.

Kino na Granicy – jak stworzyć festiwal, na którym wypada być

dodano: 
15.06.2018

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Wordsmith PR, Stowarzyszenie Kultura na Granicy

TŁO

Przegląd filmowy Kino na Granicy to wydarzenie niepowtarzalne z wielu względów. Po pierwsze lokalizacja – to jedyny festiwal filmowy, który odbywa się w jednym mieście, ale po dwóch stronach granicy. Mowa o polskim i czeskim Cieszynie, które podzielone rzeką Olzą łączy most będący jeszcze kilkadziesiąt lat temu zaporą pilnie strzeżoną przez wojska. To właśnie historia jest kolejnym czynnikiem sprawiającym, że ten festiwal nie mógłby się odbyć w żadnej innej lokalizacji. Nową historię tego miejsca pisze też sam festiwal, który w tym roku obchodził swoje 20. urodziny.

Kino na Granicy to wydarzenie dobrze znane kinomanom, przede wszystkim miłośnikom kina polskiego, czeskiego i słowackiego. Wydarzenie promuje wzajemnie kulturę państw sąsiedzkich, w tym kino środkowo-europejskie i daje przestrzeń do wspólnej wymiany doświadczeń.

Z okazji jubileuszu wiadomo było, że obchodzący 20. urodziny festiwal jest szczególną okazją do świętowania i wymaga specjalnej oprawy.

CEL

Już na etapie planowania tej edycji wiadomo było, że oprócz stałych punktów programu, jakimi są retrospektywy twórców, specjalne cykle tematyczne, spotkania z gośćmi i koncerty, będą miały miejsce wydarzenia specjalne.

Komunikacja wokół festiwalu miała nawiązywać do świętowania i eksponować wydarzenia organizowane z okazji jubileuszu i zachęcać miłośników kina (ale nie tylko) do spędzenia filmowej majówki z Kinem na Granicy.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji było KINO CIESZY(n) / KINO TĚŠÍ(n) – gra słów, która oddaje charakter imprezy oraz nawiązuje bezpośrednio do miejsca. Jako że wydarzenie komunikowane jest w dwóch językach – polskim i czeskim, ważne było, aby hasło mogło funkcjonować w obu wersjach językowych.

GRUPA DOCELOWA

Target Kina na Granicy stanowi kilka grup odbiorców:

– kinomani, zwłaszcza miłośnicy kina polskiego, czeskiego i słowackiego,

– festiwalowicze, których kalendarz stanowi mapę wydarzeń kulturalnych, na których chcą być,

– branża – twórcy, gwiazdy, przedstawiciele środowiska filmowego i innych festiwali,

– studenci, w tym głównie bohemiści,

– mieszkańcy Cieszyna.

WYZWANIA

Największym problemem Kina na Granicy i wielu innych wydarzeń kulturalnych jest trudność pozyskania środków finansowych na organizację. Proces pozyskiwania sponsorów i środków z instytucji wspierających kulturę trwa równolegle do prac nad kolejną edycją festiwalu. Należy tu również wspomnieć, że wydarzenie ze względu na swój międzynarodowy charakter wymaga dodatkowych środków na tłumaczenia, co zwiększa koszt organizacji niemal dwukrotnie.

Co to oznacza?

– planowanie budżetu odbywa się na podstawie szacunków i doświadczeń z poprzednich lat,

– ograniczone możliwości reklamowe,

– brak wystarczających środków na wynagrodzenie dla ekipy, którą tworzą osoby, dla których bardzo często praca przy festiwalu to działalność dodatkowa, wykonywana „po godzinach”.

REALIZACJA

Na taki tydzień pracuje się cały rok. Gdy na przełomie roku opublikowaliśmy grafikę i pierwszą zajawkę nadchodzącej „kosmicznej” edycji, dla ekipy Kina na Granicy wybiła godzina zero. W tym momencie wystartowała kula śnieżna, która toczyła się (a raczej pędziła) aż do majówki. Z perspektywy odbiorców od stycznia do maja jest aż pięć miesięcy, aby dopiąć wszystkie szczegóły, odkrywając kolejne karty. Pierwsze zapowiedzi cykli tematycznych, goście, tytuły filmów, premiery i wydarzenia towarzyszące. Tych kart w tym roku było wyjątkowo dużo. Z okazji jubileuszu do Cieszyna zjechała rekordowa liczba gości, a wśród nich takie nazwiska jak: Agnieszka Holland, Maja Komorowska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Krzysztof Zanussi, Bartłomiej Topa, Gabriela Muskała, Maria Sadowska i wielu, wielu innych.

Prezenty na 20. Urodziny

Zgodnie z zapowiedzią to miała być edycja specjalna. I była. To za sprawą rekordowej liczby gości, wydłużonego do tygodnia czasu trwania festiwalu, ale przede wszystkim wyjątkowych wydarzeń, które towarzyszyły tegorocznej edycji.

Mural

Z okazji dwudziestolecia przeglądu w cieszyńskim Parku Pokoju odsłonięto mural przedstawiający wybranych twórców związanych z festiwalem, a wśród nich: Kingę Dębską, Mariana Dziędziela, Petra Zelenkę, Martina Šulíka czy Agnieszkę Holland.

Reżyserzyce

Do historii 20 edycji Kina na Granicy z pewnością przejdzie spotkanie dziesięciu wybitnych kobiet polskiego kina pt. „Reżyserzyce”, w którym udział wzięły: Agnieszka Holland, Márta Mészáros, Magdalena Łazarkiewicz, Kinga Dębska, Maria Sadowska, Anna Jadowska, Aleksandra Terpińska, Alicja Albrecht, Olga Chajdas oraz Jagoda Szelc.

Projekcje transgraniczne

Po kilku latach nad Olzę powróciły projekcje transgraniczne – jedyne pokazy, podczas których, ekran i widownię dzieli rzeka i granica dwóch państw. Widownia zgromadzona po czeskiej stronie Olzy oglądała filmy wyświetlane na wielkim ekranie usytuowanym po polskiej stronie rzeki. A jeśli już mowa o rzece...

Wspomnienia płyną jak rzeka

To tytuł wydanego z okazji jubileuszowej edycji albumu 20. lat Kina na Granicy, który zawiera wspomnienia, anegdoty, zdjęcia i historie zebrane przez dwie dekady festiwalu.

Nagrody

Organizatorzy Kina na Granicy otrzymali na 20-lecie przeglądu Brązowe Medale Zasłużony Kulturze „Gloria Artis” przyznawane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako jedyne w swoim rodzaju wydarzenie filmowe, oparte na idei wzajemnego poznawania kultur.

EFEKTY MEDIALNE

Systematyczna komunikacja i regularna wysyłka informacji prasowych przyniosły zamierzony efekt. O Kinie na Granicy można było dowiedzieć się z największych redakcji, takich jak: „Twój Styl”, „Newsweek”, Radio Zet, Teleexpress, Panorama, Interia, Onet, Trójka Polskie Radio czy Legalna Kultura.

W festiwalu udział wzięło 97 akredytowanych dziennikarzy z takich redakcji jak TVP, Rzeczpospolita, PAP, Polskie Radio, Gazeta Wyborcza, KINO, Dziennik Zachodni czy Przegląd.

Jeśli chodzi o liczby: 4690 uczestników, 97 dziennikarzy, ponad 700 publikacji w internecie, 53 w prasie, radiu, TV i AVE na poziomie 1 549 248 zł (wg. danych monitoringu mediów z okresu od 1 kwietnia do 15 maja 2018 roku).

Najwięcej, bo aż 315 wzmianek, to zasługa Facebooka, a dokładnie stron prowadzonych przez redakcje, gości i przyjaciół cieszyńskiego przeglądu filmowego, którzy postanowili świętować wspólne z organizatorami, a było co – 20 lat festiwalu, 7 dni, 190 filmów, 50 spotkań z twórcami, a wśród nich te, które z pewnością przejdą do historii kina.

Relację z Kina na Granicy, która została opublikowana na FB Kina na Granicy zyskała 207 reakcji, udostępniono 134 razy, dzięki czemu była oglądana przez 15,9 tys. min łącznie.

Za obsługę public relations Przeglądu Kina na Granicy odpowiada agencja Wordsmith PR we współpracy z organizatorem – Stowarzyszeniem Kultura na Granicy.

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin