nawiązanie współpracy z partnerami instytucjonalnymi i medialnymi 
- Cykl spotkań z posłami Komisji Zdrowia
- Badania opinii publicznej 
- Filmy edukacyjne 
- Cykl wystaw „Z dziejów polskiego aptekarstwa – mgr Antonina Leśniewska i jej pierwsza na świecie żeńska apteka” 
- Cykl wykładów nt. bezpiecznego stosowania leków 
- Cykl wykładów dla Farmaceutów
- Udział przedstawicieli Unii w posiedzeniach Komisji Zdrowia 
- Włączenie się Unii w Dzień Polskiej Farmacji 
- Udział w Sympozjum Historii Farmacji w Horyńcu 
- Udział przedstawicieli Unii w obradach Komisji Trójstronnej 
- Poradnik Edukacyjny 
- Biuro prasowe Unii Farmaceutów, kąciki eksperckie, spotkania warsztatowe dla dziennikarzy

6. Osiągnięte wyniki / ewaluacja
- 1 kwietnia 2004 roku Sejm zakończył drugie czytanie propozycji przepisów prawa farmaceutycznego, które zakazują nadmiernej koncentracji aptek w sieciach. 20 kwietnia Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo Farmaceutyczne. Nowelizacja zgodna z postulatami Unii obowiązuje od 1 maja b.r. Posłowie zgodzili się, aby jeden podmiot mógł mieć apteki, których udział w rynku nie przekracza 1 proc. w skali województwa. Rozwiązanie korzystne dla pacjentów, dla państwa i dla krajowego przemysłu farmaceutycznego.
- UFiWA oraz Naczelna Izba Aptekarska zostały zaproszone do udziału w obradach Komisji Trójstronnej utworzonej przy Ministerstwie Gospodarki. UFiWA; reprezentowała również środowisko polskich farmaceutów podczas prac komisji nt. ustawy o „Świadczeniach Opieki Zdrowotnej Finansowanych ze Środków Publicznych”.

Działania PR pozwoliły na zbudowanie silnego wizerunku Unii Farmaceutów, która zyskała poparcie takich podmiotów jak: PKPiP (Polska Konfederacja Pracodawców Polskich), NIA (Naczelna Izba Aptekarska), WOIA (Warszawska Okręgowa Izba Aptekarzy) oraz PZPPF (Polski Związek Pracodawców Przemysłu Farmaceutycznego). Istotną rolę zawodu aptekarskiego potwierdzają również badania TNS OBOP. Według badań, podczas zakupu leków w tradycyjnej aptece, pacjenci liczą najbardziej na profesjonalizm i wiedzę farmaceuty (69% badanych).

Nagrody:

IPRA Golden World Awards

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin