Komunikowanie w kryzysie. Jak ratować wizerunek firmy, Anna Murdoch

dodano: 
02.12.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
1

Jednym z wielu błędów, jakie popełniają przedsiębiorcy, jest niespodziewanie się kryzysu, gdy wszystko idzie dobrze. A na kryzys trzeba być gotowym zawsze, bo właśnie na tym polega jego istota, że przychodzi znienacka. Na takie przykre niespodzianki chce nas przygotowac Anna Murdoch książką „Komunikowanie w kryzysie”.

Publikacja jest logicznie podzielona na trzy części. Typy kryzysów oddziałujących na otoczenie firmy (plotki, pogłoski, spekulacje i ich skutki oraz sposoby reakcji) oraz kryzysy wewnątrz przedsiębiorstwa, mające wpływ na internal PR (komunikowanie kryzysowe, język kryzysu) to dwie pierwsze części. Trzecia prezentuje reklamacje i listy klientów opublikowane w prasie oraz odpowiedzi na nie.

Autorka w kolejnej  już publikacji prezentuje niezmiernie drobiazgowe i staranne podejście do problemu. Szczegółowo analizuje omawiane kwestie zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej, korzystając przy tym z obszernej bibliografii. Każdy rozdział kończą pytania i ćwiczenia, case study oraz zadania. Anna Murdoch, jakby na wzór amerykański, promuje zwyczaj definiowania procedur, które (choć według niektórych są sztywne i ograniczające) są potrzebne do prawidłowego działania organizacji i usprawniają proces komunikacji.

W części trzeciej autorka radzi, jak odpowiadać na skandale wywołane w mediach i przedstawia ciekawe przykłady firm Ikea i McDonald. Na końcu znajduje się aż dziewiętnaście zadań, które zajmują 30 stron książki. Być może fragment ten powinien był znaleźć się w załączniku, co nie zmienia faktu, że ćwiczenia takie, szczególnie robione w grupie, mogą przynieść niewymiernie korzystne efekty.

Rozdział czwarty to zestaw sześciu case’ów, których dzieje zostały przez autorkę dogłębnie prześledzone. Przykłady są różnorodne, ciekawe i wielopoziomowo obrazują sytuacje kryzysowe. Ostatni rozdział poświęcony został megakryzysom, a więc tym, które wstrząsają podstawami wielkich organizacji. Ataki z 11 września 2001 roku i powódź w Polsce z 1997 roku posłużyły autorce za ilustrację. Wydaje się jednak, że to po prostu bardzo szczegółowy przegląd prasy dotyczący obu tematów, zakończony kilkunastoma pytaniami do czytelnika. Szczególnie w przypadku 11.09 – to szereg dosłownych przekładów dzienników i cytatów przemówień.

Anna Murdoch zdecydowanie stawia na praktyczną stronę zagadnień kryzysowych, co niewątpliwie jest dużą zaleta książki. Może zatem publikacja powinna w tytule zapowiadać jej charakter, uwzględniając w jego sformułowaniu stronę praktyczną - studia przypadków, ćwiczenia. Niemniej „Komunikowanie w kryzysie” to książka potrzebna, logicznie sformułowana, starannie przygotowana, lekko napisana, z ciekawie dobranymi materiałami.

Wydawnictwo:

Poltext

komentarzy:
1

Komentarze

(1)
Dodaj komentarz
05.04.2006
19:14:46
Kamil_nt 16\17
(05.04.2006 19:14:46)
Tekst mi się podoba i wiadomo oco w nim chodzi jest poprostu przejrzysty i niemam do niego zastrzerzeń.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin