.

Wsparcie pierwszej oferty publicznej i debiutu akcji Fortuna Entertainment Group na warszawskiej GPW (dual listing)

dodano: 
13.04.2012

Rodzaj:

case'y agencji

Firma:

Genesis PR

Nazwa:
Wsparcie pierwszej oferty publicznej i debiutu akcji Fortuna Entertainment Group na warszawskiej GPW  (dual listing)

Autor:
Genesis PR dla Fortuna Entertainment Group

Sytuacja wyjściowa, cele
Fortuna Entertainment Group (FEG, Fortuna) to największa w Europie Środkowej i Wschodniej grupa oferująca zakłady bukmacherskie. Siedziba spółki mieści się w Amsterdamie (Holandia).

Fortuna funkcjonuje w specyficznym środowisku prawnym, wpływającym na działalność operacyjną i konieczność spełniania szczególnych wymogów ustawowych obowiązujących na poszczególnych rynkach, gdzie mieszczą się jej oddziały (Czechy, Słowacja i Polska).

W związku z planowanym debiutem giełdowym kluczowe było zbudowanie świadomości marki i znajomości spółki-matki FEG oraz polskiego oddziału – Fortuna zakłady bukmacherskie. Istotnym zagadnieniem była także koordynacja komunikacji z doradcami odpowiedzialnymi za rynki, na których realizowana była oferta.

Kampania realizowana była w warunkach bardzo surowych przepisów ograniczających praktycznie do minimum możliwość komunikacji dotyczącej firm bukmacherskich (zakaz wszelkiej promocji i reklamy usług bukmacherskich, z wyjątkiem informowania o sponsorowaniu). Oznaczało to, iż ciężar działań komunikacyjnych spoczywał wyłącznie na działaniach PR.

Grupy docelowe
Media, inwestorzy indywidualni i instytucjonalni, partnerzy Fortuny, uczestnicy zakładów wzajemnych, pracownicy polskiego oddziału Fortuny.

Realizacja projektu
Pierwsza faza objęła planowanie strategii działań PR, badanie wizerunku branży bukmacherskiej w Polsce, Czechach i na Słowacji, edukację poszczególnych grup docelowych, przygotowanie materiałów zabezpieczających przed potencjalnymi sytuacjami kryzysowymi, a także szkolenia i materiały związane z IPO.

Komunikację z mediami rozpoczęto w pod koniec kwietnia 2010 roku. Relacje z mediami objęły 6 konferencji prasowych, dystrybucję informacji prasowych i komentarzy eksperckich (łącznie 47), aranżację spotkań z dziennikarzami i wywiadów w mediach ekonomicznych (łącznie 236, m.in. w: TV Biznes, Radio PIN, TVN CNBC, Puls Biznesu, Parkiet i Rzeczpospolita, Reuters, TVN CNBC, ISB Securities, Forbes, Newsweek).

Relacje inwestorskie w Polsce obejmowały bieżące kontakty z inwestorami – odpowiadanie na pytania, dystrybucję informacji do inwestorów, road show oraz opracowanie korporacyjnej strony WWW – www.fortunagroup.eu, w tym zakładki inwestorskiej.
Ponadto, prowadzono systematyczną komunikację z Klientami i Partnerami, Pracownikami oraz Ambasadą Czeską w Polsce.

Efekty działań PR
W okresie kampanii na temat Fortuna Group ukazało się 600 publikacji (87% zaaranżowanych przez GENESIS PR). Kluczowym efektem wizerunkowym było przełamanie stereotypów nt. branży bukmacherskiej, które funkcjonowały wśród większości odbiorców w Polsce, w tym również wśród inwestorów. Podczas, gdy w Wielkiej Brytanii zakłady bukmacherskie są niezwykle popularne, a wiele firm jest notowanych na London Stock Exchange – w Polsce nadal branża ta była nieznana i budząca wątpliwości. Tego typu zjawisko nie występuje nawet w Czechach i na Słowacji, gdzie zakłady są stałym elementem rozrywki sportowej.

Obowiązująca od stycznia 2010 roku nowa ustawa o grach hazardowych znacznie ograniczyła możliwości komunikacji i promocji w mediach. W związku z tym, w Polsce kampania promocyjna okołoofertowa została przeprowadzona wyłącznie za pomocą narzędzi PR, bez wykorzystania płatnej reklamy w mediach.
Było to:
- Pierwsze IPO operatora zakładów bukmacherskich na giełdach w Europie Środkowej i Wschodniej (jak również w Warszawie)
- Pierwsze IPO na giełdzie w Pradze od ponad 2 lat
- Jedna z pierwszych ofert publicznych na Słowacji w całej historii tamtejszej giełdy

Debiut akcji FEG na GPW w Warszawie miał miejsce 28.10.2010. Wcześniej – 22.10.2010 – akcje spółki zadebiutowały na giełdzie w Pradze. Mimo utrzymującej się w 2010 roku trudnej sytuacji na rynkach finansowych, pierwsza oferta publiczna spółki zakończyła się sukcesem.

Cena sprzedawanych akcji oraz akcji nowej emisji wyniosła 4,30 euro (17 zł), czyli blisko ceny maksymalnej (4,50 euro). Wartość Oferty sięgnęła 78,26 mln euro. Zainteresowanie ofertą i zgłoszony popyt przerosły oczekiwania Spółki. Przydzielono wszystkie akcje: 18,2 mln oferowanych walorów, w tym 2 mln akcji nowej emisji. Cena otwarcia na GPW wyniosła 16,98 zł i była niemal równa cenie oferty.

Nagrody:

Złoty Spinacz 2011 w kategorii PR finansowy i relacje inwestorskie

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin