Public relations, Agnieszka Żbikowska

dodano: 
03.02.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
0

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne wydało właśnie najnowszą pracę dr Agnieszki Żbikowskiej „Public Relations”. To kolejny podręcznik z tej dziedziny, jednak wyjątkowy. Książka ta jest bardzo potrzebna, bowiem jest jedyną definiującą PR, napisaną z myślą o polskich realiach w ciągu ostatnich kilku lat, a dziedzina ta - w obliczu globalizacji, zmieniających się struktur organizacji i nowych rozwiązań w zarządzaniu i marketingu – potrzebuje stosunkowo częstego redefiniowana i określania jej narzędzi na nowo.

Korzystając z dorobku naukowego wielkich osobistości i specjalistów PR, obszernej bibliografii zarówno polskich jak i zagranicznych autorów, dogłębnie analizuje i na nowo interpretuje PR, uzupełniając to wynikami badań.

Bardzo interesujące jest ujęcie pojęcia public relations w szerokim, nie tylko marketingowym znaczeniu, na co sama autorka kilkakrotnie zwraca uwagę. Rozwój Internetu, ochrona środowiska, segmentacja rynku, spadek skuteczności reklamy – to wyzwania dla PR, które A. Żbikowska szeroko omawia. Definiuje także różne oblicza PR -publicity, propaganda czy MPR, podpierając się pracami m.in. J.E.Grunig’a, T. Hunt’a, Ph. Kotlera i T.Harris’a. Nie brakuje także polskich teoretyków i praktyków, takich jak W. Budzyński, J.W. Wiktor czy K. Wójcik. Autorka porusza wszystkie dziedziny public relations – PR w systemie komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem, zarządzanie PR, instrumenty PR wspierające działania promocyjne oraz kształtujące relacje z otoczeniem. Znajdziemy tu także różne odmiany public relations, nie od początku utożsamiane z tą, ciągle młodą dziedziną, a więc: sponsoring, lobbing oraz targi i wystawy. Bardzo wciągający jest fragment dotyczący historii PR, a więc życiu I.Lee i jego pracy przy budowaniu wizerunku Rockefellerów.

Publikacja jest ciekawa i podparta licznymi ilustracjami obrazującymi wyniki badań przeprowadzonymi przez autorkę w polskich przedsiębiorstwach. Agnieszka Żbikowska omawia potrzebę komunikacji ze społecznościami lokalnymi, relacje z mediami, inwestorami, PR wewnętrzne i zewnętrzne oraz w sytuacjach kryzysowych.

Szczególnie cennym jest fakt, iż podręcznik został napisany w oparciu o polskie realia, z myślą o polskich przedsiębiorstwach, mając na uwadze praktykę i przyszłość PR w Polsce. Dotychczasowe publikacje (najczęściej tłumaczone z amerykańskich) i opisane w nich realia i zalecenia, nie zawsze znajdowały odzwierciedlenie na rodzimym rynku.

Napisana jasnym językiem książka jest dostępna dla szerokiej grupy odbiorców. To bardzo aktualny, świeży i starannie wydany podręcznik dla studentów i wykładowców Polecam książkę także początkującym pr-owcom, którzy pragną zgłębić tajniki tej dziedziny, a także tym doświadczonym praktykom, którzy teorię PR poznawali w latach 90-tych. Narzędzia, instrumenty, zarządzanie, formy, cele, istota… przypomnijmy sobie, czym właściwie jest public relations.

Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com

Wydawnictwo:

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin