Public relations instytucji użyteczności publicznej, Redakcja: Ewa Hope

dodano: 
23.09.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
0

„Chcąc zmusić ludzi, aby dobrze o nas mówili, jedyny to sposób – czynić dobrze”. Banał – można powiedzieć, jednak niekoniecznie w przypadku instytucji użyteczności publicznej, które zmuszone są walczyć z opinią skorumpowanych i zbiurokratyzowanych, którym działania na rzecz wypracowania pozytywnego wizerunku jest równie (a może bardziej) potrzebna, co przedsiębiorstwom prywatnym i które jednocześnie cierpią na brak specjalistów public relations. Te słowa Voltaire’a przypominają więc we wstępie B. Dębicka i E. Hope, by etyka towarzyszyła przedsiębiorstwu zawsze, szczególnie w kryzysie. 
Książka podzielona jest na dwie części, z których pierwsza definiuje zjawiska związane z public relations, a druga opisuje przykłady działań PR w konkretnych instytucjach publicznych.
O firmie społecznie odpowiedzialnej, a więc filozoficznych aspektach prowadzenia działalności gospodarczej – zagadnieniach etyki i obowiązku pisze A. Adamus-Matuszyńska z Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Autorka korzysta z bogatej literatury etyki biznesu, analizuje zagadnienia odpowiedzialności podejmowanej, ponoszonej i pociąganej przez instytucje oraz opowiada o współpracy ze społecznością lokalną i komunikacji kryzysowej. E. Bukowiec omawia różne formy komunikacji werbalnej przedsiębiorstwa z otoczeniem. To bardzo ważny fragment książki – autorka opisuje tzw. pragmalingwistykę, charakteryzuje odbiorców komunikatów przedsiębiorstwa i z powodzeniem stara się dowieść, że „siła oddziaływania firmy za pomocą słów jest o wiele większa niż powszechnie się uważa”.
Wyniki badania ankietowego na temat roli Internetu w działaniach public relations prezentuje poglądowy rozdział trzeci autorstwa M. Wróbla, prezesa agencji PR Neuron, oraz M. Woźniaka, prezesa netPR. W krótkim rozdziale czwartym, Dyrektor Zarządzający Instytutu Monitorowania Mediów P. Sanowski, pisze o celowości monitorowania mediów. Dotąd polskie publikacje nie poruszały tego ważnego, nowoczesnego tematu. Rozdział piąty jest niejako kontynuacją poprzedniego, bowiem opisuje wykorzystanie informacji pochodzących z monitoringu mediów. S. Bykowski – wiceprezes Press Service – analizuje wagę zjawiska „białego wywiadu” podkreślając konieczność badania zgodności wizerunku promowanego w mediach z założeniami przyjętymi przez firmę. Kolejny rozdział stanowi studium przypadku opisujący działania lobbingowe Netia Holdings SA. B. Tarczydło nie omija jednak zdefiniowania lobbingu i jego stanu na polskim rynku.
Od rozdziału siódmego rozpoczyna się część druga poświęcona instytucjom użyteczności publicznej. E. Hope opisuje PR uczelni, B. Barańska – wizerunek wykładowcy, E. Walkiewicz – PR szkoły, zaś I. Mendyk prezentuje wyniki badań dotyczących działań sponsorskich prywatnych szkół wyższych. Rozdziały 11 i 12 opisują public relations w służbie zdrowia – to case study oraz rozprawka na temat potrzeby kreowania pozytywnego wizerunku szpitali. Trzy ostatnie artykuły traktują o public relations instytucji zaufania publicznego – PR TVP3 (studium przypadku), PR samorządu terytorialnego oraz PR straży miejskiej (również case).
Publikacja stanowi zatem zestaw piętnastu prac wybitnych specjalistów. Autorzy to pracownicy naukowi lub specjaliści PR, będący ekspertami w dziedzinach, o których piszą. Poruszane tematy (często po raz pierwszy w polskiej literaturze) są bardzo nowoczesne, a przykłady aktualne.
Niestety, tytuł z góry zawęża grupę odbiorców, podczas gdy tylko połowa artykułów traktuje o PR instytucji użyteczności publicznej. Sześć rozdziałów mówi o narzędziach public relations w ogóle, podejmując wciąż nowe zagadnienia społecznej odpowiedzialności, Internetu, monitorowania mediów i lobbingu, który w Polsce ma nie zawsze pozytywne konotacje.
Książkę polecam wszystkim PR-owcom oraz odpowiedzialnym pracownikom instytucji publicznych.

Maria Matusiewicz
majaguar@yahoo.com

„Książka Public Relations instytucji użyteczności publicznej” pod red. E. Hope jest częścią serii wydawniczej Scientific Publishing Group, Biblioteka Public Relations. Pozostałe tytuły to „Public Relations a kształtowanie wizerunku menedżera” K. Bakalarskiego oraz Public Relations-czy to się sprawdzi?” E. Hope. „Czwarta publikacja – „Public relations w kierunku doskonalenia wizerunku” pod red. T. Solińskiego i D. Tworzydło - jest trakcie przygotowania do wydania.
Dla osób zmęczonych tradycyjnymi podręcznikami lub poradnikami doskonała będzie „PR – czy to się sprawdzi” – cieniutka książeczka, która poprzez humor i nie do końca poważną formę pozwoli na poważnie poczuć istotę public relations. To również mini galeria rysunków Zbigniewa Jujki.
Menedżerom-niespecjalistom PR, polecamy „Public Relations a kształtowanie wizerunku menedżera”. To wyjątkowa, esencjonalna publikacja, łącząca w sobie, oprócz PR, takie dziedziny nauki jak: politologia, filozofia, zarządzanie, psychologia i etykieta biznesu.

Wydawnictwo:

Scientific Publishing Group

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin