.

Analiza ofert pracy dla PR-owców - styczeń 2010

dodano: 
03.02.2010

Autor:

PRoto
komentarzy: 
0

Tylu ogłoszeń jeszcze nie było!

Raport PRoto za styczeń 2010 roku zawiera analizę aż 183 ofert pracy przeznaczonych dla PR-owców. To aż o 44 proc. więcej niż w grudniu i 36 proc. więcej niż w styczniu 2009. Jednocześnie jest to największa liczba ogłoszeń od początku przygotowywania raportu, czyli od września 2004. To bardzo dobry początek roku dla PR-owców szukających pracy. Wynik ten pokazuje także, że agencje, jako główni potencjalni pracodawcy, musiały pozyskać nowych klientów, by w związku z tym poszerzać zespoły. Kilka agencji zamieściło bowiem po 2-3 oferty, w których widniała ta sama nazwa stanowiska, ale wymagano w nich innej, sprofilowanej branżowo, specjalizacji i znajomości konkretnej tematyki.

W analizowanym miesiącu pracowników PR-owców poszukiwały głównie agencje (aż 84 oferty). W tym m.in.:180º Public Relations, Ad Publica, Ciszewski PR, ComPress, Edelman Polska, First PR, Fleishman- Hillard, Hill&Knowlton, Multi Communications, On Board, Partner of Promotion, Proximity (Pleon), Sport Management Polska czy Toolbox Creative Communications.

Niewiele mniej ofert zamieściły firmy, instytucje i stowarzyszenia (73 ogłoszenia), a w tym: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Grupa Gumułka - Kancelaria Prawa Finansowego, Maspex Wadowice, Johnson&Johnson, Pepsi Cola General Bottlers Poland, Platforma Mediowa Point Group, Polanowscy Nieruchomości, Przedsiębiorstwo Informatyczne CORE, Sheraton Sopot Hotel, Starwood Services, Stowarzyszenie Wspierania Onkologii UNICORN, Tesco Polska, Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Wydawnictwo C.H. BECK, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie i Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Pozostałe ogłoszenia (dość dużo, bo 26 spośród 183 ofert) zamieszczali w mediach i na serwisach rekrutacyjnych pośrednicy, którzy szukali specjalistów ds. PR głównie w imieniu firm.  

Wykres 1.

 

 

W styczniu 2010 w zakładce „Ogłoszenia o pracę” na portalu PRoto zarejestrowano blisko 45 tysięcy wizyt (dokładnie: 44 757), czyli prawie 8 tysięcy wizyt więcej niż w poprzednio analizowanym miesiącu. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę tak nagły skok w liczbie publikowanych ofert. Z drugiej strony, nowy rok sprzyja podejmowaniu decyzji o zmianach, także pracy. (wyk.2)

Wykres 2.  

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które w styczniu było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularny serwis pracuj.pl zamieścił dwa razy mniej ogłoszeń niż PRoto. Co ciekawe, ani jednej oferty nie opublikowano w prasie. 

Większość ogłoszeń była związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. 18,5 proc. ofert było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów. To niewielki spadek w porównaniu z 21 proc. ogłoszeń dla stażystów z końca 2009 roku.

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

Wykres 3.

 

 

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie:PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)  

Tab.1.

Najwięcej ofert, już tradycyjnie, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim –było to aż 117 spośród 183 ogłoszeń. 16 ogłoszeń pochodziło z województwa małopolskiego, 12 zaś z łódzkiego. Pracodawcy z województwa dolnośląskiego zamieścili 11 ofert pracy dla PR-owców, z pomorskiego – 9, a ze śląskiego – 8 ofert . Po trzy oferty pochodziły natomiast z województw – lubelskiego i wielkopolskiego, dwie – z kujawsko-pomorskiego, a po jednej – z lubuskiego i warmińsko-mazurskiego.  

Wykres 4.

 

 

W styczniu pracodawcy najczęściej poszukiwali osób na stanowiska kierownicze, managerów, dyrektorów, szefów działów, koordynatorów projektów. To do nich właśnie skierowano 64 spośród 183 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (33 oferty), choć ofert dla nich i tak było proporcjonalnie więcej niż można by się było spodziewać ( w grudniu 2009 – zaledwie 8) 

Wykres 5.

 

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (112 spośród 183 ogłoszeń). W 11 ogłoszeniach liczono na znajomość innego – obok języka angielskiego- języka obcego, w 6 – na znajomość niemieckiego, a w trzech znajomość jakiegokolwiek języka obcego była postrzegana jako atut. W dwóch ofertach spodziewano się, że pracownik oprócz angielskiego będzie władał rosyjskim, w dwóch – że francuskim. W pojedynczych ogłoszeniach wymagano języków takich jak: japoński, szwedzki czy hiszpański.

W aż 42 ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może jednak przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać, być może jednak jest to związane ze specyfiką wykonywanego zawodu i koniecznością komunikacji z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą.

Wykres 6.

 

W badanym okresie w branży media i marketing pojawiło się aż 98 ofert pracy, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów, osiem pochodziło z branży FMCG, po cztery z branż: edukacyjnej, konsultingowej, nieruchomości, produkcyjnej i wydawniczej. Co ciekawe, administracja państwowa czy branża finansowa zamieściły tylko po jednej ofercie pracy.

W pięciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to wyłącznie oferty przesyłane przez pośredników. 

 

Wykres 7.

 

 

Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk: 

  • Account executive (Specjalista ds. public relations i komunikacji)
  • Account executive w dziale Komunikacji Konsumenckiej
  • Account manager assistant (PR korporacyjny)
  • Account manager do agencji PR
  • Account manager/PR manager
  • Assistant brand manager
  • Asystent ds. PR
  • Asystent/ka – Administrator działu Komunikacji i Marketingu
  • Asystentka Kierownika ds. Promocji
  • Brand Manager  
  • Dyrektor ds. marketingu
  • Dyrektor działu marketingu
  • Dyrektor marketingu grupy
  • eMarketing media manager
  • Event coordinator
  • Event director
  • Event manager/specjalista
  • Główny specjalista ds. rozwoju produktów
  • IR manager
  • Junior new business manager
  • Junior PR manager
  • Key account manager
  • Kierownik ds. komunikacji i PR
  • Kierownik ds. marketingu
  • Kierownik działu marketingu
  • Konsultant IR
  • Konsultant PR
  • Koordynator ds. kultury i komunikacji
  • Koordynator kampanii społecznych
  • Koordynator PR/marketingu
  • Manager marketingu
  • Manager public relations
  • Marketing & Department Coordinator
  • Marketing and PR Specialist
  • Marketing communications Manager
  • Marketing director
  • Marketing manager
  • Media relations manager / Rzecznik prasowy
  • Menedżer ds. komunikacji
  • Młodszy specjalista ds. PR
  • Młodszy specjalista ds. promocji
  • New business manager
  • PR & marketing assistant
  • PR account manager
  • PR account manager/PR account executive
  • PR and marketing manager
  • PR division director
  • PR excecutive
  • PR manager
  • Pracownik Działu Promocji
  • Pracownik PR i marketingu
  • Praktyka/Staż eventy NEO
  • Praktykant ds. public relations
  • Praktykant w Centrum Marketingu
  • Praktykant w Departamencie Marketingu i Public Relations
  • Praktykant w dziale FMCG
  • Praktykant w dziale komunikacji
  • Praktykant w dziale marketingu
  • Praktykant w Dziale Rozwoju (w zakresie PR)
  • Public Relations Advisor
  • Public Relations and Event Specialist
  • Public Relations Manager
  • Senior Account Executive
  • Social Media Specialist
  • Spec. ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds marketingu
  • Specjalista ds public relations
  • Specjalista ds. administracyjnych
  • Specjalista ds. kontaktów społecznych
  • Specjalista ds. marketingu
  • Specjalista ds. marketingu eksportowego
  • Specjalista ds. marketingu i PR
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. promocji
  • Specjalista ds. promocji i pozyskiwania funduszy
  • Specjalista ds. public relations
  • Specjalista ds. sprzedaży i marketingu
  • Specjalista Public Relations
  • Staż w Dziale Marketingu Internetowego

 

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR na różnych stanowiskach. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl 
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl

- www.infopraca.pl
- www.jobsales.pl
- www.wakaty.com.pl 
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin