.

Kampania Real’na pomoc. SZLACHETNA PACZKA 2010

dodano: 
10.05.2012

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Stowarzyszenie Wiosna

Tytuł kampanii społecznej
Kampania Real’na pomoc. SZLACHETNA PACZKA 2010

Podmiot realizujący kampanię
Stowarzyszenie WIOSNA

Opis projektu
SZLACHETNA PACZKA to ogólnopolski program pomocy potrzebującym. W 2010 akcji towarzyszył cykl eventów: znani ludzie przygotowywali PACZKI dla wybranych rodzin. Pierwsi zaangażowali się piłkarze Realu Madryt. Potem do akcji włączyli się kolejni sportowcy, artyści, dziennikarze i politycy. Wśród nich: Para Prezydencka, siostry Radwańskie, polscy olimpijczycy, Czesław Mozil i rodzina Stuhrów.

SZLACHETNA PACZKA to projekt realizowany od 2001 roku przez Stowarzyszenie WIOSNA, które jest organizacją pożytku publicznego. Liczne eventy, jakie każdego roku towarzyszą akcji, mają pomóc w znalezieniu darczyńców, gotowych przygotować paczki z pomocą materialną dla wybranych rodzin. Udział znanych osób nie tylko przyciąga uwagę mediów, ale też daje szanse, że za ich przykładem pójdą inni ludzie i włączą się w pomoc. Takie wydarzenia mają także wpłynąć na zmiany postaw społecznych. Celem jest przede wszystkim zwrócenie uwagi na problem biedy, promowanie idei mądrej pomocy a także walka ze stereotypami o biedzie i pomaganiu.

Problem społeczny
W Polsce wg danych GUS w skrajnym ubóstwie żyje 2,1 mln ludzi. Najbardziej zagrożone są nim osoby słabiej wykształcone, dzieci i młodzież, jak również rodziny wielodzietne i te, wśród których członków są osoby bezrobotne lub niepełnosprawne. Stowarzyszenie WIOSNA od 10 lat zajmuje się problemem biedy i wykluczenia społecznego. SZLACHETNA PACZKA obejmuje pomocą rodziny żyjące w niezawinionym ubóstwie, które w trudnej sytuacji znalazły się z takich przyczyn jak: niepełnosprawność lub choroba, wielodzietność, starość, nagła utrata pracy, nieszczęśliwy wypadek. W ich domach brakuje pieniędzy na chleb czy odzież. Bez pomocy materialnej z zewnątrz rodziny te nie mają szans na przetrwanie.

Bieda to nie jedyny problem. Nie bez znaczenia są też stereotypy i uprzedzenia wobec ludzi żyjących w ubóstwie. W polskim społeczeństwie pokutuje opinia, że pomaganie polega na oddawaniu tego, co nam zbywa. Taka pomoc odbiera godność potrzebującym i utwierdza ich w przekonaniu, że zasługują tylko na stare, zniszczone rzeczy i nie mają prawa do marzeń o lepszym życiu.

Właśnie  dlatego SZLACHETNA PACZKA to akcja, w której pomaga się konkretnym osobom. Przed Bożym Narodzeniem  na stronie www.szlachetnapaczka.pl każdy może sam wybrać rodzinę, dla której przygotuje pomoc – PACZKĘ z najbardziej potrzebnymi właśnie tym ludziom rzeczami. Celem akcji jest nie tylko przekazanie pomocy materialnej, ale też przywrócenie ubogim nadziei i wiary w ludzką dobroć. PACZKA jest pięknie opakowanym prezentem, przygotowanym z myślą o konkretnych osobach. Dla wielu ludzi w trudnym położeniu to znak, że ktoś wyciąga do nich dłoń, myśli o nich jako o kimś wartościowym, a niejednokrotnie impuls, by wziąć los w swoje ręce.

Ludzie znani, celebryci czy osoby cieszące się autorytetem często są postrzegane w społeczeństwie (zgodnie z teorią społecznego uczenia się i modelowania) jako wzór do naśladowania. Dzięki udziałowi gwiazd wszelkie wydarzenia zyskują większą rangę i prestiż, a informacje o nich docierają do szerszej publiczności. Stąd też pomysł, by w pomoc w ramach SZLACHETNEJ PACZKI zaangażować jak najwięcej znanych osób i promować za ich pośrednictwem wartościowe społecznie postawy. 

Cele
Najważniejsze cele organizowanych eventów to:
- znalezienie darczyńców dla wszystkich rodzin w bazie (8201)
- skierowanie uwagi społeczeństwa na problem wykluczenia społecznego związanego z biedą
- promowanie idei mądrej pomocy - przemyślanej, zaplanowanej, celowej
- walka ze stereotypami związanymi z biedą i pomaganiem (apel o nie przekazywanie starych, niepotrzebnych rzeczy, co może poniżać, ale prezentów, które dowartościują potrzebujących – podkreślanie wagi listy potrzeb, prośba o zapakowanie paczek w świąteczny papier, itp.)

Grupa docelowa
Kampania skierowana był do wszystkich, którzy mogli włączyć się do akcji jako darczyńcy – głównie do mieszkańców miast wojewódzkich, powyżej lat 20, studiujących lub pracujących (przede wszystkim w korporacjach oraz małych i średnich przedsiębiorstwach, dochód powyżej 2 tys. zł). Grupę docelową określono na podstawie danych o osobach najczęściej włączających się w akcję w poprzednich latach.

Strategia komunikacyjna
Pomysłem na komunikację SZLACHETNEJ PACZKI 2010 było budowanie porównań między pomaganiem i sportem. Punktem wyjścia było zaangażowanie w akcję Jerzego Dudka i światowej sławy piłkarzy Realu Madryt, takich jak Ronaldo, Cassillas czy Pepe. Komunikacja opierała się na takich skojarzeniach jak:
- zwycięstwo w sporcie – wygrana z biedą,
- gra zespołowa – wspólne działanie i solidarność społeczna,
- praca nad sobą w sporcie, treningi, przekraczanie własnych ograniczeń – codzienny trud radzenia sobie z przeciwnościami losu, motywacja, by własnymi siłami odmienić swój los.

Zwyciężyć na boisku można tylko dzięki zgranej grze zespołowej, tak samo wygrać z biedą można wspólnymi siłami, przygotowując PACZKĘ – jak Real Madryt - wraz z drużyną swoich znajomych lub bliskich. PACZKA przygotowana wspólnie przez grupę ludzi to naprawdę znacząca pomoc dla potrzebujących - kilkanaście osób, które składają się na PACZKĘ dla jednej rodziny może kupić znacznie więcej rzeczy niż ktoś, kto przygotowuje pomoc samodzielnie. Dlatego angażując znanych ludzi staraliśmy się podkreślać, że oni również PACZKĘ przygotowują w grupie swoich znajomych, z całą rodziną, z przyjaciółmi. Przede wszystkim zachęcaliśmy do przygotowania PACZKI kluby sportowe, ale też grupy sportowców, znanych ludzi wraz z ich rodzinami.

Realizacja projektu
Na trzy dni przed oficjalnym startem SZLACHETNEJ PACZKI, podczas meczu Polska – Wybrzeże Kości Słoniowej komentator w TVP podał informację, że Jerzy Dudek właśnie wysłał mu SMS-a o treści „chłopaki z Realu pomogą naszym, szczegóły w sobotę”.  W kolejnych dniach Teleexpress i Wiadomości sportowe wyemitowały materiały o tajemniczym SMS-ie Dudka, spekulując, co mógł mieć na myśli.

20 listopada oficjalnie ruszyła akcja. Stowarzyszenie WIOSNA na konferencji prasowej poinformowało, że w pomoc włączył się Jerzy Dudek i piłkarze Realu Madryt, którzy wspólnie przygotowali PACZKĘ z pomocą dla ubogiej rodziny z Krakowa. W czasie zakupów i przy pakowaniu prezentów w Madrycie w październiku 2010 towarzyszyli im dziennikarze Telewizji Polskiej i Gazety Wyborczej – między 20 a 22 listopada media te opublikowały swoje relacje z pobytu w Madrycie. Informacje o zaangażowaniu najsłynniejszego z klubów piłkarskich podały niemal wszystkie media w Polsce.

Z kolei 5 grudnia PACZKĘ dla wielodzietnej rodziny z Podkarpacia przygotował prezydent Bronisław Komorowski z Małżonką. Para Prezydencka PACZKĘ oficjalnie przekazała ją na spotkaniu z wolontariuszami w Belwederze. Na spotkaniu obecni byli dziennikarze wszystkich największych stacji telewizyjnych w Polsce. Kilka dni później media relacjonowały dostarczenie PACZKI do rodziny.

Wszystkie pozostałe eventy przygotowane były według podobnego scenariusza. Najpierw celebryci wybierali z bazy SZLACHETNEJ PACZKI rodzinę, której zdecydowali się pomóc. Potem razem z wolontariuszami umawiali się na zakupy w hipermarkecie, gdzie według listy kupowali wszystkie potrzebne rodzinie rzeczy. Na zakupy zapraszani byli też dziennikarze i fotoreporterzy.

Jeśli rodzina wyraziła zgodę na kontakt z mediami i darczyńcą, zaraz po zakupach zawozili oni PACZKĘ do potrzebujących. 10 i 11 grudnia, kiedy były już otwarte magazyny SZLACHETNEJ PACZKI, media przygotowywały relacje z dostarczania przez celebrytów PACZEK do magazynu, gdzie odbierali je wolontariusze.

W akcję w sumie włączyło się:
- kilkudziesięciu znanych sportowców (w tym całych klubów sportowych): Urszula i Agnieszka Radwańskie, Monika Pyrek, Helena Pilejczyk, Tomasz Majewski, Piotr Małachowski, Leszek Blanik, Adam Korol, Piotr Myszka, Przemysław Miarczyński, Sylwia Gruchała, Karolina Chlewińska, Katarzyna Kryczało, Anna Rybicka, Ruch Chorzów, GKS Tychy, Wisła Kraków, Korona Kielce, Lech Poznań, Arka Gdynia, Falubaz, 
- artystów: Czesław Mozil, Małgorzata Ostrowska,  Jerzy Stuhr,
- dziennikarzy: redakcje TVP Sport, Wiadomości i Teleexpressu, 

Efektywność działań
Główny cel kampanii, czyli znalezienie darczyńców dla wszystkich rodzin w bazie SZLACHETNEJ PACZKI udało się zrealizować nie, jak zakładano, w trzy tygodnie, ale już po 17 dniach. W sumie w akcję włączyło się kilkudziesięciu znanych sportowców, artystów, dziennikarzy i polityków. Ich śladem poszły tysiące Polaków. Podobnie jak Real Madryt, „drużynowo” PACZKĘ licznie przygotowywały całe firmy, szkoły, uczelnie, urzędy i inne grupy.
W liczbach efekty akcji prezentują się następująco:

8201 rodzin (prawie 36 tys. osób) – liczba rodzin, do których dotarła SZLACHETNA PACZKA w 300 rejonach w całej Polsce

10 mln złotych – szacowana wartość pomocy przekazanej w PACZKACH (na podstawie deklaracji darczyńców)

1200 złotych – średnia wartość pomocy przekazanej jednej rodzinie. Ta liczba nabiera szczególnego znaczenia, w porównaniu z poprzednimi latami.

W 2009 roku średnia wartość PACZKI szacowana była na 800 złotych; to oznacza wzrost wartości pomocy dla jednej rodziny aż o połowę! Około 70 % pudeł opakowanych było w świąteczny papier. Coraz więcej osób przygotowuje PACZKI, które są prezentami, zgodnie z ideą SZLACHETNEJ PACZKI.

1950 – liczba publikacji o akcji w telewizji, prasie, radiu i Internecie w okresie 20.11-12.12.2010

Wszystkie eventy zostały zorganizowane bez ponoszenia żadnych kosztów przez Stowarzyszenie WIOSNA.

Nagrody:

Złoty Spinacz 2011 w kategorii event społeczny

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin