Efektywna komunikacja
Autor recenzji:
Problemy z komunikacją mogą pojawić się w każdym punkcie w strukturze organizacji. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, w jak wielkim stopniu mogą one wpływać na jej efektywność.
Prowadzone ostatnio liczne badania wykazują występowanie w przedsiębiorstwach i instytucjach problemów związanych z przepływem informacji. Wiele z firm wprowadza nowe rozwiązania mające usprawnić ich działanie. Zebrania, ankiety mierzące satysfakcję, burze mózgów są w wielu firmach na porządku dziennym. Jednak często opracowywane z wielką starannością systemy komunikacji wewnętrznej zawodzą. Dzieje się tak, dlatego że u podstaw ich tworzenia nie uwzględniono niektórych aspektów komunikacji, które na pierwszy rzut oka mogłyby się wydawać mało znaczące, ale w ostatecznym rozliczeniu mają decydujące znaczenie.
Publikacja pt. „Efektywna komunikacja” wydana w serii Harvard Business Review to zbiór esejów, w których przedstawione są różne aspekty komunikacji. Mimo tego, że niektóre z tekstów pochodzą jeszcze z lat 50’ czy 70’, nie straciły nic na aktualności.
Ralph G. Nichols i Leonard A. Stevens w artykule pt. „Słuchanie ludzi” prowadzą rozważania dotyczące psychologicznych aspektów przekazywania informacji. Przedstawiają w nim również mechanizmy związane z procesem słuchania, zapamiętywania, przetwarzania i odtwarzania informacji. Opisywane przez nich zjawiska wybiórczego słuchania i zapamiętywania, ujawniają, że nasze mniemanie o tym, iż wystarczy uważnie słuchać, aby dobrze zrozumieć rozmówcę, jest całkowicie błędne.
Antony Jay w rozdziale zatytułowanym „Jak poprawić zebranie?” pokazuje, w jaki sposób spotkania firmowe, mające służyć poprawie funkcjonowania organizacji, mogą być w rzeczywistości niekonstruktywną stratą czasu. Fernando Bartolomé, autor tekstu pt. „Nikt nie ufa całkowicie szefowi”, pisze o czynnikach, które negatywnie wpływają na komunikację pomiędzy kadrą zarządzającą i podwładnymi.
W książce znalazł się również bardzo interesujący esej T.J. Larkina i Sandar Larkin, w którym zostały omówione sposoby dotarcia do pracowników i możliwości wpływania na ich zachowania. Autorzy prezentują również interesujące przykłady rozwiązań służących poprawieniu komunikacji w firmie, np. wykorzystanie ścian windy jako firmowej tablicy, na której każdy z pracowników może umieścić swoje wnioski i uwagi dotyczące działalności firmy.
Ukryte komunikaty przekazywane przez menadżerów, konstruktywne konflikty w zespołach zarządzających oraz twórcze zebrania oparte na dzieleniu się wiedzą to inne z tematów zamieszczonych w książce esejów. Każdy z nich stanowi bardzo wartościowe i interesujące źródło informacji.
Ogromną zaletą publikacji jest to, że przedstawia proces komunikacji zarówno z punktu widzenia psychologii zachowań międzyludzkich, jak i z punktu widzenia efektywności przedsiębiorstwa. Dzięki temu pozwala nie tylko zrozumieć, jakie błędy najczęściej popełniane są wewnątrz organizacji, ale również może stanowić źródło cennych inspiracji i pomysłów.
Lektura godna polecenia zarówno kadrze zarządzającej, jak i szeregowym pracownikom. Ci pierwsi dzięki książce mogą zrozumieć, w jaki sposób poprawić sytuację w firmie, drudzy uświadomią sobie, jak istotną rolę odgrywają w procesie komunikacji przedsiębiorstwa i jaki mają wpływ na jej efektywność.
Polecam,
Beata Orpiszewska
b.orpiszewska@proto.pl
Wydawnictwo:
Helion