.

Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

dodano: 
08.03.2012

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy

Nazwa projektu:
Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

Autor:
Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy

Określenie problemu, analiza sytuacji wyjściowej:
Zwróciliśmy uwagę na niski poziom czytelnictwa w Polsce, szczególnie w grupie studentów oraz managerów i kierowników. Dodatkowo istnieją stereotypy, że książki to lans dla intelektualistów, a w ogóle to są drogie i ludzie nie mają czasu ich czytać.

Cel projektu:
Tworząc naszą akcję oparliśmy się na 2 założeniach: z jednej strony chcieliśmy zwrócić uwagę na alarmujące statystyki badań czytelnictwa w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem nieczytania przez osoby z wyższym wykształceniem oraz młodzież i studentów. Z drugiej strony chcieliśmy walczyć ze stereotypem mola książkowego, który jest smutny i nieatrakcyjny seksualnie, unika kontaktu z ludźmi. W naszej kampanii osoby czytające to osoby atrakcyjne intelektualnie i fizycznie, które dzięki znajomości literatury mają wiele ciekawych tematów do rozmów, duże grono znajomych i są osobami, które, właśnie przez czytanie, są bardziej interesujące jako partnerzy i partnerki.

Dodatkowym celem, który sobie postawiliśmy jest promowanie różnorodności. Chcemy pokazać, że czytają wszyscy, niezależnie od wieku, płci, koloru skóry, atrybutów fizycznych, orientacji seksualnej, narodowości, poglądów politycznych czy uprawianego zawodu. Kolejnym celem, który będziemy się starali osiągnąć w czasie kontynuacji projektu jest promocja idei małych, prywatnych klubów czytelniczych – takich jak nasz, w którym zbieramy się podyskutować o książkach od trzech lat, a który nazywa się „Qlub Xsiążkowy „U naszych sąsiadów”.

Opis projektu:
Projekt ma charakter ciągłej kampanii świadomościowej. Pierwsza jego część obejmowała okres od rozpoczęcia akcji (październik 2011) do wernisażu w warszawskiej księgarni Traffic (19 grudnia). W tym czasie wykonaliśmy serię około 30 zdjęć bohaterów naszej akcji. Założeniem zdjęć było pokazanie fajnych, twórczych osób najczęściej w prywatnych łóżkach z wybranymi przez nich książkami. Wśród bohaterów znajdują się znani pisarze i pisarki (m.in. Kazimiera Szczuka, Sylwia Chutnik, Jacek Dehnel), osoby związane z innymi dziedzinami sztuki (m.in. Paweł Althamer, Tomasz Leśniak rysujący Jeża Jerzego, Kapela ze Wsi Warszawa czy Gabriel Fleszar), zagraniczni goście (ukraiński FEMEN, czeski pisarz Jaroslav Rudis, białoruska wokalistka Nasta Niakrasava), a także nieznani czytelnicy i czytelniczki. Na tej podstawie stworzony został kalendarz kampanii (1000 sztuk) oraz wystawa licząca 30 plansz formatu A3.  Koszty wydruku pokryła firma AG-Complex.

W tym czasie rozpoczęliśmy promocję naszego projektu silnie akcentując wykorzystanie social media oraz naszej strony www. Stworzyliśmy też możliwość osobistego zaangażowania się w akcję przez przesłanie własnej fotografii czy konkursy, które organizujemy na naszym Facebookowym fan page. Na wernisaż stworzyliśmy także z muzykami biorącymi udział w naszej akcji jej muzyczną odsłonę w postaci hymnu „Nie czytasz?”. Na razie fragmenty wykonania można oglądać w serwisie youtube, wkrótce nagramy całość w studiu.

Druga część naszego projektu – od nowego roku przez kolejne miesiące – obejmuje wydrukowanie drugiej wystawy (powiększonej o kolejne zdjęcia, w formacie A0; aktualnie poszukujemy sponsora na wydruk), którą zamierzamy prezentować wszędzie tam Polsce, gdzie już teraz na nas czekają i gdzie serdecznie nas zapraszają (biblioteki, księgarnie, galerie, muzea, kluby, kawiarnie etc.), przygotowanie krótkich spotów z celebrytami czytającymi fragmenty literatury o kontekście nieco erotycznym, przeprowadzenie badania czytelnictwa w Polsce oraz przygotowanie serii happeningów i flashmobów czytelniczych. 28 stycznia stworzyliśmy pierwszą w Warszawie Giełdo-Grę Ksiażkowa „Wymienił stryjek Topora na kijek”, jej uczestników zaprosiliśmy także na otwartą sesję Qlubu Xsiążkowego „U naszych sąsiadów”. Z tego spotkanie powstaje film promujący kulturę klubów czytelniczych w Polsce. Cały czas zapraszamy do kampanii kolejne osoby oraz angażujemy się w różne festiwale i wydarzenia, na których promujemy czytelnictwo w nietypowych formach.

Efekty projektu:
Do końca stycznia 2012 roku akcja zebrała ponad 15 tysięcy fanów na Facebooku, którzy często aktywnie uczestniczą w konkursach, chętnie komentują i dzielą się naszymi treściami. W ciągu tego kwartału dotarliśmy do ponad 300 materiałów medialnych o nas, w tym największych ogólnopolskich mediach: Panoramie w TVP2, Polsat Wydarzenia, TVN 24, TVP Kultura, w Poziomach 2.0 (TVP 2), Gazecie Wyborczej, Polityce, Przekroju, Bluszczu, Radiu Zet, Polskim Radiu Czwórce, PR edycji zagranicznej, Antyradio  oraz wielu innych. Otrzymaliśmy kilkanaście zdjęć (wraz z umowami) osób, które same z siebie chciały wspomóc naszą kampanię. Powstało wiele trawestacji naszego hasła oraz grafik, antykampanii etc., co pokazuje jej niezwykłą żywotność. Wystawę, która wisi w Trafficu od połowy grudnia szacujemy, że w przedświątecznym okresie zobaczyło kilkadziesiąt tysięcy osób.

Trudniej oszacować wpływ kampanii na czytelnictwo w Polsce oraz na wizerunek osób czytających, szczególnie, że nie przeprowadziliśmy badań przed rozpoczęciem akcji – ale otrzymujemy każdego właściwie dnia mnóstwo feedbacku, co potwierdza, że kampania poruszyła opinię publiczną w dużym stopniu. Dlatego też zostaliśmy wybrani przez portal Kampanie Społeczne jako jedna z 10 najlepszych kampanii społecznych roku. Głosowanie trwa.

Zespół projektowy:
Za koordynowanie całości odpowiada zespół 4 osób pod nazwą Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy (GTQX): Bianka Siwińska, pomysłodawczyni kampanii oraz założycielka GTQX ,Monika Czaplicka, rzeczniczka prasowa odpowiedzialna za promocję oraz prowadzenie strony www i fan page na Facebooku, Artur Kawa, sekretarz odpowiedzialny za korespondencję oraz organizację wystaw w całej Polsce, Igor Znyk, odpowiedzialny za sponsoring. Poza tym przy projekcie pracowało kilkadziesiąt osób – sam zespół fotografów to dwadzieścia indywidualności twórczych.

Nagrody:

Impactor 2011 Projekt roku w kategorii kampania społeczna roku, Tytuł najlepszej polskiej kampanii społecznej 2011 portalu kampaniespołeczne.pl

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin