Dojść do głosu. Radykalnie praktyczny przewodnik po kampanii wyborczej, Natalia de Barbaro
Autor recenzji:
Moją uwagę przykuła najpierw kolorowa okładka, a następnie lekki, nie epatujący naukowym żargonem styl oraz mnóstwo zaczerpniętych z życia przykładów. Już przy księgarnianej półce nie mogłam oderwać się od lektury – i w ten sposób wyszłam z księgarni z całkowicie nieplanowanym zakupem. Jednak później ani przez chwilę nie żałowałam, bo książka „Dojść do głosu”, napisana przez Natalię de Barbaro, okazała się być bardzo interesująca.
Czytelników mniej zorientowanych w marketingu politycznym autorka (specjalistka ds. marketingu politycznego z wieloletnim doświadczeniem, z wykształcenia psycholog i socjolog) zaznajamia z mechanizmami podejmowania decyzji przez wyborców oraz z warsztatem doradcy pracującego w sztabie wyborczym. Przy tym Natalia de Barbaro nie wdaje się w długie i zawiłe rozważania teoretyczne, ale od razu przechodzi do zastosowań praktycznych. Jak prowadzić badania społeczne związane z kampanią, jak poprawnie konstruować przekazy kampanii, jak kształtować relacje sztabu wyborczego z mediami – to tylko kilka z tematów poruszonych w książce. Dla tych, którzy posiadają już pewną wiedzę na temat marketingu politycznego, publikacja może być cenna choćby dlatego, że zawiera mnóstwo przykładów z kampanii prowadzonych zarówno w Polsce jak też zagranicą - a sprawdzonych wzorów w naszej młodej demokracji nigdy za wiele (choć równocześnie autorka ostrzega przed nieprzemyślanym i niedostosowanym do konkretnych warunków naśladownictwem).
Autorka wskazuje również dylematy etyczne, przed którymi coraz częściej stają pracownicy sztabów wyborczych: czy powinnam/powinienem pracować dla kandydata, z którego przekonaniami się nie zgadzam? Czy powinniśmy prowadzić kampanię negatywną? Nikt z zaangażowanych się w pracę sztabu wyborczego, prędzej czy później pytań tych nie uniknie i będzie musiał udzielić sobie na nie własnych odpowiedzi. Książka „Dojść do głosu” i poglądy autorki mogą być tutaj pomocną inspiracją. Poza wspomnianą już lekkością i przystępnością stylu, atutem „Dojść do głosu” jest też układ graficzny - wyróżnienie części informacji w formie tabelek sprzyja ich łatwiejszemu zapamiętaniu. Z kolei materiał zdjęciowy ilustrujący teksty mógłby być nieco bogatszy. Ciekawe jest to, że Natalia de Barbaro konsekwentnie zwraca się do czytających w dwóch rodzajach, męskim i żeńskim, „Ty, Czytelniczko i Ty, Czytelniku” nie zaś, tak jak to jest przyjęte, wyłącznie w rodzaju męskim. Ten ukłon w stronę kobiet ma zresztą swój cel – autorka uważa, że kobiety powinny odgrywać w polityce bardziej aktywną rolę niż obecnie - czemu daje też wyraz we wstępie do książki i właśnie w tytułowaniu czytających.
Jest to publikacja godna polecenia, nie tylko doradcom ds. marketingu politycznego oraz ich klientom, ale również innym osobom zajmującym się zawodowo kreowaniem wizerunku.
Anna Miotk
amiotk@scutum.pl
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Znak