.

Misja: Bielany Warszawskie

dodano: 
30.07.2010

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Nitreal dla Urzędu Dzielnicy Bielany

Misja: Bielany Warszawskie została nagrodzona w czwartej edycji konkursu Złote Formaty. Gra zajęła drugie miejsce w kategorii on-line. Projekt został również wyróżniony przez serwis PRoto.pl jako najlepszy projekt w tej samej kategorii

Tytuł kampanii
Misja: Bielany Warszawskie

Podmiot realizujący
NITREAL

Założenia
Warszawska dzielnica Bielany jest wyjątkowo zróżnicowana zarówno pod względem historycznym, jak i krajobrazowym. Tymczasem, w często spotykanej opinii pośród młodych ludzi, Bielany bywały nierzadko postrzegane, jako miejsce mało atrakcyjne i pozbawione ciekawego uroku. Ich bogactwo pozostawało nieznane dla mieszkańców sąsiednich dzielnic, czy innych miast. W dodatku Urząd Miasta kładł głównie nacisk na promocję okolic centrum metropolii, podkreślając homogeniczną całość stolicy. Tym samym nie uwzględniał specyfiki rejonów granicznych.

Cel projektu
Stąd powstał pomysł, by spróbować choć w części „zatrzymać” bielańską młodzież na terenie dzielnicy. Bielański dział promocji i komunikacji społecznej otrzymał zadanie szybkiego, prostego, ale również niezbyt kosztownego znalezienia sposobu na dotarcie do młodych mieszkańców z reklamowym przesłaniem. Z założenia projekt musiał być zatem niebanalny i daleki od moralizatorstwa. Powinien też nawiązywać do „młodzieżowego” sposobu komunikowania się i zainteresowań. Ważnym elementem było również położenie nacisku na rodzinną zabawę, która przy wykazaniu sprytu i inteligencji zachęciłaby wszystkie pokolenia do poszukiwań miejsc wyjątkowych i urokliwych. Internet okazał się do tego narzędziem idealnym z uwagi na fakt, że wielu młodych ludzi spędza w sieci sporo własnego czasu wolnego.

Przyjęte zostało założenie, że projekt ma przedstawić krajobrazowe bogactwo dzielnicy oraz zbiór faktów historycznych dotyczących przedstawionych lokacji. Duży nacisk został położony na innowacyjność oraz oryginalność projektu. Projekt musiał też wyróżniać się na tle innych miejskich kampanii promocyjnych.

Samo przedstawienie suchych faktów oraz zasobów multimedialnych z założenia nie spełniało powyższych celów. Multimedialne portale encyklopedyczne miast nie stanowiły żadnej nowości i atrakcji, będąc standardowym sposobem reklamy. Analogicznie, w klasycznej formie wirtualne wycieczki również straciły walor innowacyjności oraz oryginalności.

Z powyższych względów postanowiono odnieść się do dydaktycznej zasady doby Oświecenia — „uczyć bawiąc”. Nowa prezentacja dzielnicy miała zapewnić internautom dużą dawkę ciekawej zabawy, a tym samym edukować o warszawskich Bielanach, prezentując ich wyjątkowość i bogactwo. Nacisk został położony też na aspekt rodzinny, który przyczyniłby się do wzrostu międzypokoleniowej integracji, a także budowania patriotyzmu lokalnego i dumy z własnego miejsca zamieszkania. Założona trudność gry oraz jej fabuła miały nie tylko wpisywać się w otaczające młodych ludzi środowisko bielańskie, ale również ukazać bogactwo postaw ludzkich i w sposób humorystyczny puentować te zachowania, z którymi młody człowiek ma na co dzień do czynienia. Internet miał zachęcić do korzystania z tego medium szeroką grupę osób starszych z doświadczeniem życiowym, pokazując, że właśnie tutaj można znaleźć najwięcej informacji na temat własnej dzielnicy.

Grupa docelowa

Przede wszystkim gra została skierowana, z uwagi na charakter wykorzystanego medium, do młodzieży szkolnej ze szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, która chętnie poświęca czas grom komputerowym oraz aktywności w serwisach społecznościowych, przy jednoczesnym wyważeniu jego walorów dla osób starszych. Fabuła i zagadki logiczne miały skłonić młodzież do wciągnięcia w zabawę dorosłych, którzy mogliby służyć im radą i pomocą. Ponadto projekt w szczególności miał zainteresować pozostałych mieszkańców Warszawy.

Realizacja projektu
Ze względu na zdefiniowane cele padła propozycja promocji dzielnicy w formie przygodowej gry komputerowej, dostępnej z poziomu przeglądarki internetowej. Do wykonania projektu została wykorzystana technologia FLASH, która umożliwia przygotowywanie rozbudowanych multimedialnych aplikacji internetowych.

Z racji położenia dużego nacisku na stronę prezentacyjną dzielnicy, w grze wykorzystano technologię sferycznych zdjęć panoramicznych, które połączone ze sobą fabułą, tworzyły wirtualną wycieczkę po 26 bielańskich lokacjach. Każde ze zdjęć zostało dodatkowo okraszone ścieżką dźwiękową mającą symulować rzeczywisty dźwięk i głos otoczenia w danym miejscu.

Dodanie elementów mechaniki gier komputerowych miało na celu unowocześnienie pomysłu wirtualnych wycieczek oraz zapewnienie wysokiego poziomu interaktywności. Przedstawione lokacje zostały połączone szpiegowskim wątkiem fabularnym. Został on uzupełniony zestawem zagadek, do których rozwiązania potrzebne były przedmioty umieszczone na lokacjach. Na niektóre z przedstawionych zdjęć zostali także nałożeni aktorzy. Całość zaowocowała multimedialną wycieczką po warszawskich Bielanach, która dzięki fabule i zagadkom zachęcała internautów do ciągłego, wirtualnego zwiedzania dzielnicy.

Rzeczywistość gry została osadzona we współczesnych realiach. Internauci wcielają się w rolę agentów wirtualnego Biura Ochrony Burmistrza i otrzymują zadanie wyśledzenia i pojmania przebiegłego i szalonego złoczyńcy, znanego jedynie pod pseudonimem Mroczny Charakter. Założeniem było, aby zarówno fabuła, jak i zagadki były przystępne dla wszystkich graczy. Z tego też względu położono duży nacisk na elementy humorystyczne.

Aby osiągnąć cele edukacyjne, do każdej lokacji został dołączony zestaw informacji składający się z krótkich opisów każdego z miejsc oraz związanych z nim faktów historycznych. Dodatkowo do realizacji projektów zaproszone zostały różne firmy i instytucje, które posiadają swoją siedzibę na Bielanach, jak huta ArcelorMittal Warszawa, czy Szpital Bielański. Najważniejszym elementem, było jednak samo zaprojektowanie zagadek oraz ciekawej fabuły. Stopniowany dostęp do kolejnych lokacji gwarantował, iż odbiorcy w krótkim czasie uczyli się rozpoznawać poszczególne miejsca po ich wyglądzie oraz nazwie, a ukazanie ich położenia na mapie Bielan (lokalizator użyty w grze), ułatwiało zapamiętanie ich rzeczywistego położenia.

Z uwagi na sporą liczbę lokacji, projekt został podzielony na trzy oddzielne etapy, z których pierwszy miał premierę 23 listopada 2009 r. i zawierał 9 z 26 planowanych lokacji. Premiery kolejnych etapów odbyły się 1 stycznia oraz 23 stycznia 2010 r. i zawierały odpowiednio 7 lokacji (drugi epizod) i 10 lokacji (trzeci epizod). Każdy z etapów gry zajmuje około jednej godziny na ukończenie.

Całość projektu została zamknięta w obrębie serwisu internetowego www.misjabielany.pl, dostępnego także bezpośrednio z serwisu internetowego Urzędu Dzielnicy Bielany.

Pośród internautów, którzy ukończyli wszystkie trzy etapy gry, wylosowano pięćdziesiąt osób, wśród których zostały rozlosowane nagrody. Wręczono je na uroczystym zakończeniu projektu, który odbył się 20 marca 2010 r., na terenie walcowni Huty ArcelorMittal Warszawa. Finaliści wraz z osobami towarzyszącymi (łącznie ponad sto osób), wzięli udział w specjalnie przygotowanym wydarzeniu, podczas którego mogli obejrzeć pokaz nieopublikowanych zdjęć wykonanych podczas tworzenia „Misji: Bielany Warszawskie” oraz pokaz kaskaderski. Na zakończenie zaprezentowany został filmowy zwiastun kontynuacji gry.

Wyjątkowość projektu
Niektóre miasta Polski zdecydowały się na promocję z wykorzystaniem wirtualnych wycieczek opartych na zdjęciach panoramicznych. Mimo interesujących lokacji, projekty te nie są jednak w stanie przykuć uwagi użytkownika na dłuższy czas, tworząc coś na kształt encyklopedycznej prezentacji miasta.

Gra internetowa „Misja: Bielany Warszawskie”, mimo że jest oparta na schemacie wirtualnej wycieczki, charakteryzuje się użyciem interesujących wątków fabularnych oraz zagadek, znacząco przykuwających uwagę internauty na wyraźnie dłuższy czas. Ponieważ dostęp do kolejnych lokacji jest odblokowywany stopniowo, są one w pewnym sensie nagrodą za rozwiązywanie kolejnych zagadek. Dzięki temu zabiegowi internauta jest zachęcany do kontynuowania rozgrywki oraz regularnego odwiedzania serwisu gry, a tym samym do zgłębiania informacji w niej zawartych.

Dodatkowym elementem, zwiększającym atrakcyjność projektu oraz wyróżniającym go na tle innych, było losowanie nagród. Spośród wszystkich internautów, którzy ukończyli wszystkie trzy epizody gry, zostały rozlosowane nagrody, w tym trzy aparaty fotograficzne.

Skuteczność

Projekt spotkał się z zainteresowaniem telewizji oraz gazet lokalnych (m.in. TVN Warszawa, Życie Warszawy) jak również publikacji komputerowych (np. Komputer Świat). Zarówno do samego działu promocji, jak i do firmy Nitreal, która była realizatorem gry, wpłynęło blisko 400 maili z pytaniami, sugestiami, podziękowaniami, ale także i krytyką. Gra została rozreklamowana nie tylko za pomocą plakatów i ulotek w szkołach, ale także akcji informacyjnej w urzędzie i na terenie metra. Ważną rolę odegrały również serwisy społecznościowe.

Odzew ze strony internautów zaskoczył nawet samych organizatorów. Już w dniu premiery w serwisie projektu zarejestrowało się kilkaset osób. W ciągu kilku dni liczba osób zarejestrowanych przekroczyła tysiąc. Na podstawie danych ogólnych w sposób szacunkowy oceniliśmy, że gra dotarła do blisko 45% osób z podstawowej grupy docelowej. Projekt zwrócił na siebie uwagę nie tylko mieszkańców Warszawy, ale także innych miast, a również mieszkańców innych krajów. Wkrótce po premierze pierwszego epizodu nadeszły wyjątkowo pozytywne komentarze od Polaków na emigracji zamieszkujących Kanadę, bądź Wielką Brytanię. Wielu z nich pisało, że dzięki grze „Misja: Bielany Warszawskie” mogli powrócić wspomnieniami do czasów własnej młodości i dzieciństwa spędzonego na warszawskich Bielanach.

Nagrody

Misja: Bielany Warszawskie została nagrodzona w czwartej edycji konkursu Złote Formaty. Gra zajęła drugie miejsce w kategorii on-line. Projekt został również wyróżniony przez serwis proto.pl.

Rozwój projektu

Po sukcesie projektu „Misja: Bielany Warszawskie” została podjęta decyzja o kontynuacji przedsięwzięcia w ramach promocji dzielnicy Bielany na całym świecie. W związku z tym powstała angielska wersja gry, która została wypromowana na całym świecie z pomocą serwisów internetowych o grach oraz przy wsparciu londyńskiej dzielnicy Ealing, z którą warszawskie Bielany współpracują od wielu lat. Angielska wersja projektu spotkała się z równie gorącym przyjęciem owocując kilkudziesięcioma tysiącami wejść na serwis gry w ciągu kilku dni od premiery.

Kolejnym etapem rozwoju projektu jest lipcowa premiera chińskojęzycznej wersji gry, przygotowanej z myślą o Expo 2010 w Szanghaju. Warto podkreślić, że jest to prawdopodobnie pierwsza w Polsce inicjatywa prezentacji projektu stworzonego przez tak małą jednostkę administracyjną, jaką jest dzielnica (część dużego miasta) na tak wielkim i znaczącym wydarzeniu rangi globalnej, jakim jest wystawa światowa.

Została również zaplanowana kontynuacja gry pod nazwą „Misja: Bielany II”, w której udział zadeklarowały miasta Kraków oraz Toruń. Na terenie tych metropolii znajdują się również dzielnice o nazwie Bielany, na terenie których będzie przebiegała akcja sequela. Gra będzie tworzona ponownie przez Urząd Dzielnicy Bielany we współpracy z firmą Nitreal — realizatorem pierwszej części.

Twórcy gry

Gra "Misja: Bielany Warszawskie" została zaprojektowana oraz wykonana dzięki inicjatywie Urzędu Dzielnicy Bielany przez firmę Nitreal specjalizującą się w produkcji zarówno gier, jak również oprogramowania biznesowego na zamówienie oraz prezentacji multimedialnych. Firma istnieje na rynku od stycznia 2009 r., a jej zespół tworzą ludzie z wieloletnim doświadczeniem w branży informatycznej, mający na swoim koncie zarówno duże produkcje z branży gier, jak również specjalistyczne programy dla firm.

 

Nagrody:

Misja: Bielany Warszawskie została nagrodzona w czwartej edycji konkursu Złote Formaty. Gra zajęła drugie miejsce w kategorii on-line. Projekt został również wyróżniony przez serwis PRoto.pl jako najlepszy projekt w tej samej kategorii

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin