.

Analiza ofert pracy dla PR-owców - kwiecień 2005

dodano: 
06.05.2005

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Kwietniowy raport PRoto pokazuje, że rynek pracy dla PR-owców jest stabilny. To nie znaczy, że nic się w branży nie dzieje. W kwietniu 2005 roku pojawiły się 44 ogłoszenia o pracę dla PR-owców. W porównaniu z marcem to o dwa ogłoszenie mniej. Można zaobserwować, że pracodawcy poszukują więcej osób na stanowiska kierownicze – managerów i dyrektorów. Wzrost ogłoszeń z tymi profilami stanowisk jest równoznaczny ze spadkiem liczby ogłoszeń dla specjalistów PR. W kwietniu poszukiwano mniej specjalistów niż w marcu czy lutym. Inaczej wyglądają również preferencje dotyczące języka. Wyraźnie widać, że najbardziej pożądana jest znajomość języka angielskiego, a nie znaleziono ogłoszeń, w których pracodawcy wyraźnie oczekiwaliby od kandydatów znajomości innego języka.

Wykres 1



Źródłem ogłoszeń dla PR-owców jest Internet i prasa. W kwietniu pracodawcy najwięcej ogłoszeń zamieścili w prasie (głównie jest to dodatek Praca Gazety Wyborczej) - 20 ogłoszeń. 19 ogłoszeń pojawiło się na stronach internetowych. 5 ogłoszeń dla PR-owców przysłano bezpośrednio do Redakcji PRoto – zostały one umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” w wortalu www.proto.pl. Większość ofert związana była ze stałym zatrudnieniem. Poszukiwano również stażysty.

Wykres 2


Przyjrzyjmy się wykresowi obrazującemu rozkład ofert według województw. Najwięcej pracodawców nie podało miejsca przyszłego zatrudnienia (24 ogłoszenia). Natomiast ze wszystkich wymienianych województw najwięcej wskazanych miejsc pracy dotyczyło województwa mazowieckiego – 14 ogłoszeń. To o 7 ogłoszeń z województwa mazowieckiego mniej niż w marcu (21 ogłoszeń). 2 ogłoszeniodawców jako miejsce przyszłego zatrudnienia podało województwo wielkopolskie. Po 1 ofercie zamieszczono w województwach: małopolskim, pomorskim i śląskim. Po raz pierwszy w raporcie pojawiło się również województwo kujawsko-pomorskie – 1 ogłoszenie.

Wykres 3


Na wykresie 4 „Kto kogo szuka?” wyraźnie widać wzrost ofert na stanowiskach manager/dyrektor – 17 ogłoszeń. Dla porównania - w marcu pojawiło się tylko 9 ogłoszeń, w których poszukiwano osób na te stanowiska. Przez ostatnie miesiące najchętniej poszukiwano specjalistów (wykres 5). W kwietniu nastąpił spadek popularności tego profilu stanowiska, chociaż nadal jest ono najchętniej deklarowane przez pracodawców – 24 ogłoszenia. W kwietniu poszukiwano również 1 konsultanta i 3 asystentów. 15 ogłoszeń pochodziło od agencji PR, 16 z działów PR firm, a 13 od pośredników.

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, asystent, konsultant)


Wykres 5


Nieoczekiwane wyniki przynosi również analiza wymaganej przez pracodawców znajomości języka. O ile język angielski jest nadal jedną z najbardziej pożądanych umiejętności przyszłego PR-owca (34 ogłoszenia zawierały wymóg jego znajomości), o tyle w kwietniu nie pojawiło się w ogłoszeniach kryterium znajomości innego języka. W 10 ogłoszeniach nie podano oczekiwań dotyczących znajomości języka.

Wykres 6


Wykres obrazujący rozkład liczby ogłoszeń według poszczególnych branż pokazuje, że w branży media/reklama/PR pojawiło się 12 ogłoszeń. Trzeba zaznaczyć, że w większości były to ogłoszenia zamieszczane przez agencje. Przyszli PR-owcy w agencji będą jednak zajmowali się różnymi branżami. 7 ogłoszeń dotyczyło pracy w branży handel/usługi. 3 ogłoszenia zamieścili pracodawcy związani z branżą finanse/ubezpieczenia/bankowość.

Wykres 7


Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
Account Executive
Account Manager
Account Manager/ Account Director
Asystent PR
Brand Manager
Copywriter & PR Specialist
Dyrektor ds. Marketingu
Kierownik działu marketingu
Kierownik marketingu
Konsultant
Koordynator akcji marketingowych
Manager ds. Komunikacji Oferty Biznesowej
PR manager
Senior Account Manager
Specialista ds. Marketingu i PR
Specjalista ds. Public Relations
Stażysta PR
Z-ca Dyrektora ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej

Metodologia badania

Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.press.pl
- www.mediarun.pl
- www.jobpilot.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl


Do analizy wybierane są ogłoszenia:

- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin