Prezentacje i wystąpienia w public relations, Anna Murdoch
Autor recenzji:
Książka „Prezentacje i wystąpienia[…]” jest, jak zaznacza autorka, niejako kontynuacją „Języka public relations”, recenzowanego przez nas kilka miesięcy temu.
O naszej pozycji w życiu zawodowym (ale również w sytuacjach codziennych) decyduje to jak umiemy się zaprezentować, wysławiać i komunikować z otoczeniem. Od tego może zależeć osiągnięcie sukcesu na polu zawodowym. Celem tej publikacji, jest zaprezentowanie i stworzenie czytelnikowi możliwości nabycia umiejętności obejmujących wystąpienia publiczne. Autorka omawia rodzaje prezentacji i wystąpień oraz ich strukturę. Analizuje je według kryterium charakteru słuchaczy, dzieląc ich według wieku, płci, wykształcenia i zawodu. Zaznacza, iż kluczową sprawą jest cel prezentacji, język i styl. Nie omija również technicznej strony wystąpień, a więc pomocy audiowizualnych.
Bardzo cenną częścią książki jest prezentacja technik i środków oratorskich oraz ćwiczenia. Anna Murdoch przytacza wiele przykładów znanych wystąpień publicznych, z których niektóre możemy pamiętać wspominając najnowszą historie, inne zaś sięgają w odległe czasy do przemówień najznakomitszych postaci w dziejach Polski i świata.
Wystąpienia jednak, to nie tylko komunikacja werbalna, ale również body language, a więc postawa, strój i zachowanie. Autorka analizuje między innymi, wśród niewerbalnych elementów komunikacji, znaczenie kolorów i gestów.
Wyjątkową częścią książki, mogącą stanowić odrębną publikację, jest najobszerniejszy rozdział ostatni. To część poświęcona prezentacjom w języku angielskim. W dobie globalizacji, po wstąpieniu do UE, coraz częściej zdarza nam się występować przed angielskojęzyczną publicznością. Mimo często bardzo dobrej znajomości języka obcego, tworzą się wówczas obawy o sposób wymawiania, o dobór słownictwa, co z kolei zwiększa tremę i może pogrzebać pozytywne efekty naszej prezentacji. Dzięki rozdziałowi ósmemu osiągniemy swobodę w wysławianiu się po angielsku, znajdziemy tam bowiem szereg ćwiczeń dotyczących fonetyki angielskiej, akcentowania, intonacji i dykcji.
Książka jest napisana bardzo przystępnym językiem, czytelnie podzielone są omawiane zagadnienia, o których Anna Murdoch pisze zwięźle i jasno. To bardzo potrzebna publikacja, niezbędna menedżerom i PR-owcom.
Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com
Wydawnictwo:
Poltext