.

Klasa BGŻ

dodano: 
23.02.2006

Rodzaj:

case'y firm

Firma:

Bank Gospodarki Żywnościowej

Prezentacja projektu:
Bank Gospodarki Żywnościowej – „Klasa BGŻ”. Autorski projekt BGŻ SA nagrodzony Złotym Spinaczem w kategorii Corporate Social Responsability w 2005 roku

Nazwa organizatora:
BGŻ SA

Kategoria konkursowa:
Corporate Social Responsibility

Tytuł projektu:
„Klasa BGŻ”

Określenie problemu:
BGŻ zapewnia kontynuację nauki w warszawskim VII Liceum im. Juliusza Słowackiego uczniom mieszkającym w regionach o niskim potencjale ekonomicznym i wysokim bezrobociu, na wsi i w małych miasteczkach. Młodzież ta, pomimo wysokiego poziomu intelektualnego i wyróżniających wyników w nauce, z uwagi na uwarunkowania społeczne i rodzinne prawdopodobnie nigdy nie miałaby możliwości wyjścia poza swoje środowiska i pokonania ograniczeń warunkujących ich pomyślny rozwój w dorosłym życiu. Co roku kandydatury uczniów wybierane są przy uwzględnieniu kryteriów socjalnych oraz wyników w nauce. Następnie kandydaci poddawani są procedurze kwalifikacyjnej obowiązującej w VII L.O. im. J. Słowackiego. Bank, zgodnie ze swoją misją, prowadzi działalność głównie na terenach wiejskich i w małych miejscowościach, dlatego założeniem projektu jest odpowiedź na potrzeby tych regionów.

Cel projektu:
Projekt „Klasa BGŻ” to próba wyrównywania szans edukacyjnych młodych ludzi oraz przejaw działalności banku w dziedzinie społecznej odpowiedzialności biznesu. Jest to autorski projekt BGŻ. Bank stwarza szansę trwałej zmiany życiowej sytuacji wybitnie uzdolnionej, ale pochodzącej z uboższych rodzin młodzieży, która – z przyczyn od siebie niezależnych - ma utrudniony start w dorosłe życie.

Grupa docelowa:
Do projektu kwalifikowani są wybrani przez bank – we współpracy z kuratoriami oświaty, lokalnymi władzami samorządowymi i szkołami – uzdolnieni uczniowie gimnazjów, pochodzący z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej, zamieszkałych w różnych regionach kraju o niskim potencjale ekonomicznym. Ostatecznymi kryteriami przyjętymi do wyłonienia najzdolniejszych uczniów są wyniki egzaminów gimnazjalnych. Uczniowie trafiają do pięciu profilowanych klas. O wyborze, zgodnym z zainteresowaniami, decydują sami.

Przeprowadzone działania:
Na banku jako instytucji sieciowej spoczywa obowiązek i wola podejmowania inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności. Tradycyjnym terenem działania BGŻ są obszary związane ze wsią i rolnictwem, skąd rekrutują się uczestnicy projektu. Formułując założenia strategii komunikacyjnej, bank podjął decyzję o wyborze nazwy projektu „Klasa BGŻ” z uwagi na proste skojarzenia z grupą uczniów pozostających w relacji z BGŻ, ale i na odwołanie do zasad dobrych praktyk i wartości wyznawanych przez firmę. Zgodnie z założeniami, przez pierwsze trzy lata realizacji projektu bank nie nagłaśniał inicjatywy na skalę ogólnopolską, mając na uwadze względy psychologiczne – negatywny wpływ zainteresowania mediów na psychikę i stan emocjonalny uczestników. Bank planuje szersze nagłośnienie projektu po zakończeniu jego I części, tj. w połowie 2006 r., gdy pierwszy rocznik „Klasy BGŻ” przystąpi do matury.
Dotychczasowe działania komunikacyjne prowadzone są z uwzględnieniem następujących grup odbiorców:
- społeczności lokalne poprzez media regionalne, kuratoria i kadra dydaktyczna szkół gimnazjalnych,
- kadra dydaktyczna,
- uczniowie z L.O. im. J. Słowackiego i ich rodziny,
- media poświęcone tematyce edukacyjnej.
Bank, przyjmując rolę zbiorowego rodzica, opiekuje się młodzieżą przez cały okres liceum. W całości pokrywa koszty nauki i zakwaterowania w internacie. Zapewnia m.in. całodzienne wyżywienie, podręczniki szkolne, pomoc w zakupie niezbędnej odzieży i obuwia, składkę na Radę Rodziców i zajęcia dodatkowe. Każdemu uczniowi bank założył konto dla młodzieży, do którego bezpłatnie dołączona jest karta płatnicza. Co miesiąc na to konto uczniowie otrzymują kieszonkowe na drobne wydatki osobiste, pomoce szkolne i przejazd do domu rodzinnego. Powołana przez bank Rada Projektu, w której skład wchodzą takie autorytety świata polskiej nauki jak: m.in. Prof. Janusz Tazbir i Prof. Henryk Samsonowicz, oraz szkolny pedagog, sprawują nad młodzieżą stałą opiekę dydaktyczno-pedagogiczną.
W ramach realizacji i kontynuacji projektu bank systematycznie organizuje spotkania z kuratorami oświaty w kraju, władzami samorządowymi, przedstawicielami szkół. Mają one na celu zapoznanie z projektem i wyłonienie kolejnych kandydatów do udziału w nim. Podczas tegorocznych wakacji część uczniów po raz pierwszy miała okazję skorzystać z praktyk odbywających się w oddziałach BGŻ. Dzięki nim zdobyli swoje pierwsze doświadczenia zawodowe. Rokrocznie, przed rozpoczęciem roku szkolnego, bank organizuje dla nowych uczestników tygodniowy pobyt integracyjny w Warszawie, by mogli oni bliżej poznać miasto, szkołę, jej otoczenie, a także siebie nawzajem. Bank zaprasza również uczniów do siebie, by oba środowiska mogły się integrować. BGŻ zapewnia uczniom udział w imprezach kulturalnych na terenie miasta, najlepszym uczniom ufundował zagraniczny pobyt wakacyjny po zakończeniu roku szkolnego.
Podczas trwania nauki młodzież z „Klasy BGŻ” zdobyła liczne nagrody w konkursach naukowych i olimpiadach. Osiąga bardzo dobre wyniki w nauce (średnia ocen: I klasa – 4,46, II klasa – 4,77) i pełni funkcje w samorządach klasowych. Bank po każdym okresie nauki przekazuje rodzicom informacje o postępach uczniów i utrzymuje z rodzinami podopiecznych stały kontakt. Pedagog szkolny regularnie przedstawia Radzie Projektu informacje na temat sytuacji każdego z uczestników.

Ewaluacja:
Zakładanym efektem tych działań, poza zmianą pozycji życiowej uczestników, jest zachęcenie do współpracy w realizacji projektu innych partnerów/darczyńców i umożliwienie rozszerzenia przedsięwzięcia na kolejne ośrodki kraju.

Osoby odpowiedzialne za projekt:
Czesław Szmidt, Dyrektor Biura Rozwoju Zasobów Ludzkich BGŻ SA
Maria Kudelska, Dyrektor Departamentu Komunikacji BGŻ SA

Nagrody:

Złoty Spinacz

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin