Wszystko, co powinieneś wiedzieć o mediach

dodano: 
10.12.2015

Autor recenzji:

dr Maria Buszman-Witańska
komentarzy: 
0

Niedawno ukazała się książką Adama Łaszyna: Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami. Pojawienie się tej pozycji to podwójnie gorący news branżowy. Dlatego, że pierwszy raz dostajemy do ręki tak kompleksową pozycję, dotyczącą relacji z mediami, napisaną przez znakomitego specjalistę, a jednocześnie jesteśmy świadkami powstania nowego wydawnictwa – Wydawnictwa Message House.  Wszyscy z uwagą będziemy je obserwować i czekać na kolejne nowości, które wzbogacą nasze zawodowe biblioteczki.

Z racji swojej pracy zawodowej, praktyka PR i pracownika Uczelni w jednym, od wielu lat śledzę rynek wydawniczy w obszarze komunikacji społecznej. Dostępne na rynku publikacje można podzielić z grubsza na kilka typów. Zazwyczaj albo są to książki naukowe tzw. monografie, które powstają z tekstów pokonferencyjnych, albo podręczniki akademickie, albo poradniki. Poza tym wśród poradników sporo takich, których autorami są zagraniczni autorzy, więc często nie do końca przystają do naszej rzeczywistości.

Książka Adama Łaszyna wymyka się schematom. Nie da się jej zaklasyfikować tylko do jednej z wymienionych grup. To zdecydowanie publikacja na bardzo wysokim poziomie merytorycznym, czytelnik znajdzie w niej liczne odwołania do najnowszej literatury. Książka sprawdzi się więc świetnie, jako podręcznik do zajęć, wykładów, szkoleń czy warsztatów z szeroko pojętej komunikacji społecznej. A pozycją obowiązkową powinna stać się do przedmiotów związanych z mediami. Jednocześnie książka Łaszyna to świetny poradnik dla praktyków PR, reklamy, promocji. To także dobre źródło praktycznych porad dla tych, którzy kontaktują się z mediami czy występują publicznie, będąc politykami, działaczami społecznymi czy np. ekspertami.

To książka do której się wraca, która przyciąga i wciąga. Napisana jest barwnym i żywym językiem, zawiera liczne opisy studiów przypadków. Poza tym, znaleźć w niej można opis takich pojęć i współczesnych zjawisk jak: medioza, efekt stada mew, lovery, czajniki, mediokracja, flagging czy flipping itd. Czytelnik będzie wiedział, co w medialnej trawie piszczy. I choć uważam, że przy kolejnych wydaniach książki, dobrze byłoby dodać do niej więcej wątków związanych z komunikacją poprzez Internet, media społecznościowe, to zaglądając regularnie na profil książki na Facebooku można z naddatkiem uzupełnić ten obszar.

No i aspekt, który dla mnie jest bardzo ważny, a nazwałabym go „ile jest relacji w relacjach” z mediami. W pracy komunikacyjnej nie lubię wynoszenia się ani PR-owców, ani dziennikarzy. W mojej zawodowej praktyce zawsze stawiam po prostu na współpracę z dziennikarzami i wzajemne zrozumienie potrzeb,  nigdy nie żałowałam takiej postawy. Przed pierwszym otwarciem książki zastanawiałam się, z jakiej perspektywy będzie pisana - dziennikarskiej czy PR-owej, wiedząc, że autor ma doświadczenia dziennikarskie, a od lat jest jednym z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych specjalistów PR  w naszej branży. Po lekturze książki stwierdzam, że Adam Łaszyn daje nam krytyczny, obiektywny i wyważony obraz rzeczywistości wzajemnych relacji mediów i nas – osób, które z nimi współpracują. A jeśli dostaje się po głowie, to sprawiedliwie obu stronom.

Reasumując książka Media i Ty, to duża dawka przydatnej wiedzy, opartej na praktycznym doświadczeniu autora i lekturze najnowszych źródeł, zdrowym rozsądku, wyważonej ocenie, wszystko to okraszone poczuciem humoru. To książka, która przyda się w pracy, na studiach, książka do której się wraca, która przyciąga i wciąga.

dr Maria Buszman-Witańska, kierownik studiów podyplomowych „Public relations - nowoczesna komunikacja w praktyce”, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Adam Łaszyn: Media i Ty. Jak zarządzać kontaktem osobistym z dziennikarzami. Wydawnictwo Message House, Warszawa 2015.

http://www.mediaity.pl

https://www.facebook.com/mediaity.ksiazka

Wydawnictwo:

Message House, Warszawa 2015

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin