Kultura a style przywództwa, Bjorn Bjerke
Autor recenzji:
Bez znajomości zwyczajów innych narodów, nie można osiągnąć sukcesu w biznesie międzynarodowym. I choć na przyswojenie ich potrzeba dużo czasu, studiów i obserwacji, ignorancja może kosztować nas dużo więcej.
Książka „Kultura a style przywództwa” obrazuje wpływ kultury na styl zarządzania. Autor zestawia kultury narodowe z pojęciem kultury organizacji. Publikacja zawiera rozdziały: zrozumieć kulturę, kultura przedsiębiorstwa, przywództwo w organizacji a kultura narodowa. Następnie Bjerke opisuje kultury: amerykańską, arabską, chińską, japońską, skandynawską, z których każdej poświęca odrębną część książki. Ponieważ jest to pięć różnych obszarów kulturowych, autor prezentuje swoistą analizę porównawczą typów przywództwa w organizacji.
Bjorn Bjerke zaczyna od kompleksowego opisania wyróżników danych kultur i ich wpływu na zarządzanie, klasyfikując go wg kilkunastu kryteriów.
Specjalnie dla polskich czytelników dodane zostały wyniki badań prowadzonych wśród polskich studentów MBA i menedżerów. Dzięki temu zauważyć możemy ciekawe prawidłowości i spojrzeć na własną kulturę przez pryzmat odmiennych.
Książka w bardzo szczegółowy sposób prezentuje związki między kulturą a podejściem do biznesu, dzięki czemu jest wciągająca. Porusza fascynujące zagadnienia zaskakujących różnic międzykulturowych, co w dobie globalizacji i integracji jest sprawą kluczową dla prowadzenia międzynarodowej działalności gospodarczej.
Teoretycy mogą wstępnie zapoznać się z kulturami różnych kontynentów, a praktycy sprawdzić w życiu zasady, jakimi kierują się ich partnerzy biznesu.
Czytając książkę, studenci mogą nauczyć się wiele nowego o bliskich i dalekich, ale coraz mniej obcych kulturach. Praktycy biznesu mogą natomiast dowiedzieć się więcej o swych obecnych i potencjalnych partnerach, jako że w otwartej gospodarce kontakty z całym światem są przecież niezbędnym warunkiem rozwoju każdej organizacji.
Publikacja jest efektem wieloletniej pracy, wniosków wyciągniętych z przeprowadzonych badań i tez z tekstów źródłowych światowych autorytetów dziedziny; kompiluje obszerną wiedzę socjologiczną – z antropolologii kultury i etnologii. Jest ciekawa, potrzebna i profesjonalna.
Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com
Wydawnictwo:
Oficyna Ekonomiczna