.

Analiza ofert pracy dla PR-owców – wrzesień 2010

dodano: 
05.10.2010

Autor:

PRoto.pl
komentarzy: 
3

We wrześniu minimalnie w górę

Raport PRoto.pl za wrzesień 2010 roku zawiera analizę 154 ofert pracy przeznaczonych wyłącznie dla PR-owców. To jedynie dwie oferty więcej niż w sierpniu tego roku i o blisko 11 proc. więcej niż we wrześniu 2009. W analizowanym miesiącu agencje oraz firmy i instytucje zamieściły niemal równą liczbę ogłoszeń. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że podczas gdy firmy szukają głównie specjalistów, oferty agencyjne przeznaczone są zwłaszcza dla…praktykantów. 

Nieco ponad 27 proc. wszystkich ofert (zarówno z agencji, jak i z firm) była przeznaczona dla praktykantów właśnie. 

W analizowanym miesiącu PR-owców poszukiwały głównie agencje (70 ofert), w tym:
Alert Media Communications, Ciszewski Financial Communications, ComPress, Euro RSCG Sensors, Glaubicz Garwolińska Consultants, Hill & Knowlton, ITBC Communication, Multi  Communications, On Board Public Relations, Partner of Promotion, Publicis Consultant Rowland i United PR.  

Firmy i instytucje zamieściły w mediach zalewie trzy oferty mniej niż agencje (67 ogłoszeń).Wśród pracodawców znajdowały się m.in.:

Amrest, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Centrum Nauki Kopernik, E.Wedel, Grupa Kapitałowa Comarch, Grupa Onet.pl, Hilton Warsaw, Interia.pl, Johnson&Johnson Poland,L’Oréal, MAKRO Cash and Carry Polska, Muzeum Narodowe w Warszawie, MyDeal,Narodowe Centrum Kultury, PGE Polska Grupa Energetyczna, PKP Energetyka, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Sofitel Luxury Hotels, Stowarzyszenie WIOSNA, TUnŻ Warta,Unijna Szkoła Europejska, Uniwersytet Łódzki.

We wrześniu 17 ofert pochodziło od pośredników (to zaledwie o jedna więcej niż w sierpniu 2010).

Wykres 1.

 

 

Warto zwrócić uwagę, że w tym miesiącu pracodawcy z branży PR zdecydowanie postawili na PRoto.pl, które we wrześniu, jak i w poprzednich miesiącach bieżącego roku, było bezkonkurencyjnym źródłem ofert dla zatrudnianych w public relations. Nawet popularne serwisy Pracuj.pl i Infopraca.pl zamieściły prawie trzy razy mniej ogłoszeń niż PRoto.pl (relacja odpowiednio 31/25 do 94). 

Większość ogłoszeń była, tradycyjnie już, związana ze stałym zatrudnieniem i skierowana do potencjalnych specjalistów. Blisko 27 proc. (tylko 1 proc. mniej niż w wakacyjnym sierpniu) było przeznaczonych dla stażystów/praktykantów.  Większość z nich (29 z 42 ofert) zamieściły agencje PR-owskie

Wszystkie ogłoszenia nadesłane do PRoto.pl zostały umieszczone w dziale „Ogłoszenia o pracę” – w zakładce zatytułowanej „Szukasz pracy?”.

 Wykres 2. 

 

 

 

 

Do najpopularniejszych źródeł ogłoszeń zaliczają się niezmiennie: PRoto.pl, www.pracuj.pl oraz www.infopraca.pl. (tab. 1)  

Tab.1.

 

W badanym okresie najwięcej ofert, podobnie jak w miesiącach poprzednich, dotyczyło zatrudnienia w województwie mazowieckim – było to 91 spośród 154 ogłoszeń.

18 ofert pochodziło z województwa małopolskiego, 12 - z dolnośląskiego, po 7 – z łódzkiego i z wielkopolskiego, 6 – z pomorskiego, 4 – ze śląskiego, po 3 - z kujawsko-pomorskiego i lubelskiego, a dwie – z zachodniopomorskiego. Jedna oferta pochodziła z województwa świętokrzyskiego.


Wykres 3.

 

 We wrześniu pracodawcy najczęściej poszukiwali specjalistów. To do nich właśnie skierowano 52 spośród 154 ofert. Najrzadziej poszukiwano konsultantów/asystentów (21 ofert). Podczas jednak, gdy od czerwca 2010 można było obserwować stały spadek liczby ofert przeznaczonych dla managerów – w czerwcu było to blisko 26 proc., w lipcu nieco ponad 22 proc., w sierpniu – 20 proc., obecnie procent ten wzrósł i wyniósł we wrześniu 25 proc. Niepokojące jest jednak to, że szuka się ich we wrześniu rzadziej niż… praktykantów. 

Wykres 4.

 

W analizowanym miesiącu pracodawcy oczekiwali od kandydatów w większości znajomości języka angielskiego (82 spośród 154 ogłoszeń). W trzech ogłoszeniach atutem byłaby znajomość innego, oprócz angielskiego, języka obcego. W dwóch, oprócz angielskiego, wymagano znajomości języka niemieckiego. W pojedynczych ofertach pracodawca za atut uznawał umiejętność posługiwania się językiem francuskim lub rosyjskim.

W aż 63 (czyli nieco ponad 40 proc.!) ofertach ogłoszeniodawcy nie sprecyzowali swoich oczekiwań w tym względzie. Być może przyjęli, że znajomość języka angielskiego jest oczywistością, której nie trzeba zaznaczać. Ponadto PR-owiec w Polsce komunikuje się głównie z mediami i liderami opinii w Polsce, a nie zagranicą, a więc i znajomość języków obcych nie musi być dla niego obligatoryjna. Co więcej, warto pamiętać, że 26 proc. ofert pracy skierowana była do praktykantów. Od nich raczej nie wymaga się znajomości języka obcego i brak takiej umiejętności nie wyklucza go zwykle z praktyk.

 Wykres 5.

 

 

W badanym okresie aż 77 ofert pracy dotyczyło zatrudnienia w branży media i marketing, z czego większość pochodziła z agencji PR-owskich, interaktywnych i marketingowych lub firm działających na rynku mediów. To o pięć mniej w wartościach bezwzględnych, niż w sierpniu tego roku.

10 ofert pochodziło z branży finanse/ubezpieczenia, 9 – z branży IT, a 6 – związanych z branżą edukacyjną. Po cztery oferty pochodziły od firm związanych z branżą FMCG, i handlową, a po trzy – z gastronomiczną, modową, non-profit i farmaceutyczną/medyczną.

W pięciu ofertach pracodawcy nie podali branży, w której działają. Były to oferty przesyłane przez pośredników.

 Wykres 6.

 

 Ze względu na dużą rozbieżność w nazwach stanowisk zajmowanych przez PR-owców, nie została sformułowana zamknięta lista stanowisk. W tym miesiącu wymieniane były następujące nazwy stanowisk

  • Asystent ds. e-PR i Social Media
  • Asystent ds. PR (Praktyka) Konsultant polityczny
  • Asystent ds. PR i Marketingu
  • Asystent w dziale e-PR
  • Asystentka / Asystent ds. Organizacyjnych / PR
  • Brand manager
  • Dyrektor Departamentu Marketingu i PR
  • Dyrektor Stowarzyszenia Branżowego
  • Kierownik Wydziału Sponsoringu
  • Konsultant Działu Promocji i PR
  • Koordynator ds. Marketingu i Obsługi Klienta
  • Koordynator Działań Marketingowych i PR
  • Kreatywny copywriter / ePR-owiec
  • Manager ds. Eventów
  • Manager ds. Marketingu
  • Młodszy specjalista ds. PR
  • New Business Manager
  • Osoba do współpracy w Dziale PR i Komunikacji Wewnętrznej
  • PR & Social Media Specialist
  • PR Content Manager
  • PR Manager
  • Praktykant (media relations social media)
  • Praktykant/ka (Dzial Marketingu i Sprzedaży)
  • Praktykant/ka (dział Marketing &PR)
  • Praktykant/ka (Wydział Komunikacji Społecznej)
  • Product Manager (obszar społeczności)
  • Rzecznik medialny - Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. komunikacji internetowej
  • Specjalista ds. komunikacji marketingowej
  • Specjalista ds. komunikacji społecznej
  • Specjalista ds. komunikacji zewnętrznej
  • Specjalista ds. PR
  • Specjalista ds. PR i marketingu
  • Specjalista ds. PR i programów partnerskich
  • Specjalista ds. PR korporacyjnego i relacji inwestorskich
  • Specjalista ds. promocji i komunikacji
  • Specjalista ds. promocji i marketingu
  • Specjalista ds. relacji inwestorskich
  • Stażysta / Praktykant w agencji PR

Metodologia badania
Analiza ogłoszeń o pracę obejmuje publikacje z polskimi ofertami pracy w branży PR. Ogłoszenia pochodzą z:
• tytułów aktualnie monitorowanych przez Instytut Monitorowania Mediów (lista jest dostępna na stronie www.instytut.com.pl),
• źródła własnego – ogłoszenia bezpośrednio przysłane do Redakcji PRoto.
• stron internetowych zawierających ogłoszenia o pracę:
- www.pracuj.pl
- www.hrk.pl 
- www.aaaby.pl
- www.gratka.pl
- praca.onet.pl
- www.infopraca.pl
- www.jobsales.pl
- www.jobexpress.pl
- www.wakaty.com.pl 
- www.topjobs.pl
- www.jobs.pl
- www.bigram.pl
- www.grafton.pl
- www.jobaid.pl
Do analizy wybierane są ogłoszenia:
- oferujące pracę dla PR-owców
- z ogólnie rozumianej branży PR oraz z innych, wyspecjalizowanych dziedzin PR, np. eventy, konferencje prasowe
- oferujące pracę w działach marketingu / promocji, gdy w obowiązkach jest wymieniona obsługa PR. 

komentarzy:
3

Komentarze

(3)
Dodaj komentarz
02.11.2010
9:57:31
P.
(02.11.2010 9:57:31)
Cóż ta sama firma zaproponuje bezpłatne praktyki, na których będziesz stał przy ksero i robił to czego inni robić nie lubią bądź nie chcą, niewykluczone jest też, że się czegoś nauczysz, ale za darmo i bez szans na zatrudnienie.
22.10.2010
15:58:08
kandydat
(22.10.2010 15:58:08)
Całkowicie się zgadzam z przedmówcą. Branża staje się coraz bardziej hermetyczna. Ale przecież ludziom z agencji o to chodzi - po prostu boją się o swoje stanowiska. Agencje mają generalnie 2 "pomysły" na organizację pracy: Pomysł 1. ZERO nowych osób; nawet podstawowe zadania wykonują senior accounci/ junior account managerowie (oczywiste jest, że wynagradzani odpowiednio więcej niż gdyby zatrudnić juniora) Pomysł 2. Podstawowe zadania, często wręcz "mechaniczne" są wykonywane nieodpłatnie lub za bardzo niskie wynagrodzenie przez praktykantów. Ale przecież praktykanci, tym bardziej ci lotniejsi, rzeczywiście interesujący się PR, po dobrych państwowych uczelniach, są zagrożeniem dla "starej gwardii". "Stara gwardia" to ludzie, którzy zaczynali pracę w PR 5 i więcej lat temu i trafili do agencji nieraz przez przypadek. Najczęściej dlatego, że praca w PR w mniemaniu niektórych traktowana jest jako prestiżowa. Zatem tacy "wyjadacze", którzy może i mają warsztat, ale pomysły dawno im się już skończyły, będą oczywiście uparcie twierdzić, że interesują się tą branżą. A po zakończeniu praktyki nawet najlepsi praktykanci nie są potem przyjmowani na asystentów / juniorów, tylko zwalniani... A ich miejsce zajmuje kolejne pokolenie taniej siły roboczej. PS. Analizując ogłoszenia na tym portalu, bardzo łatwo można zauważyć, które agencje działają w ten sposób. Niektórym się wydaje, że wystarczy być "sieciówką" należącą do dużego konglomeratu marketingowego i kandydaci będą się zabijać o darmową praktykę. Pozdrawiam pewną agencję należącą do Havas. Na prawdę nie mam pojęcia, kogo szukacie... Nawet na skromnego asystenta trzeba mieć spore doświadczenie i to stricte w agencji (kilka lat w dziale PR odpada - pani Tatiana M. od razu skasuje maila z aplikacją).
14.10.2010
15:32:04
Grażyna
(14.10.2010 15:32:04)
Najwyraźniej agencje odrabiają straty. Projekty prowadzą za pośrednictwem tańszej siły roboczej - praktykantów / stażystów etc.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter


 

Akceptuję regulamin