.

„Niskie płace barierą rozwoju Polski”

dodano: 
18.01.2008

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

On Board Public Relations

„Niskie płace barierą rozwoju Polski” – kampania realizowana przez On Board Public Relations dla NSZZ „Solidarność”

Projekt uhonorowany 2 nagrodami w międzynarodowym konkursie European Excellence Awards - zwyciężył w kategorii „Public Affairs” i w kategorii „Poland” oraz platynową statuetką Magellan Awards 2007 w kategorii Organisational Communication (w przedziale* do 100 mln dol).

Kampania „Niskie płace barierą rozwoju Polski” była odpowiedzią na masową emigrację zarobkową Polaków, spowodowaną niskimi zarobkami w kraju. W ciągu kilku lat za granicę wyjechało ok. 2 mln ludzi, co stanowi ok. 12 proc. osób w wieku produkcyjnym. Roczny wzrost płac w chwili rozpoczęcia kampanii wynosił 3 proc., a wzrost wydajności pracy 30 proc. Płaca minimalna w Polsce wynosiła 240€. Program dotyczy największej grupy społecznej w Polsce – ok. 15 mln ludzi. Program przyczynił się do większego niż dotychczas przełożenia się wzrostu gospodarczego na szybszy wzrost płac.

Problem
Zdaniem Międzynarodowej Organizacji Pracy płace powinny rosnąć w tempie o połowę niższym niż rośnie wydajność pracy. A zatem jeśli w Polsce przez ostatnie kilka lat wydajność pracy rosła w tempie 30 proc. rocznie (dane GUS), to płace powinny rosnąć o 15% rocznie. Tymczasem z danych GUS wynika, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w 2006 r. było tylko o 3,1 proc. wyższe niż w 2005 r. To oznacza, że płace rosły pięciokrotnie wolniej niż zaleca MOP.

Skutki takiej polityki pracodawców to przede wszystkim dwa miliony osób szukających pracy poza Polską. Różnice w wysokości płac osób wykonujących tę samą pracę w krajach starej Unii i w Polsce nie odzwierciedlają nawet różnic w PKB na głowę mieszkańca. Wg GUS w ubiegłym roku PKB per capita w Polsce było dwukrotnie niższe niż średnia unijna. Tymczasem płace są kilkakrotnie niższe.

W społecznej dyskusji na temat możliwości zmiany tej sytuacji, do tej pory dominował głos ekspertów reprezentujących racje pracodawców. Argumenty pracodawców na ten temat są już powszechnie znane, zarówno przedstawicielom mediów, jak i osobom kształtujących politykę gospodarczą i społeczną oraz samym pracownikom. Natomiast druga strona, reprezentująca pracobiorców, do tej pory nie zdobyła się na świadome i zorganizowane dotarcie do opinii społecznej, mediów i decydentów. Kampania „Niskie płace barierą rozwoju Polski” jest pierwszym w skali kraju programem mającym upowszechnić argumenty strony pracowniczej, także argumenty prezentowane przez ekspertów, ekonomistów, mających odmienną od środowiska pracodawców koncepcję rozwoju ekonomicznego kraju. Zdecydowano się na rzeczową argumentację, kampanię informacyjną bezpośrednią i za pośrednictwem mediów oraz dotarcie z przekazem pozytywnym do ogółu społeczeństwa i do polityków, decydujących o konkretnych rozwiązaniach, mających wpływ na wzrost płac.

Cele
Przyspieszenie wzrostu płac tak, aby odzwierciedlał on wzrost wydajności pracy oraz wzrost gospodarczy.

Strategia
Zastąpienie protestów działaniami edukacyjnymi oraz prezentacją merytorycznych argumentów;

Podział działań na dwie ścieżki: merytoryczną czyli prezentację konkretnych argumentów oraz emocjonalną – odwołującą się do solidarności społecznej;

Grupy docelowe:

- Politycy – od nich zależą decyzje dotyczące wysokości płacy minimalnej, wzrostu płac w sektorze publicznym oraz działania legislacyjne, mające wpływ na decyzje podejmowane w sektorze prywatnym

- Dziennikarze – ze szczególnym uwzględnieniem tych, którzy specjalizują się w zagadnieniach społecznych i gospodarczych, zarówno w mediach specjalistycznych, jak i ogólnych

- Pracodawcy – wzrost płac w sektorze prywatnym zależy od ich decyzji - Najmniej zarabiający – pracownicy o najniższym poziomie wykształcenia – atmosfera wokół problemu wzrostu płac zależy również od ich zaangażowania

Realizacja kampanii
W realizację kampanii zaangażowały się władze NSZZ Solidarność. Honorowym patronatem objął kampanię Rzecznik Praw Obywatelskich.

- Rada Programowa – w skład Rady weszli ekonomiści i specjaliści ds. społecznych, o uznanych autorytetach. Zadaniem Rady było wspieranie swoim autorytetem argumentów przedstawianych na rzecz podwyższenia płacy minimalnej oraz przyspieszenia wzrostu płac;

- Grupa Doradcza – w skład Grupy weszli eksperci, których zadaniem było opracowanie zestawu merytorycznych argumentów na rzecz wzrostu płac;

- Raport Ekonomiczny opracowany przez niezależną firmę doradczą S-Partner wskazujący na:

- Fundamentalną rolę popytu krajowego w rozwoju gospodarczym Polski
- Spowalnianie wzrostu gospodarczego poprzez wolny wzrost płac
Raport został przekazany Prezydentowi, rządowi oraz mediom.

- Badania opinii społecznej przeprowadzone przez TNS: dlaczego Polacy wyjeżdżają z kraju?
- Badania pokazały, że nie to nie brak pracy w Polsce, ale niskie wynagrodzenia są głównym powodem wyjazdu Polaków za granicę
- 91% badanych poparła żądania dotyczące wzrostu płac
- Ponad połowa uważa, że powodem zbyt wolnego wzrostu płac są wysokie podatki i wysokie obowiązkowe ubezpieczenia społeczne
- Kalkulator płac: każdy mógł sprawdzić jak można przeżyć za najniższą płacę, na stronie www.solidarnosc.org.pl
v - Akcja plakatowa z hasłem “Płace w Polsce powinny rosnąć dwa razy szybciej”; Jej celem było uświadomienie pracownikom rozbieżności pomiędzy wzrostem płac a wzrostem wydajności pracy; Rezultatem miało być zwiększenie presji na rząd, aby podjął decyzję podwyższającą płacę minimalną.

Rezultaty:
- 119 publikacji. Po raz pierwszy media zaczęły pisać o wynagrodzeniach z punktu widzenia pracownika. W ciągu 6 miesięcy kampanii ukazało się 119 publikacji, w tym we wszystkich największych gazetach, stacjach telewizyjnych i radiowych oraz na portalach internetowych
- Płace wzrosły w 2007 roku trzykrotnie szybciej niż w roku poprzednim. Wg danych GUS z sierpnia 2007, przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 9,3% w stosunku do roku 2006.

Nagrody:

European Excellence Awards, Magellan Awards

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin