Analiza ofert pracy dla PR-owców - lipiec 2013 roku
Autor:
Pracodawcy PR-owców wyjechali na wakacje. Stagnacja na rynku pracy jak w maju
W porównaniu do czerwca, w lipcu znów zmniejszył się rynek pracy dla PR-owców. Tym razem agencje, firmy, instytucje i pośrednicy opublikowali 111 ofert – tyle samo co w maju, dotychczas najsłabszym miesiącu tego roku. Od trzech miesięcy wzrasta jednak liczba ogłoszeń dla konsultantów i asystentów.
Kliknij, aby powiększyć
W letnich miesiącach zeszłego roku (od maja do sierpnia) stopniowo rosła liczba ogłoszeń dla konsultantów i asystentów. Jak dotychczas, sytuacja ta powtarza się w tym roku. W maju konsultanci i asystenci mieli do wyboru 23 oferty, w czerwcu 31, a lipcu 33. Największy popyt na tego typu pracowników utrzymywał się na początku miesiąca (w pierwszym tygodniu 13 ofert, 9 w drugim, 5 w trzecim i 4 w czwartym)
Na więcej ofert, niż w czerwcu, mogli liczyć także specjaliści – choć zmiana nie była duża (28 ofert w lipcu, 27 w czerwcu). Jednocześnie od czerwca spadła liczba ogłoszeń dla praktykantów i stażystów (z 50 do 45). Wyjątkowo stałe (oraz niewielkie) jest natomiast zapotrzebowanie na managerów i dyrektorów. Już 3 miesiąc z rzędu popyt na nich utrzymuje się na poziomie 5 ogłoszeń miesięcznie.
Warszawa i Wrocław – to miasta w których najłatwiej PR-owcom znaleźć zatrudnienie. Wrocławscy pracodawcy szukali prawie wyłącznie praktykantów (8 z 10 ogłoszeń), w stolicy najczęściej poszukiwano konsultantów i asystentów (27 z 79 ogłoszeń). Managerów i dyrektorów poszukiwano w Warszawie (3 oferty), Toruniu i Gdańsku (po jednej ofercie). Na infografice nie uwzględniono 4 ofert, w których wymieniono więcej niż jedno województwo.
Pracodawcy w lipcu byli wyjątkowo jednomyślni odnośnie wymaganych języków obcych. W 64 proc. ofert znalazła się wzmianka o języku angielskim. Był to jedyny język, jaki wymieniano w lipcowych ogłoszeniach. Wymóg znajomości języka obcego znalazł się w 81 proc. ogłoszeń dla konsultantów i asystentów, 60 proc. ogłoszeń dla praktykantów i stażystów, 46 proc. ogłoszeń dla specjalistów, oraz w 4 z 5 ogłoszeń dla managerów i dyrektorów.
Jedynie w 25 ogłoszeniach agencji pojawiła się informacja o branży, dla której ma pracować przyszły PR-owiec. Najczęściej zamieszczały je agencje interaktywne oraz te obsługujące klientów z branży finansowej i ubezpieczeniowej.
W przypadku firm i instytucji najwięcej ofert pochodziło z administracji publicznej oraz firm z rynku mediowego (pracowników poszukiwały dwa koncerny mediowe, platforma cyfrowa oraz serwis internetowy).
W lipcu ogłoszenia opublikowane na PRoto.pl stanowiły 84 proc. ogółu ofert dla PR-owców. Poza tym serwisem jedynym istotnym źródłem ogłoszeń był serwis Pracuj.pl. Najwięcej ogłoszeń opublikowano w pierwszym tygodniu lipca (z tego okresu pochodzi co trzecia lipcowa oferta).