.

Analiza ofert pracy dla PR-owców – styczeń 2009

dodano: 
04.02.2009

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Bardzo dobry początek roku
Styczniowy raport PRoto zawiera analizę 117 nowych ogłoszeń o pracę dla PR-owców. To aż o ponad 25 proc. ofert więcej niż w krótszym, świątecznym grudniu i świetne odbicie od dolnej granicy z poprzedniego roku. Może być to także dobry sygnał dla wszystkich szukających pracy w PR i potwierdzenie przypuszczeń, że właśnie w czasach kryzysu firmy szukają wsparcia specjalistów ds. wizerunku.

W analizowanym miesiącu pracowników poszukiwały głównie firmy i instytucje (52 oferty):
Emmerson nieruchomości, Emperia Holding, Fundacja Dzieci Niczyje, LG Electronics, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Skarbu Państwa, PGE Energia Odnawialna, Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń, RWE, Stowarzyszenie Amnesty International, TVP, Urząd Miasta Poznania, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, US Pharmacia i YES Biżuteria.

Pracowników poszukiwały również agencje (40 ofert), a wśród nich:
!BuzzPR,180°, Agencja Informacyjna Penetrator, Ciszewski PR, ComPress, E.C.H.O. Communications, Edelman Polska, Feedback/Hill and Knowlton, Headlines Porter Novelli, Multi Communications, Ogilvy PR czy Publicis Consultants/Rowland.
Wykres 1.

W styczniu w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano ponad 40 tys. wizyt. To aż o ponad 10 tys. więcej niż miesiąc temu. Jest to prawdopodobnie związane ze zdecydowanie większą liczbą ogłoszeń. Być może jednak zainteresowanie zakładką to nie tylko wynik chęci poszukiwania nowej pracy przez internautów, ale także efekt zwolnień, których powodem mógł być kryzys. (wyk.2)
Wykres 2

W styczniu najwięcej ogłoszeń pochodziło z PRoto – aż 62 ze 117. Portal więc po grudniowym spadku znów wrócił na prowadzenie wśród mediów publikujących oferty pracy dla PR-owców. 49 ogłoszeń pochodzi z internetowych serwisów rekrutacyjnych, a zaledwie 6 - znaleziono w prasie. Większość ofert była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów, 15 ogłoszeń dotyczyło staży lub praktyk.

Wykres 3.


Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się szczegółowo kolejno: PRoto, Pracuj.pl, infopraca.pl oraz Gazeta Wyborcza. Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”. (tab. 1)

Najwięcej ofert, podobnie jak w poprzednich miesiącach, dotyczyło województwa mazowieckiego – 67 ze 117 ogłoszeń. 14 ofert pochodziło z woj. małopolskiego, 9 – z województwa wielkopolskiego, 5 – ze śląskiego, 4 – z dolnośląskiego, 3 – z kujawsko-pomorskiego, 2 z województwa łódzkiego, a po jednej z województw: lubelskiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego. Sześciu pracodawców nie podało miejsca zatrudnienia.

Wykres 4.

W styczniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów – do nich właśnie skierowano 59 ogłoszeń. 29 ofert przeznaczonych było dla zaś potencjalnych managerów/dyrektorów.

Wykres 5

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów głównie znajomości języka angielskiego (78 spośród 117 ogłoszeń). W pojedynczych przypadkach oczekiwano znajomości języka angielskiego i/lub drugiego języka. Były to następujące języki: niemiecki, francuski, hiszpański, japoński i rosyjski. Aż w 33 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać.
Wykres 6.

W badanym okresie w branży media/marketing pojawiło się 45 ogłoszeń. Aż 7 ofert pochodziło z branży administracji państwowej, były to głównie ministerstwa i urzędy miast, po 5 ogłoszeń dotyczyło zatrudnienia w branży medycznej/farmaceutycznej oraz w handlu. Po cztery oferty zaś odnosiły się do pracy w doradztwie, edukacji i IT. Aż w 21 ofertach pracodawcy woleli nie ujawniać branży w której działają i zdać się na pośredników.
Wykres 7.

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk:
• Account director
• Account executive
• Account manager
• Asystent ds. marketingu
• Asystent koodynatora projektów
• Brand manager
• CEO& PR assisntant
• Country manager ds. PR
• Dyrektor ds. marketingu
• Dyrektor ds. marketingu i PR
• Event consultant
• Group manager
• Junior account executive
• Junior brand manager
• Junior PR Consultant
• Manager ds. PR
• Marketing consultant
• Marketing manager
• Młodszy specjalista ds. public relations
• New business manager
• Operator e-PR
• PR&marketing manager
• PR&marketing specialist
• PR account executive
• PR manager
• PR specialist
• PR team leader
• Rzecznik prasowy
• Specjalista ds. buzz marketingu
• Specjalista ds. komunikacji
• Specjalista ds. komunikacji społecznej
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej
• Specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i szkoleń
• Specjalista ds. koordynacji promocji miasta
• Specjalista ds. marketingu
• Specjalista ds. marketingu i PR
• Specjalista ds. PR i marketingu
• Specjalista ds. PR Produktowego
• Specjalista ds. promocji
• Specjalista ds. promocji i reklamy
• Specjalista ds. relacji inwestorskich
• Specjalista public relations
• Specjalista w departamencie współpracy z zagranicą i komunikacji społecznej
• Specjalista w dziale komunikacji, promocji i marketingu
• Szef działu marketingu

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl
- www.press.pl
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe;
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin