Zarządzanie marką

dodano: 
21.09.2006

Autor recenzji:

Beata Orpiszewska
komentarzy: 
0

Na rynku przepełnionym podobnymi do siebie produktami, najważniejsza jest silna marka produktu. Kluczowym elementem jej budowy jest dobrze skonstruowana strategia

Dyrektorzy sprzedaży i marketingu codziennie toczą walkę o utrzymanie pozycji swoich marek na rynku. Przeciwko sobie mają nie tylko konkurencję, ale także ewoluujące trendy społeczne związane z konsumpcją dóbr, a także dynamicznie zmieniające się sposoby komunikacji. Jednak - jak pokazują liczne przykłady - to, co początkowo może wydawać się zagrożeniem, umiejętnie wykorzystane może przynieść w ostatecznym rozliczeniu sukces. Zbiór esejów zawarty w książce pt. „Zarządzanie marką” pokazuje najważniejsze obszary, na których powinny skupić się osoby odpowiedzialne za marki, a także pokazuje, na jak wiele sposobów można radzić sobie z nieustannie pojawiającymi się problemami.

Pierwszy rozdział poświęcony jest problemowi komunikacji i kształtowania marki bez udziału masowych mediów. Jak zauważają autorzy tego eseju, Erich Joachimstahler i David A. Aaker, „Wiele wskazuje na to, że budowanie silnej marki przez intensywne wykorzystywanie środków masowego przekazu to już przeszłość. Dzięki nowym kanałom medialnym można docierać do klientów w wybranych segmentach rynku bardziej precyzyjnie i niższym kosztem”. Tą tezę potwierdzają przykładami marek takich jak: Body Shop, Cadbury, Hugo Boss czy Häagen-Dazs, które poprzez innowacyjne podejście do komunikacji i kontaktu z klientem odniosły sukces na rynku i zbudowały silne i wyraziste marki.

Drugi rozdział książki autorstwa Johna A. Quelcha i Davida Hardinga został poświęcony markom producentów i markom sieci handlowych. Autorzy przedstawili w nim elementy, jakie powinny być wzięte pod uwagę przez firmę, która chce wprowadzić na rynek swoje produkty pod marką sieci handlowej. Przedstawili argumenty, które mogą przemawiać za zaangażowaniem się w taki rodzaj produkcji, a także pokazali, jakie zagrożenia czyhają na producentów. Omówili również nowe trendy rynkowe związane ze zmianą postrzegania przez klientów marek sieci handlowych.

Eseje pt. „Jak stworzyć markę wysokiej jakości?” i „Czy tę markę można ocalić”, których autorem jest Regina Fazio Maruca, to studia przypadków ekskluzywnej sieci klubów fitness Transition oraz szamponu La Shampoo, których managerowie musieli zmierzyć się z problemem utraty udziałów w rynku oraz rosnącą konkurencją. Każdy z dwóch przypadków przedstawiony w formie case study został omówiony przez ekspertów, którzy proponowali własne pomysły i rozwiązania.

Ostatni rozdział książki jest poświęcony tematowi opracowywania strategii marki. Zostały w nim omówione zagadnienia związane z rentownością brandu. Autorzy umieścili w nim również obszerne omówienie czterech strategii, jakie mogą zostać wybrane przez osoby odpowiedzialne za marki: strategię niszową i podążania za liderem, strategię innowacji, strategię przywracania rentowności oraz strategię obniżania cen. Pokazali również, w jakich przypadkach mogą one zostać wykorzystane. W zakończeniu znalazł się także podrozdział poświęcony tematowi zarządzania portfolio drogich marek.

Niewątpliwą zaletą książki jest to, że zawarte zostały w niej prawdziwe przykłady zarządzania markami. Bardzo interesującym rozwiązaniem są studia przypadków, w których na pytania dotyczące strategii marek wypowiadają się specjaliści z tej dziedziny. Książka uświadamia, od jak wielu elementów zależy sukces marki i pokazuje wszystkie aspekty, na które trzeba zwracać baczną uwagę.

Polecam
Beata Orpiszewska

Wydawnictwo:

Wydawnictwo Helion

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin