Ukryta perswazja. Psychologiczne techniki wywierania wpływu, Kevin Hogan, James Speakman

dodano: 
10.10.2007

Autor recenzji:

Małgorzata Drzewiecka
komentarzy: 
0

Jeśli spytamy jakąkolwiek osobę, jak rozumie słowo „perswazja”, prawdopodobnie otrzymamy negatywną definicję tego pojęcia. Perswazja kojarzy się przecież z działaniem pozbawionym etyki, z chęcią manipulowania drugą osobą. A co w przypadku, jeśli perswazja jest ukryta?

Kevin Hogan oraz James Speakman, autorzy książki, dowodzą, że techniką (a właściwie setkami technik) perswazji można posługiwać się na co dzień bez obawy, że zostanie się posądzonym o manipulację i nieetyczne postępowanie.

Zdaniem autorów, takie działanie wymaga dogłębnego poznania natury ludzkiej i zrozumienia mechanizmów podejmowania decyzji przez każdego człowieka. Każdy musi zmagać się przecież z koniecznością podejmowania łatwych i trudnych decyzji. Każdy kieruje się w życiu wybranymi przekonaniami i zasadami. Poznanie taktyk wywierania wpływu ma na celu ułatwienie, osobom zawodowo zajmującym się przekonywaniem innych do kupna swoich produktów lub pomysłów, zrozumienie klienta, z którym mają do czynienia.

Czytając „Ukrytą perswazję” można odnieść wrażenie, że jest ona przede wszystkim skierowana do odbiorców na rynku amerykańskim. Zwracają uwagę przykłady przytaczane przez autorów, różne dowody w postaci badań naukowych oraz sam język, w jakim autorzy zwracają się do czytelnika (prosty i nieskomplikowany). Być może wina leży też po stronie tłumaczenia, gdyż niestety trzeba przyznać, że nie jest ono najlepsze.

Atutem książki jest na pewno jej strona praktyczna. Autorzy ograniczyli do minimum teorię z dziedziny psychologii, badań nad samą perswazją czy mechanizmami zachowań ludzkich. Stawiają nacisk głównie na przykłady wzięte „prosto z życia” i w ten sposób tłumaczą działanie taktyk wywierania wpływu. A jest ich bardzo wiele (w książce przedstawiono 55 sposobów oraz 20 przykładów, w jakich sytuacjach te techniki mają szansę się sprawdzić).

„Ukryta perswazja” to książka dla profesjonalistów zajmujących się przede wszystkim sprzedażą oraz dla osób zainteresowanych praktycznymi metodami wywierania wpływu. Trzeba jednak pamiętać, co autorzy szczególnie podkreślają, że stosując perswazję, należy stale mieć na uwadze drugą osobę oraz ETYCZNE zachowanie.

Małgorzata Drzewiecka

Wydawnictwo:

One Press

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin