.

Analiza ofert pracy dla PR-owców - kwiecień 2009

dodano: 
06.05.2009

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Dużo mniej ogłoszeń dla PR-owców
Kwietniowy raport PRoto zawiera analizę 91 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To mniej o 22 proc. niż marcu tego roku i aż o 47 proc. w porównaniu z kwietniem roku poprzedniego, w którym odnotowano najwyższą liczbę ogłoszeń w całym 2008. Wygląda więc na to, że po dobrym dla PR-owców pierwszym kwartale 2009, recesja zaczyna dotykać i tę branżę. Widać to choćby po tym, że zwiększa się liczba ogłoszeń dla praktykantów i stażystów, a zmniejsza – dla managerów i dyrektorów. Popyt na praktykantów może być jednak, z drugiej strony, wynikiem zbliżającego się lata.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy, instytucje i stowarzyszenia (41 ofert), a w tym:
Americanos, Bacardi-Martini, Browary Namysłów, Główny Inspektorat Sanitarny, Górnośląski Związek Metropolitalny, Grupa LUX MED i Centrum Medyczne LIM, Grupa Żywiec, Johnson & Johnson Poland, Krajowa Izba Doradców Podatkowych, Ministerstwo Skarbu Państwa, Orsay, Polski Lek, Sony Computer Entertainment, W. Investment Group, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna.

PR-owców poszukiwały także agencje (39 ofert), a wśród nich:
180 stopni Public Relations, BBEU, Ciszewski Marketing Sportowy, ComPress, E.C.H.O. Communiactions, Effective Public Relations, Euro RSCG Poland, Fleishman-Hillard, Headlines Porter Novelli, Multi Communications, On Board Public Relations, Papaya Group, Partner of Promotion i Publicis Consultants/Rowland.

Pozostałe ogłoszenia (11 spośród 91) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.

Wykres 1.

W kwietniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 38 tys. wizyt (dokładnie - 38679). To ponad 8 tysięcy wizyt mniej niż miesiąc temu. Zainteresowanie zakładką i zamieszczanymi na PRoto ogłoszeniami nie było tak niskie od początku tego roku. Być może ma to związek z mniejszą liczbą ogłoszeń opublikowanych na PRoto.pl. (wyk.2) Wykres 2.

W kwietniu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto - aż 46 z 91. Na wszystkich innych serwisach rekrutacyjnych łącznie pojawiły się 43 oferty. Źródłem zaledwie 2 spośród 91 ogłoszeń o pracę była prasa. Przy czym warto zaznaczyć, że oferty prasowe zamieszczone były w poniedziałkowym dodatku do Gazety Wyborczej – „Praca”. Większość ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, aż 27 z 91 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.

Wykres 3.

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się: PRoto.pl, Pracuj.pl, www.infopraca.pl, oraz www.jobs.pl.

Warto zwrócić uwagę na to, że pracodawcy coraz częściej umieszczają swoje oferty w internetowych portalach rekrutacyjnych, rezygnując na ich rzecz z prasy. Porównując to np. z zeszłym rokiem – w kwietniu 2008 ogłoszeń z Gazety Praca pochodziło 10 ofert.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. (tab. 1)

Tab.1


Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – aż 51 spośród 91 ogłoszeń. 10 ofert pochodziło z woj. małopolskiego, po pięć z województw - dolnośląskiego i wielkopolskiego. Po trzy oferty zamieścili pracodawcy z województw: kujawsko-pomorskiego, łódzkiego, pomorskiego i śląskiego. Pojedyncze oferty pochodziły zaś z województw – opolskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i zachodniopomorskiego.

4 pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 4.

W kwietniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – do nich właśnie skierowane były 34 ogłoszenia. Aż 27 z 91 ofert przeznaczone było zaś dla potencjalnych stażystów i praktykantów.

Wykres 5.


W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (49 spośród 91 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka obcego. Były to następujące języki: niemiecki, francuski lub włoski.

Aż w 29 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.

Wykres 6.


W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 41 ogłoszeń. W pozostałych ogłoszeniach trudno mówić o jakichś wyróżniających się branżowych trendach – pięć ofert zamieścili pracodawcy związani z branżą FMCG, 4- z branżą edukacyjną, a po trzy – z branżą budowlaną/deweloperską, finansową, IT, odzieżową.

W 11 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży, w której działają, to właśnie ci ogłoszeniodawcy zdali się na pośredników.

Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Account executive
• Account manager
• Account manager&account coordinator
• Account manager
• Asystent ds. PR i marketingu
• Asystent w dziale marketingu
• Asystent w dziale PR
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Dyrektor ds. PR
• Dyrektor działu marketingu
• Event manager
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior product manager
• Kierownik marketingu
• Konsultant PR
• Koordynator eventu
• Marketing communication director
• Marketing manager
• Marketing&PR manager
• Młodszy specjalista ds. marketingu i PR
• Młodszy specjalista ds. PR/asystent ds. PR
• PR consultant
• PR manager
• PR&event manager
• PR&sales manager
• Pracownik działu PR
• Praktykant działu marketingu i PR
• Praktykant ukierunkowany na działania marketingowe
• Praktykant w Biurze Komunikacji Społecznej
• Praktykant w dziale FMCG
• Praktykant w dziale marketingu i PR
• Praktykant w dziale PR
• Product manager
• Project Facilitator – pracownik wspierający realizację projektu
• Project manager internetowego serwisu
• Senior account manager
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. marketingu i promocji
• Specjalista ds. marketingu internetowego i PR
• Specjalista ds. marketingu sportowego
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. PR i organizacji eventów
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i reklamy
• Specjalista ds. public relations
• Specjalista ds. public relations
• Specjalista healthcare PR 
• Stażysta w dziale marketing
• Stażysta w dziale marketingu i PR
• Stażysta/ dział Corporate Communications
• Stażystka/ stażysta w Dziale Promocji i PR
• Szef działu PR Metodologia badania

Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.press.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin