Public Relations, Anthony Davis

dodano: 
05.09.2007

Autor recenzji:

Joanna Kowalska
komentarzy: 
0

Na półki polskich księgarń trafiła kolejna książka Anthony’ego Davisa - „Public Relations”. Jak sam tytuł wskazuje, jest to kompendium wiedzy na temat public relations. Książka adresowana jest do studentów zarządzania, marketingu, dziennikarstwa, socjologii i psychologii, choć równie dobrze może spotkać się z zainteresowaniem wśród absolwentów i początkujących praktyków public relations, junior account manadżerów czy osób pracujących w marketingu i reklamie.

Dlaczego? Davis wyjaśnia, czym PR jest, ale też podkreśla, czym nie jest. Już w pierwszych fragmentach książki podejmuje się wyjaśnienia różnicy między public relations a propagandą, czy manipulacją. Jest to dość istotne zwłaszcza, że wciąż wiele osób utożsamia te działania. Trudno się dziwić - sami „ojcowie założyciele” PR-u tak robili. Davis uważa, że za mylenie PR z propagandą są przede wszystkim odpowiedzialni propagandyści, którzy swoje działania nazywają „public relations”.

Fanom stylu Kotlera, guru zarządzania i marketingu, z pewnością przypadnie do gustu styl pisarski Davisa. Jego książka nie jest tylko zbiorem definicji, część teoretyczna ograniczona jest do minimum, a w każdej sekcji znajdziemy studium przypadku. Nie sposób jednak nie zauważyć, że „Public Relations”, to podręcznik. Na końcu każdego rozdziału, a jest ich 14, Davis podsumowuje to, co do tej pory napisał i zadaje pytania do tekstu.

Poza obowiązkowym w tego typu publikacji wstępie na temat historii i początków powstania public relations, autor zgrabnie przechodzi do pokazania celów public relations, a następnie działań i narzędzi PR. Nie ominie też czytelnika sekcja dotycząca modeli i teorii. Co ciekawe, Davis poświęca stosunkowo najwięcej miejsca MPR, czyli marketingowemu public relations. Jest to temat wciąż popularny także w Polsce.

Uważny czytelnik powinien zauważyć, że książka została wydana w 2004 roku, a dopiero teraz trafiła do polskich księgarń. Większość danych, na które powołuje się Davis dotyczy sytuacji sprzed kilku lat. Jednak ponadczasowe zdaje się jest (lub powinno być) stwierdzenie Davisa: „Public relations jest postrzegane jako niezawodne źródło twórczych i oryginalnych rozwiązań, natomiast pracownicy PR są powszechnie znani ze swej niespożytej energii i entuzjazmu”. Wszystkim obecnym i przyszłym PR-owcom można tylko takich opinii życzyć, a do przeczytania książki zachęcić.

Joanna Kowalska
j.kowalska@proto.pl

Wydawnictwo:

Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin