.

Analiza ofert pracy dla PR-owców - lipiec 2008

dodano: 
05.08.2008

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Coraz mniej pracy dla PR-owca

Lipcowy raport PRoto zawiera analizę 133 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To pierwszy tak znaczny spadek liczby ogłoszeń w tym roku. W lipcu ukazało się aż 19 % ogłoszeń mniej w porównaniu z czerwcem i o blisko 8 % mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wakacje nie są więc najlepszym momentem na szukanie pracy w public relations. Na stałym poziomie utrzymuje się tylko zainteresowanie praktykantami i stażystami.

W lipcu pracowników poszukiwały między innymi firmy: Accenture, Allianz, Amplico AIG Life, Bank Zachodni WBK, Deutsche Bank PBC, GSK, Hotel Rialto, Komitet Ochrony Praw Dziecka, Kredyt Bank i WARTA, LUKAS Bank, Makro Cash and Carry, Ministerstwo Skarbu Państwa, MTV Networks Polska, Orange, Panasonic, Samsung, TVN i World Bank.

Pracowników poszukiwały również agencje, a wśród nich:
180º PR, Allegro Agency, Ciszewski PR, ComPress, Eskadra Publica, Fleishman–Hillard, Genesis PR, Glaubicz Garwolińska Consultants, Headlines Porter Novelli, ITBC Communication, On Board, Pegasus, Pleon i Solski Burson-Marsteller. Wykres 1.

W lipcu do redakcji PRoto nadesłano najwięcej, czyli 70 ogłoszeń, 59 ofert znaleziono w Internecie, a zaledwie 4 – w prasie. Wortal PRoto prowadzi także wśród serwisów internetowych publikujących ogłoszenia o pracę dla PR-owców. W lipcu w czołówce poza nim, znalazły się kolejno: Pracuj.pl (31), Jobpilot.pl (13), Infopraca.pl (9,) Gazeta Wyborcza Praca (4,) Jobs.pl (3), Praca.gratka.pl (3). (tab.1)

Wszystkie oferty nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. Zdecydowana większość z nich była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana była do potencjalnych specjalistów, a 22 oferty (dokładnie tyle samo, co w czerwcu) dotyczyły staży i praktyk.

Wykres 2.


Tab.1.

W ostatnim miesiącu najwięcej ofert dotyczyło pracy na teranie województwa mazowieckiego – 92. 11 ofert pochodziło z województwa śląskiego, po 6 ogłoszeń - z województw małopolskiego i wielkopolskiego, a po 4 – z województwa dolnośląskiego, łódzkiego i pomorskiego. Dwa ogłoszenia dotyczyły zatrudnienia w województwie lubelskim, a jedno – w warmińsko-mazurskim. Zaledwie w trzech ogłoszeniach nie podano miejsca przyszłej pracy.

Wykres 3.

W lipcu, podobnie jak w poprzednich miesiącach, najczęściej poszukiwano specjalistów – dotyczyła ich blisko połowa ofert (59 ze 133). W tym miesiącu – przeciwnie do wyników z czerwca – byliby oni zatrudniani głównie w firmach (w czerwcu poszukiwały ich przede wszystkim agencje). Cały czas nie maleje także popyt na managerów/dyrektorów.

Wykres 4. „Kto kogo szuka?” – instytucja zamieszczająca ogłoszenie (agencja PR/firma/pośrednik) i profil stanowiska (specjalista, manager/dyrektor PR, konsultant/asystent, praktykant/stażysta)

Wśród wymagań językowych stawianych przez pracodawców pierwsze miejsce zajmuje niezmiennie znajomość angielskiego. W lipcu wymóg ten znalazł się w 95 ofertach. Ponadto coraz większego znaczenia dla pracodawców nabiera umiejętność posługiwania się językiem niemieckim lub innym językiem obcym.

W 4 ogłoszeniach niemiecki, oprócz angielskiego, definiowano jako atut potencjalnego pracownika, a w dwóch – wskazywano na opcjonalną znajomość innego języka obcego. W 26 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie.

Wykres 5.

W badanym miesiącu większość ofert dotyczyła pracy w branży media/marketing, która obejmuje zarówno oferty z agencji PR-owskich, marketingowych, reklamowych, jak i interaktywnych. W lipcu było to 59 ogłoszeń. 11 ofert pochodziło z branży finansowej/ubezpieczeniowej, 8 – z deweloperskiej, 6 – z firm zajmujących się szeroko pojętym

konsultingiem Wykres 6.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana ich zamknięta lista. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:

• Account executive
• Account manager
• Asystent do działu organizacji eventów
• Asystent zarządu agencji PR
• Communications associate
• Dyrektor marketingu
• e-Business development manager
• Event coordinator
• Event manager
• Investment relations executive
• Junior account coordinator
• Junior account executive
• Junior account manager
• Junior brand manager
• Junior consultant w dziale Healthcare&Life
• Koordynator ds. eventów
• Koordynator ds. marketingu
• Koordynator ds. relacji inwestorskich
• Manager ds. PR
• Marketing analyst
• Marketing specialist
• Menedżer ds. netPR
• Młodszy specjalista ds. komunikacji
• PR account executive
• PR consultant
• PR manager
• Praktykant
• Project coordinator
• Senior account executive
• Specjalista ds PR
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i szkoleń
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Starszy konsultant PR/PR manager
• Stażysta

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach.
Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.press.pl
- www.jobpilot.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- www. praca.onet.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl

Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin