.

Jak robić lobbing gospodarczy? Kobold Public Relations dla WATT SA

dodano: 
16.05.2014

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Kobold Public Relations dla WATT SA

Tytuł projektu:
Jak robić lobbing gospodarczy? Kobold Public Relations dla WATT SA

Autor:
Kobold Publc Relations dla WATT SA

Czas trwania:
maj - październik 2013 rok

Sytuacja wyjściowa:
W latach 2010-2013: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska dysponował pulą  450 mln zł, przeznaczonych na wsparcie zakupu kolektorów słonecznych. Program miał wspierać tych wszystkich, którzy postawili na ekologię.

Gdzie tkwił problem?
Zasady przyznawania dotacji ewidentnie dyskryminowały polskich producentów. Wysokość dopłaty uzależniona była bowiem od całkowitej powierzchni zamontowanych kolektorów, a nie od ich mocy czy choćby powierzchni czynnej wytwarzającej energię cieplną. Oznaczało to, że wyższe dotacje uzyskiwały  mniej wydajne kolektory chińskie, których powierzchnia całkowita była większa.

Co istotne: Mniejsza o połowę instalacja polskiej firmy WATT, wytwarza tyle samo energii, co, duże gabarytowo, chińskie instalacje. Firmy instalujące kolektory, automatycznie polecały swoim klientom te instalacje, na które dostaną więcej pieniędzy z dofinansowania. Najczęściej nikt się nie zastanawiał nad wydajnością instalacji ani gwarancją na sprzęt. Główną rolę odgrywała cena.

Jaki efekt osiągnęliśmy?
Dzięki strategii menedżerów Kobold PR od 1 października 2013 roku  obowiązują  nowe przepisy przyznawania dotacji na zakup kolektorów słonecznych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nowe prawo stało się korzystne dla polskich producentów i samych odbiorców urządzeń.

Jak to zrobiliśmy?
W momencie podjętych przez Kobold PR działań, których inicjatorem była firma WATT SA, polski producent kolektorów, NFOŚ wydał  ponad 252 mln na dotacje. Firma chciała pokazać absurdalność przepisów i zawalczyć o resztę puli. W ramach współpracy z Kobold PR została przeprowadzona kampania informacyjna w mediach pokazująca problem i mająca oddziaływać na NFOŚ.

Grupy docelowe kampanii:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska
Producenci kolektorów
Dystrybutorzy kolektorów
Klient docelowy z każdego województwa w Polsce

Cel główny:
Zmiana przepisów Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

Cele towarzyszące:
Wyeksponowanie przez Kobold PR efektywności kolektorów marki WATT i ich ekologiczne znaczenie w grupie konsumentów budujących domy.
Pokazanie rynku kolektorów marki WATT z naciskiem na kierunki ich eksportu, takie jak Skandynawia czy Niemcy.

Strategia komunikacji:
Menedżerowie Agencji Kobold PR przyjęli strategię opartą na poinformowaniu wybranych dziennikarzy biznesowych o zasadach przyznawania dotacji i płynących z tego konsekwencji dla klientów, którzy zdecydowali się zainwestować w kolektory i skorzystać z dofinansowania.

PRZEBIEG KAMPANII:
Etap I
: W pierwszych dwóch miesiącach współpracy informacje zawierały opis problemu, a także wskazywały błędy merytoryczne w założeniach NFOŚ-u. Jedną z przełomowych publikacji był materiał w opiniotwórczym tygodniku:
Lipiec 2013, WPROST, Polska kasa, chiński zysk. Tekst zaczynał się lead’em:
Rząd wydaje 450 mln zł na program dofinansowania instalacji kolektorów słonecznych. I tworzy przepisy, które nabijają kabzę producentom CHIŃSKIEJ TANIOCHY.
Sierpień 2013, Dziennik Gazeta Prawna, Polskie dachy nie dla chińskich kolektorów.
W ślad za nimi poszedł także Forbes.pl oraz Puls Biznesu.

Etap II: W ślad za publikacją działu Biznes, opiniotwórczego tygodnika WPROST, pojawiały się kolejne publikacje, pokazujące nieprawidłowości w przyznawaniu dotacji.
W etapie II do komunikacji medialnej dołączyła kampania informacyjna pokazująca zalety działania kolektorów WATT, ukazująca się m.in. w wydawnictwie MURATOR.

Etap III: Batalia zakończona, menedżer Agencji Kobold PR wraz z przedstawicielem firmy WATT, uczestniczy w rozmowach w Funduszu, a we wrześniu Fundusz ogłasza zmianę przepisów. Kampania zostaje zakończona medialną obsługą wizyty Prezydenta Bronisława Komorowskiego w firmie WATT, w Sosnowcu. Wizyta prezydenta w parku maszynowym firmy WATT, była częścią jego wizyty na Śląsku i Zagłębiu we wrześniu 2013 roku.

Efekty:
1. Lobbing medialny doprowadził do zmiany prawa i wpłynął na konkurencyjność polskich producentów kolektorów i ochronił samych odbiorców urządzeń przed niską jakością produktów z Chin.
2. Umocniony odbiór społeczny marki WATT jako lidera na polskim rynku ekologicznej energii.
3. Efekt współpracy: blisko 100 publikacji dotyczących rynku energii odnawialnej, kolektorów słonecznych (Wprost, Dziennik Gazeta Prawna, Forsal.pl, Puls Biznesu, Forbes.pl) oraz działalności firmy - w tym wizyty prezydenta Bronisława Komorowskiego, który przedstawiał firmę jako wzór do naśladowania.
4. Łączny ekwiwalent reklamowy w mediach wyniósł 269 675 złotych (wg Monitoringu Mediów PRESS SERVICE Sp. z o.o.).


X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin