Analiza ofert pracy dla PR-owców - listopad 2010
Autor:
PR manager poszukiwany
Raport PRoto.pl za listopad 2010 roku zawiera analizę 127 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To aż o ¼ mniej niż w ubiegłym miesiącu, różnica jest taka sama jeśli porównamy dane rok do roku. W listopadzie co drugie ogłoszenie zamieściła agencja (63 oferty). Kierunki rekrutacji rozkładają się niemal po równo, bowiem firmy poszukiwały PR-owców tylko nieznacznie rzadziej (54 oferty). Aktywność pośredników standardowo była dużo niższa (10 ofert). Co ciekawe agencje poszukują pracowników głównie na niższe stanowiska (asystenci – 16 ofert, stażyści – 23 oferty) i kadry zarządzającej (manager – 18 ofert). Próżno szukać natomiast ogłoszeń dotyczących specjalistów. Tych było jedynie 6. Zupełnie odwrotna tendencja panuje w firmach. Aż 25 firm (czyli 46 proc.) poszukiwało specjalisty, a 14 (26 proc.) managera.
Wśród agencyjnych pracodawców znalazły się m.in. (63 oferty): Euro RSCG Sensors, Eskadra Publica, faceADDICTED, Hill&Knowlton Poland Publicia, Headlines Porter Novelli, Lighthouse Consultants, Multi Communications, , MRM Worldwide, Royal Brand PR
W październiku osób do działów PR w firmie szukały (łącznie 54 ofert) m.in.: Bank Polskiej Spółdzielczości, Red Bull, Cemex Polska, ENEA, ERA, Getin Noble Bank, Mattel Poland, , Marriott Hotel,Toyota Katowice, X-Trade Brokers Dom Maklerski, Zuno Bank AG
Wykres 1.
PRoto.pl tradycyjnie już pozostaje głównym źródłem ofert pracy dla PR-owców. Niespełna 2/3 listopadowych ogłoszeń trafiło bezpośrednio do PRoto.pl. Co ciekawe, w ubiegłym miesiącu nie odnotowaliśmy żadnego ogłoszenia znalezionego w prasie.
Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)
Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.
Wykres 2.
Tab.1
W badanym okresie najwięcej ofert, podobnie jak w miesiącach poprzednich, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 83 spośród 127 ogłoszeń.
12 ofert pochodziło z województwa dolnośląskiego. Dalej po 7 z województw: małopolskiego łódzkiego i śląskiego. Po 5 ofert zamieścili pracodawcy z województw łódzkiego, pomorskiego i śląskiego. 5 ofert dotyczyło zatrudnienia w województwie wielkopolskim, 2 zaś – w pomorskim. Pojedyncze oferty pochodziły z zachodniopomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Dwie oferty nie zostały uwzględnione w poniższym wykresie, ponieważ dotyczyły całego kraju.
Wykres 3.
W listopadzie pracodawcy prowadzili niemal idealnie zbilansowaną rekrutację. Najczęściej poszukiwali managerów. To do nich właśnie skierowano 37 spośród 127 ofert. Jednak tylko nieco mnie ofert skierowanych było specjalistów i praktykantów (po 34). W ubiegłym miesiącu w najtrudniejszej sytuacji były osoby, które poszukują pracy w charakterze asystentów lub konsultantów – skierowano do nich jedynie 22 oferty.
Wykres 4.
W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego 78 spośród 127 ogłoszeń). Znajomość pozostałych języków obcych była wymagana jedynie sporadycznie. Co trzeci pracodawca w ogóle nie wskazał znajomości języków obcych w ogłoszeniu.
Wykres 5.
W ubiegłym miesiącu najwięcej ofert pracy dotyczyły branży „media i marketing”. Blisko co dziesiąte ogłoszenie dotyczyło pracy w branży finansowej, zaś niewiele mniej z branży IT i farmaceutycznej/medycznej.
Wykres 6.
Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
- account executive (dział healthcare)
- account manageraccount manager (komunikacja korporacyjna)
- account manager (projekty z obszaru zdrowia)
- account manager/PR manager
- account manager/senior account manager
- associate brand manager
- asystent ds. komunikacji i PR
- asystent ds. Public Relations
- asystent działu marketingu i PR
- asystent PR
- communication manager
- community/social media manager
- ekspert ds. komunikacji
- junior account executive
- junior marketing manager
- junior PR consultant/PR konsultant
- kierownik działu marketingu
- kierownik zespołu ds. marketingu i PR
- koordynator kampanii świadomościowej
- manager ds. marketingu i PR
- marketing manager
- media manager
- menadżer ds. komunikacji i promocji
- menadżer ds. sponsoringu sportowego
- menedżer ds. Marketingu i Public Relations
- młodszy specjalista ds. PR
- new business developer (PR, e-PR, social media)
- PR & marketing manager
- PR konsultant
- PR manager marki
- pracownik działu marketingu
- praktykant
- senior client executive
- senior konsultant
- senior PR konsultant
- social media & e-PR manager
- social media manager
- specjalista / starszy Specjalista ds. PR (Biuro Prasowe w Departamencie Komunikacji Korporacyjnej)
- specjalista do spraw PR/asystent/-ka prezesa
- specjalista ds. e-marketingu
- specjalista ds. e-PR
- specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i PR
- specjalista ds. marketingu
- specjalista ds. media relations
- specjalista ds. mediów społecznościowych
- specjalista ds. PR
- specjalista ds. relacji inwestorskich
- stażysta
- stażysta (SEO Copywriter)
- stażysta w dziale marketingu i PR
- stażysta w dziale PR
- stażysta/asystent
- strateg/project manager
Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.infopraca.pl
- www.jobsales.pl
- www.jobexpress.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.