JAKIE TEMATY POWINNY BYĆ PORUSZANE W PORTALU PROTO.PL W WIĘKSZYM ZAKRESIE?

32%
eventy
26%
teksty poradnikowe
24%
CSR
23%
social media
23%
fashion pr/promocja mody
21%
zagadnienia prawne związane z PR-em
21%
komunikacja kryzysowa
21%
wizerunek osobisty
15%
rozwój osobisty
13%
kampanie społeczne
12%
marketing miejsc
12%
komunikacja wideo
10%
design produktowy/identyfikacja wizualna marki
9%
marketing
9%
digital marketing
9%
marketing polityczny
4%
ambasadorzy marek
0%
technologie

Czy Grzegorz Schetyna jako szef PO wpłynie na wizerunek partii?

58%
nie, bo będzie porównywany do Donalda Tuska
25%
trudno powiedzieć
16%
tak, bo Platformie Obywatelskiej brakowało wyrazistego przywódcy

Czy Grzegorz Schetyna jako szef PO wpłynie na wizerunek partii?

77%
nie, bo będzie porównywany do Donalda Tuska
13%
tak, bo Platformie Obywatelskiej brakowało wyrazistego przywódcy
8%
trudno powiedzieć

Czy branża PR potrzebuje nowych standardów dotyczących przetargów?

50%
Nie ma to znaczenia, bo niezależnie od opublikowanych standardów firmy będą stosowały swoje praktyki
33%
Tak, sytaucja na rynku powinna ulec zmianie
16%
Nie, w obecnej sytuacji nie ptrzeba nic zmieniać

W której branży praca PR-owca jest najbardziej stresująca?

66%
praca PR-owca jest stresująca w każdej branży
18%
rząd i ministerstwa
8%
branża transportowa (kolej, linie lotnicze)
6%
administracja samorządowa
2%
przemysł i energetyka

Jak oceniasz wizerunek Ewy Kopacz po pierwszych 100 dniach w roli premiera?

47%
w tym czasie zaliczyła zbyt wiele wpadek wizerunkowych
38%
niezależnie od jej działań zawsze część opinii publicznej będzie miała złe zdanie na jej temat
13%
dobrze radzi sobie z kreowaniem wizerunku

 

Które zmysły mają największy wpływ na nasze decyzje zakupowe?

80%
wzrok
13%
węch
5%
słuch
0%
smak
0%
dotyk

Czy sprostowanie to skuteczny sposób odpowiedzi na nieprawdziwy materiał prasowy:

0%
tak, pozwala na rzetelne przedstawienie faktów bez ingerencji redakcji
0%
nie, taka forma przydaje się tylko w sprawach sądowych
0%
sprostowanie i inne formy odpowiedzi nie są skuteczne, bo odbiorcy i tak zapamiętają pierwszą wersję

Czy to już koniec kariery politycznej posłów Hofmana, Rogackiego i Kamińskiego?

100%
tak, ujawnione ostatnio nadużycia posłów są nie do przyjęcia
0%
w polityce posłem powinien zostać ktoś, kto miał wcześniej jakiś dorobek i może być dla innych wzorem
0%
w polityce nigdy nie wiadomo, w przeszłości obserwowaliśmy już wiele powrotów "synów marnotrawnych"
0%
powroty są możliwe, ale trzeba pokazać, że ma się jakiś kapitał i potrafi się funkcjonować poza polityką
0%
jak tylko sprawa przycichnie, zobaczymy ich na listach innej frakcji albo zostaną przywróceni na łono PiS-u

Czy exposé Ewy Kopacz da jej wotum zaufania u Polaków?

53%
nie, Kopacz zaprezentowała ogólnikowe i pełne banałów expose
18%
trudno powiedzieć, 100 dni rządu Kopacz wszystko zweryfikuje
18%
tak, nowa premier udowodniła, że jest autentycznym przywódcą, a nie pełnomocniczką szefa PO
9%
tak, Ewa Kopacz okazała się prawdziwą matką stanu, a Polacy potrzebują teraz poczucia bezpieczeństwa

Czy nowy sportowy projekt SA Wardęgi ma szansę osiągnąć podobną popularność, jak te realizowane do tej pory?

47%
tak, Wardęga stworzył tak silny wizerunek, że fani przy nim pozostaną
28%
tak, ale tylko ze względu na fakt, że media mogą wykreować każdego jak chcą
23%
nie, nowy projekt jest ryzykownym posunięciem, może być mało wiarygodny

Czy nominacja Donalda Tuska na stanowisko przewodniczącego Rady Europejskiej poprawi jego wizerunek wśród polskich wyborców?

45%
tak, bo na tym stanowisku będzie mógł zaprezentować się jako rozważy polityk o umiarkowanych poglądach
40%
nie, bo przeprowadzka do Brukseli zostanie odebrana jako ucieczka z Polski
14%
ta nominacja nie będzie miała wpływu na jego wizerunek w Polsce

Czy akcja #LetFootballWin pomogła Legii Warszawa?

61%
tak, bo dzięki niej klub zjednał sobie internautów z Polski i zagranicy
22%
nie, bo nie wpłynęła ona w żaden sposób na decyzję UEFA
15%
nie miała ona znaczenia ani dla wizerunku, ani dla sytuacji klubu

Czy szum medialny wokółstadionowej wersji "Miasta 44"przysłuży się promocji filmu?

60%
tak, bo widzowie będą czekać na ostateczną wersję filmu
25%
nie, bo będzie miał zły wpływ na wizerunek twórców
14%
ciężko powiedzieć

Która ze stron najskuteczniej komunikuje o konflikcie na Ukrainie?

39%
żadnej ze stron nie udało się przekonać opinii publicznej
33%
Rosja
20%
Ukraina
6%
separatyści

Czy nielubiane marki powinny zakładać konta w social mediach?

67%
tak, bo dzięki temu mogą odpowiadać niezadowolonym klientom
19%
nie, bo jedynie narażą się na ataki internautów
13%
nie ma to znaczenia, bo i tak jest o nich głośno w sieci

Kto najbardziej stracił wizerunkowo na aferze taśmowej?

27%
osoby nagrane na taśmy
24%
premier
21%
dziennikarze tygodnika Wprost
18%
nikt, bo wyborcy mają krótką pamięć
7%
służby specjalne

Czy logo ze spotu "Polska. Spring into new" pomoże w promocji Polski za jej granicami?

69%
nie, bo logotyp jest równie niezrozumiały, co hasło
16%
logo nie będzie miało znaczenia na skuteczność całej akcji
14%
tak, bo stanowi spójny element kampanii

Jaka powinna być reakcja agencji PR na nieuprawnione wykorzystanie ich pomysłów z ofert przetargowych?

42%
Skierowanie sprawy do sądu
41%
Upomnienie firmy, które stosują taką praktykę
12%
Nie mogą zrobić nic, bo ciężko udowodnić winę takiej firmy
2%
Tylko ostrzeżenie innych agencji

Czy budowa marki to zadanie głównie dla PR-owca, czy może również dla marketingowca?

64%
obydwie profesje mają ten sam cel, powinny się uzupełniać
17%
nie, PR odgrywa w tej kwestii kluczową rolę, a marketing odpowiada raczej za produkt
15%
markting to pisanie historii, które PR uwiarygadnia
2%
trudno powiedzieć

Rola informacji prasowej

35%
drastycznie maleje
33%
wkrótce stanie się marginalna, bo zostanie wyparta przez nowocześniejsze narzędzia
27%
jest niezmiennie ważna
3%
nie mam zdania na ten temat

Czy kampanie żartobliwie odnoszące się do stereotypów to skuteczna forma promocji?

46%
Tak, ponieważ promują pozytywne cechy takie jak dystans i poczucie humoru
33%
Trudno przewidzieć reakcję odbiorców na tego typu działania
19%
Nie, ponieważ Polacy są zbyt poważni i nie potrafią się śmiać z siebie

Czy Kraków zyska na organizacji igrzysk olimpijskich?

75%
Nie, ponieważ zysk promocyjny i wizerunkowy nie zrównoważy kosztów organizacji tej imprezy
20%
Tak, bo igrzyska to doskonała forma promocji
5%
Igrzyska nie będą miały wpływu na promocję i wizerunek miasta

O tym, że przemówienie zapada w pamięć, decyduje przede wszystkim:

58%
przekaz emocjonalny
15%
zwięzłość wypowiedzi
14%
prostota
11%
historia

Głównym problemem polskiego PR-u jest:

60%
deprecjacja branży PR-owej
20%
brak wyrazistych działań
16%
brak dialogu wewnątrz branży
2%
taki problem nie istnieje

Media prowadzą własną strategię promocyjną głównie w oparciu o:

38%
autopromocję o charakterze reklamowym
13%
autopromocję o charakterze redakcyjnym
13%
eventy zamknięte i ogólnodostępne (pikniki, koncerty)
13%
ambasadorów marki
11%
działania w social mediach
4%
promocję sprzedaży (w tym modulowanie cen)
3%
reklamę zewnętrzną
2%
inne, mniej eksponowane metody

Najbardziej stresujące czynniki w codziennej pracy to:

45%
zła komunikacja wewnętrzna
29%
napięte terminy
15%
brak czasu na regenerację
9%
brak autonomiczności

Czy ostatnia wypowiedź Elżbiety Bieńkowskiej o sytuacji na kolei to polityczny nietakt?

35%
tak, taki styl komunikacji nie przystoi ministrowi
33%
nie, Bieńkowska mówi, jak jest, i to się ceni
17%
sorry, taką mamy minister i chyba nic się nie zmieni :)
14%
nie, to tylko „niefortunne stwierdzenie”, za które nie powinna być aż tak krytykowana

Czy wybór polityka na stanowisko rzecznika rządu to dobre posunięcie Donalda Tuska?

47%
Nie, ponieważ w pracy rzecznika ważniejsze jest doświadczenie dziennikarskie
29%
Nie ma to znaczenia, pracy rzecznika można się nauczyć
22%
Tak, ponieważ politycy lepiej znają realia pracy rządu

Czy cena powinna być głównym kryterium wyboru ofert w przetargach publicznych na usługi PR?

72%
Nie, ponieważ skuteczność kampanii PR zależy od ich jakości
21%
Nie ma to znaczenia, bo często decyzja o przyznaniu zamówienia zostaje podjęta poza przetargiem
6%
Tak, ponieważ instytucje powinny oszczędnie gospodarować swoimi budżetami

Czy rekonstrukcja rządu ociepli wizerunek premiera?

52%
nie, nominacje „z łapanki” niczego nie zmienią
32%
trudno powiedzieć, wizerunek premiera jest już nieco „wyeksploatowany”
15%
tak, to może być szansa na poprawę notowań

Czy instytucje publiczne powinny korzystać z social mediów?

59%
tak, to tak samo skuteczna forma komunikacji ze społeczeństwem jak np. media tradycyjne
29%
trudno powiedzieć, to zależy od treści, jakie są odbiorcom komunikowane
11%
nie, rząd ma do dyspozycji inne, właściwe dla niego narzędzia komunikacji (np. BIP)

Która forma komuniakcji wewnętrznej w firmach jest najbardziej skuteczna?

71%
spotkania i rozmowy z pracownikami
20%
media społecznościowe (np. wiki, blogi, dedykowane serwisy)
7%
materiały drukowane

Zarobki stażystów powinny:

74%
wzrosnąć, bo jest to symboliczne wynagrodzenie
16%
ciężko powiedzieć, bo każda agencja inaczej wynagradza
9%
są odpowiednie w stosunku do zakresu obowiązków

Co wzbudza największą kontrowersję w sprawie ARP i agencji Profile

40%
niefrasobliwość językowa pracowników Profile
34%
niewiedza dziennikarzy o istocie pracy PR-owca
24%
sposób, w jaki dziennikarze weszli w posiadanie dokumentu o planach komunikacyjnych Profile

Czy MDI właściwie zareagowało na krytyczne publikacje na swój temat?

43%
nie, przerzucanie się wzajemnymi oskarżeniami nie jest dobrą taktyką
28%
nie, PR-owcy powinni lepiej opanować sztukę negocjacji, sąd to ostateczność
19%
tak, firma reagowała szybko, publikując oświadczenia
8%
trudno powiedzieć

Czy kampanie społeczne bazujące na stereotypach mają szansę odnieść pożądany skutek?

52%
nie - zbyt daleko idące uproszczenia bagatelizują poruszany problem
38%
tak - wykorzystanie stereotypów sprawia, że przekaz jest zrozumiały dla wszystkich
8%
to nie ma znaczenia dla odbioru kampanii

Czy należy usuwać fałszywe profile firm/organizacji na Facebooku?

88%
tak, fałszywe profile mogą mieć negatywny wpływ na wizerunek firmy i należy je zgłaszać do administratora, aby je usunął
9%
nie, fałszywe profile nie mają wpływu na wizerunek firmy
1%
trudno powiedzieć

Czy organizacja Światowych Dni Młodzieży w Krakowie przyczyni się do promocji miasta?

75%
Tak, bo w mediach pojawi się wiele informacji o tym wydarzeniu, a goście po powrocie będą reklamować miasto wśród znajomych
15%
Nie, ponieważ skończy się tyko na deklaracjach powrotu do Krakowa, a jedynym zyskiem miasta będą pieniądze zostawione tam przez gości
9%
Imprezy religijne nie powinny służyć celom promocyjnym

Jak Kościół powinien komunikować się z otoczeniem?

64%
Kościół powinien być aktywny, wychodzić z własnymi inicjatywami
15%
instytucja ta ma tak ugruntowaną pozycję, że zmiana sposobu komunikacji nie będzie miała żadnego wpływu na jej wizerunek i autorytet
12%
powinien działać wstrzemięźliwie, jedynie reagując na ewentualne kryzysy
7%
trudno powiedzieć

Które społecznościówki najlepiej sprawdzają się w biznesie?

50%
Facebook
28%
LinkedIn
11%
YouTube
8%
Twitter
1%
Google+

Czy polska branża PR powinna przygotować własny przewodnik dotyczący sposobów mierzenia efektów działań public relations?

88%
Tak, przyda się dodatkowa edukacja w tym zakresie
7%
Nie, wystarczą zagraniczne publikacje i wzorce
3%
Edukacja nie jest potrzebna, obecnie stosowane metody są wystarczające

Czy Cropp właściwie zareagował na kryzys w związku z odkryciem metki marki w Bangladeszu?

47%
tak, firma nie schowała głowy w piasek, tylko oficjalnie wyjaśniła wszystkie wątpliwości
36%
nie, firma przyznała się do braku kontroli wśród swoich podwykonawców
15%
trudno oceniać

Co jest największym błędem polskich agencji podczas prezentacji ofertowych?

38%
niezrozumienie potrzeb klienta
22%
zbyt długie prezentacje
21%
autopromocja
17%
nieprzygotowanie

Co w największym stopniu decyduje o konkurecyjności na rynku PR?

46%
skuteczność w działaniu
24%
kreatywne pomysły
22%
cena usług
3%
międzynarodowe wsparcie
1%
nagrody zdobyte przez agencję

W co powinny inwestować agencje w czasach kryzysu?

49%
kapitał ludzki
20%
nowe specjalizacje
16%
nowe technologie
11%
rozwój mediów społecznościowych
1%
kryzys lepiej przeczekać

Czy często spotykasz się z negatywną oceną branży PR?

56%
tak, często
25%
od czasu do czasu
8%
nie, rzadko
5%
tak, cały czas
4%
nie, w ogóle

Najczęstsze błędy popełniane na blogach firmowych to:

26%
brak interakcji z czytelnikami
23%
pisanie tylko o firmie
20%
zbyt oficjalne wpisy
20%
powtarzanie informacji z innych kanałów komunikacji
9%
niezrozumiałe teksty

Jakich elementów najbardziej brakuje w promocji miast?

41%
pomysłu
23%
strategii
12%
pieniędzy
11%
celu
9%
koordynacji

Czy opłaca się inwestować w wizerunek gwiazd sportu?

75%
tak, ponieważ sport to pozytywne skojarzenia
11%
inwestowanie w sportowców jest jedynie kosztownym dodatkiem, niewpływającym na wizerunek marek
9%
nie mam zdania
3%
nie, ze względu na skandale z ich udziałem

Czy managerowie powinni prowadzić blogi i promować się w social mediach?

58%
tak, promując siebie, promują także swoją firmę
23%
nie, bo przez to narażają siebie i firmę na negatywne komentarze
18%
promowanie się pracowników nie ma wpływu na wizerunek firmy

Jaki jest najsłabszy punkt branży PR?

66%
brak wyznaczonych standardów pracy PR-owca
15%
zbytnie rozproszenie rynku
13%
brak dopasowania do zmiennej sytuacji rynku
5%
źle prosperujące stowarzyszenia

Czy Heyah słusznie wycofało reklamę z Leninem?

59%
tak, reklama zaszkodziłaby wizerunkowi operatora
34%
nie, reklama rządzi się swoimi prawami i czasem warto zaryzykować
6%
trudno powiedzieć

Jakie będą budżety na komunikację w 2013 roku?

70%
niższe
18%
takie same
7%
wyższe
3%
trudno powiedzieć

Czy zdarzyło Ci się zostać okradzionym z Twojego autorskiego projektu, pomysłu?

39%
Nie, nigdy mi się to nie zdarzyło
37%
Tak, nie byłam/em jednak w stanie tego jednoznacznie udowodnić
22%
Tak, nie chciałam/em jednak narażać się klientom i nic z tym nie zrobiłam/em
0%
Tak, i udało mi się dojść moich praw

Co zrobić, by w PR było więcej kreatywności?

33%
korzystać z niestandardowych narzędzi
27%
nie bać się ryzyka
19%
edukować klienta, by nie oczekiwał rezultatów na cito
11%
zatrudnić dyrektora kreatywnego i stworzyć specjalny dział w strukturach firmy
8%
zwiększyć budżety

Czy wybór Zbigniewa Bońka na prezesa PZPN zmieni wizerunek Związku?

41%
poczekajmy na pierwsze efekty jego pracy
37%
tak, ponieważ Boniek jest bardziej medialny od swojego poprzednika
20%
nie, zmiana prezesa to za mało

Czy Paweł Graś jest dobrym rzecznikiem prasowym rządu?

67%
nie
16%
trudno powiedzieć
15%
tak

Czy dziennikarz ma wrodzony potencjał do bycia dobrym PR-owcem?

48%
PR to nie tylko relacje z mediami - ta dziedzina wymaga prawdziwych specjalistów
31%
nie, dziennikarze zajmują się szukaniem informacji, a PR-owcy budowaniem wizerunku
13%
jak nikt inny wie, w jaki sposób trafić do mediów z przekazem
6%
tak, komunikację ma przecież we krwi

Czy polskie prawo dotyczące komunikacji tzw. produktów trudnych (papierosy, alkohol) powinno być bardziej liberalne?

39%
nie, obecne przepisy są odpowiednie
36%
tak
24%
nie, powinno zostać zaostrzone

Czy Polska dla dużych sieciowych agencji stanie się wkrótce przyczółkiem do działań w całym regionie?

56%
nie, wciąż pozostanie lokalnym rynkiem
36%
tak, stanie się centrum regionalnego rynku
6%
nie mam zdania

Czy PR-owcy powinni przestrzegać firmowych zasad komunikacji także w swojej prywatnej aktywności na Facebooku?

46%
Wszystko zależy od tego, czy poruszana przez nich tematyka dotyczy obszaru, w którym działa firma
34%
Tak, ponieważ zawsze reprezentują swoją firmę
18%
Nie, ponieważ prywatna aktywność nie ma nic wspólnego z aktywnością zawodową

Czy kontakty Michała Tuska z OLT Express zaszkodzą wizerunkowo Donaldowi Tuskowi?

52%
tak, sprawa Amber Gold i Michała Tuska, tym bardziej po aferze z taśmami PSL, może zaszkodzić rządowi i premierowi
30%
koszty mogą być niewielkie, pod warunkiem że na światło dzienne nie wyjdą kolejne fakty obciążające syna premiera
15%
nie, trzeba wyraźnie oddzielić Donalda Tuska – ojca od Donalda Tuska – premiera
2%
trudno powiedzieć

Czy Mittowi Romneyowi opłaciła się podróż do Europy i Izraela?

44%
jego podróż nie będzie miała znaczenia dla opinii publicznej w USA
30%
nie, ponieważ media interesowały się głównie jego wpadkami
26%
tak, ponieważ może zyskać dodatkowe poparcie i pokazał, że Wielka Brytania, Polska i Izrael to ważni sojusznicy USA

Czy Polska zyskała wizerunkowo na Euro 2012?

52%
Tak, świat wie już jesteśmy nowoczesnym, przyjaznym krajem, a na ulicach nie ma białych niedźwiedzi
36%
Tak, ale to jedynie krótkotrwałe zainteresowanie
7%
Nie, wizerunek Polski pozostał bez zmian
3%
Trudno powiedzieć

Co dziś stanowi główną ofertę agencji PR?

41%
przede wszystkim relacje z mediami
26%
social media - agencje starają się iść z duchem czasu
25%
wszystko po części
6%
zarządzanie zmianą i kryzysem
0%
inne usługi doradcze

Jaka cecha dziennikarzy najbardziej irytuje PR-owców?

41%
nierzetelność
28%
lenistwo (korzystają z gotowców, nie sprawdzają faktów)
16%
łakomstwo (na konferencje i spotkania przychodzą tylko po to, aby się najeść)
13%
niecierpliwość (chcą informacji natychmiast)

Jak dotąd Polska dzięki Euro 2012...

77%
zyskała wizerunkowo, pokazując się jako sprawny gospodarz
16%
nie wykorzystuje swojej szansy, ale jej wizerunek pozostaje bez zmian
6%
straciła wizerunkowo, jest prezentowana jako dziki kraj pełen kiboli

Czy Polska ma dobry pomysł na markę "Polska"?

77%
nie, ciągle brakuje skutecznej i spójnej strategii budowy pozytywnego wizerunku Polski
14%
za granicami kraju promujemy się coraz lepiej, ale na własnym podwórku nadal jest wiele do zrobienia
4%
nie mam zdania
3%
tak, polska marka to w tej chwili rozpoznawalny i lubiany brand

Czy sprawa Julii Tymoszenko przyczyni się do pogorszenia wizerunku Ukrainy w Europie?

81%
tak, Ukraina nie wykorzysta wizerunkowej szansy, jaką daje Euro 2012
12%
nie pogorszy - za chwilę rozpoczyna się Euro, które ten wizerunek poprawi
5%
nie będzie miała wpływu na wizerunek tego kraju

Co sądzisz o kampanii rządu dotyczącej reformy emerytalnej?

75%
to jednostronna kampania reklamowa
15%
trudno powiedzieć
9%
to rzetelna kampania informacyjna

Czy na dłuższą metę rząd straci wizerunkowo na wprowadzeniu "Reformy 67"?

72%
tak
24%
nie
2%
nie mam zdania

Czy najnowsza reklama Coca-Coli z Polakiem w roli głównej jest rzeczywiście stereotypowa i obraźliwa?

37%
nie, reklama jest jak najbardziej pozytywna i dobrze wpisuje się w wartości promowane w poprzednich kampaniach Coca-Coli
33%
tak, Polaków zawsze pokazuje się jako obywateli trzeciej kategorii
20%
być może wkrótce będziemy oglądać reklamy z hiszpańskimi robotnikami w Polsce
8%
nie mam zdania

Czy negatywne fanpage mogą wpłynąć na to, jak postrzegane są marki?

63%
tak, zamieszczane na stronach recenzje pomagają zbudować / zniszczyć wiarygodność firmy i wzmocnić / osłabić jej wizerunek
33%
trudno powiedzieć, negatywne komentarze nie są w stanie pogrążyć firmy, jeśli ta sprawnie komunikuje w sytuacji kryzysowej
3%
antyfanpage to często próba oczernienia dobrego imienia firmy i nie trzeba się nimi przejmować

Czy konsultacje społeczne to zadanie dla PR-owców?

62%
tak - dialog, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku, najlepiej powierzyć fachowcom
33%
nie, to sprawa urzędów, firm i instytucji i nie powinno się w to mieszać marketingu i PR
3%
nie mam zdania

Czym w pierwszej kolejności powinien zająć się nowy prezes ZFPR?

63%
walką o standardy etyczne w zawodzie
26%
umiejętnym wytyczaniem nowych celów branży
10%
zwiększaniem wpływów finansowych Związku

Ile czasu poszukuje pracy PR-owiec z doświadczeniem?

51%
0 - 6 miesięcy
16%
w dzisiejszych czasach lepiej zmienić zawód
15%
wcale nie musi szukać
10%
7 - 12 miesięcy
5%
ponad rok

PRS of America urządziła plebiscyt na nową definicję PR. Czy o PR rzeczywiście można powiedzieć coś więcej?

58%
PR stale się rozwija i otwiera na nowe trendy, zatem ciągle jego definicja powinna być uzupełniana
26%
PR dziś to zupełnie inna dziedzina niż 5 lat temu, dlatego potrzebuje zupełnie nowej definicji
14%
nie, to formuła całkowicie już wyczerpana

Polski PR w 2012 będzie...

46%
kryzys wymusi brak zasad i ostrą konkurencję
23%
coraz bardziej profesjonalny i etyczny
20%
taki sam jak w poprzednich latach
9%
trudno powiedzieć

Czy uważasz, że akcje bojkotowania marek na Facebooku są skuteczne?

51%
tak, należy szybko na nie reagować
32%
nie, bo nie przekładają się na faktyczne działania
9%
tylko w niewielkim stopniu, firmy nie powinny się nimi przejmować
6%
trudno powiedzieć

Jak sprzedaż agencji Jerzego Ciszewskiego wpłynie na nasz rynek PR?

54%
to tylko zmiana szyldu, nic się nie zmieni
26%
wyrośnie kolejny dominujący gracz
18%
trudno powiedzieć

Czy PZPN straci wizerunkowo na decyzji o usunięciu ze strojów reprezentacji „orzełka”?

42%
tak, bo opinia publiczna jest przeciwko tej decyzji
35%
nie dość, że PZPN zaszkodzi sobie, to jeszcze wpłynie negatywnie na wizerunek producenta strojów
21%
nie pogorszy to i tak złego już wizerunku Związku
1%
nie mam zdania

Jak zacząć karierę PR-owca?

66%
od stażu w agencji lub dziale PR firmy
18%
od studiów kierunkowych
14%
od praktyki dziennikarskiej

Jak oceniasz działania PR-owe banków w Polsce?

61%
to głównie marketing i reklama, a nie PR
20%
za bardzo koncentrują się na promocji produktów, za mało na marce
13%
coraz bardziej zyskuje na znaczeniu, zwłaszcza w porównaniu z marketingiem
4%
to najbardziej dojrzały segment rynku PR w Polsce

Absolwenci jakich kierunków są najczęściej przyjmowani do pracy w agencjach PR?

35%
dziennikarstwa i PR-u
27%
humanistycznych, najważniejsze jest dobre operowanie słowem
27%
kierunek nie gra roli, liczy się osobowość
9%
specjalistycznych, PR-u można nauczyć się w praktyce

Czy „Tuskobus” pomoże PO wygrać wybory?

56%
nie, to zwykła propaganda
34%
tak, bo dzięki temu politycy będą bliżej zwykłych ludzi
9%
nie mam zdania

Czy zakaz prowadzenia kampanii przed ogłoszeniem jej oficjalnego startu ma jeszcze sens?

37%
to bez sensu, komunikację należy prowadzić cały czas
31%
nie, bo nie przystaje do rzeczywistości, partie i tak go omijają
28%
tak, politycy powinii skupić się na rządzeniu, a kampanie prowadzić w odpowiednim czasie
2%
nie mam zdania

Czy pracodawca może wymagać od pracownika, aby dołączył go do znajomych na swoich profilu na portalu społecznośowym?

91%
nie - jest to ewidentne naruszenie prywatności pracownika
4%
tak - obowiązkiem pracownika jest identyfikowanie się z firmą nawet po pracy
4%
nie mam zdania

Czy blokowanie mediów społecznościowych w miejscu pracy to dobra taktyka?

40%
nie, pracownicy mogą też być zaangażowani w kształtowanie wizerunku firmy poprzez social media
22%
tak, pracownik powienien skupić się na swoich obowiązkach, a nie na surfowaniu w sieci
17%
pracownik, który udziela się w sieci, jest bardziej produktywny
11%
trudno powiedzieć
8%
może być to ryzykowne i zaburzyć spójny wizerunek firmy

Czy spot PiS-u zainspirowany amerykańskim filmem Mitta Romney’a to udana komunikacja wyborcza?

57%
tak, spot jest czytelny i ma mocny przekaz, a wzorowanie się na najlepszych to nic złego
23%
nie, spot PiS-u to nic innego jak marna kopia, do tego nie ma przełożenia na polskie realia
11%
lepiej by było, gdyby PiS wymyślił coś swojego
4%
film jest prawie tak dobry jak ten amerykański, ale prawie robi wielką różnicę
2%
nie mam zdania

Tytuł ESK powinien być przyznawany miastu, które...

72%
ma największy potencjał i dzięki tytułowi może go uwolnić
13%
powinno się nagradzać te miasta, które są rozpoznawalne w kraju i za granicą
11%
przygotowało najlepszy wniosek
2%
nie mam zdania

Jaka przyszłość czeka Facebooka?

44%
Nadejdzie czas, gdy Facebook w końcu znudzi się użytkownikom
27%
Narzucanie ingerujących w prywatność aplikacji nie wróży Facebookowi dobrze
20%
Facebookowi nic nie grozi, niedługo będzie liczył sobie 800 mln użytkowników na całym świecie
7%
Liczba użytkowników na świecie powoli spada i Facebook będzie musiał przyciągnąć kolejnych nowymi aplikacjami

Czy Karta Standardów Edukacyjnych Public Relations ma szanse przyjąć się na gruncie polskich uczelni?

36%
tak, bo uczelniom brakuje praktycznego podejścia do zagadnienia, a przystąpienie do programu da im przewagę konkurencyjną
32%
nie, uczelnie mają własny system nauczania
24%
Karta Standardów Edukacyjnych jest dobrą propozycją, ale nie powinno się jej nikomu narzucać
6%
nie mam zdania

Czarny PR w Polsce...

55%
nazwa jest błędna, ale nieetyczne działania są codziennością
26%
ma się dobrze, wiele firm i agencji działa w ten sposób
10%
nie ma czegoś takiego
7%
istnieje tylko w polityce

Czy blogerzy tracą niezależność, współpracując z reklamodawcami?

38%
nie, ponieważ sami decydują, z kim chcą współpracować, a reklamodawcy nie muszą ingerować w treści zamieszczane na blogu
33%
tak, ponieważ komercjalizując swój potencjał, przestają być prawdziwymi blogerami
20%
trudno powiedzieć – takie osądy powinni wydawać czytelnicy blogów
7%
nie, ponieważ w ogóle nie istnieje coś takiego jak niezależny bloger

Czy nowa identyfikacja wizualna PZPN to dobry krok w kierunku zmiany wizerunku Związku?

59%
zmiana logotypu nie poprawi i tak wątpliwej reputacji Związku
33%
to dobre rozwiązanie, pod warunkiem że jest elementem szerszej całości
3%
nowy logotyp ma mały wpływ na wartość marketingową Związku i rozgrywek
2%
nie mam zdania

Jakich szkoleń dla PR - owców brakuje na rynku?

31%
Management gwiazd
30%
PR kryzysowy
19%
Prawo autorskie i prawa pokrewne
17%
Komunikacja wewnętrzna

Z czego wynika wysyłanie przez PR-owców do dziennikarzy „gotowców”?

25%
każdy PR-owiec chce „sprzedać” swój komunikat
23%
leży to w specyfice zawodu PR-owca, który dba w ten sposób o wizerunek klienta
22%
dziennikarze są zbyt leniwi, by sami zebrać materiał
17%
z zapotrzebowania na takie materiały u dziennikarzy
8%
z niedouczenia i zbytniej natarczywości
1%
nie mam zdania

Czy moda na profile firm na Facebooku wyprze tradycyjne strony internetowe?

39%
nie, tradycyjne strony internetowe nadal mają swoich sympatyków - nie wszyscy mają konta na Facebooku i nie wszyscy go lubią
37%
nie, bo Facebook to platforma komunikacyjna, zaś strony internetowe - informacyna
15%
boom na social media jest krótkotrwały, a fanpage na FB lubią znikać
5%
tak, Facebook wchłonie tradycyjny Internet
1%
trudno ocenić

Czy spóźniona reakcja rządu na raport MAK-u wpłynie na wizerunek Donalda Tuska?

65%
tak, jest to spore zaniedbanie i na pewno bedzie miało wpływ na słupki popularności rządu
24%
nie, rząd potrzebował czasu na właściwą reakcję
10%
trudno powiedzieć

Czy darmowe praktyki w agencjach public relations są etyczne?

35%
nie, to zwykłe zaopatrzanie się w „tanią siłę roboczą”
22%
tak, pod warunkiem, że w zamian za poświęcony czas rozwijam swoje umiejętności
18%
nie, za każdą pracę powinno się płacić
12%
tak, o ile istnieje szansa późniejszego zatrudnienia
10%
tak, pod warunkiem, że są to rzeczywiście praktyki a nie praca w pełnym wymiarze godzin
1%
nie mam zdania

Czy serwisy społecznościowe to dobre miejsce do promowania własnej firmy i wzmacniania jej wizerunku?

43%
tak, ale pod warunkiem, że umiemy stawić czoła sytuacjom kryzysowym
30%
tak, social media to właściwy krok w kierunku sukcesu
22%
nie, social media to tylko moda, która jak każda przeminie, a ilość fanów nie przekłada się na realne zyski
3%
nie mam zdania

Czy uważasz Piotra Tymochowicza za dobrego reprezentanta środowiska PR-owego?

40%
nie, nie uważam go za PR-owca w ogóle
39%
nie, nie jest wiarygodny w tej roli
13%
tak, jest specjalistą ds. wizerunku i marketingu politycznego
6%
nie mam zdania

Czy wizerunek świętego Mikołaja kojarzy Ci się z konkretną marką?

54%
tak, przecież świętego Mikołaja, jakiego znamy wymyśliła Coca-Cola
43%
nie
1%
nie wiem
0%
tak, ale nie wiem, która może to być marka

Czy firmy powinny wchodzić na drogę sądową w razie naruszenia swojego wizerunku?

55%
Tak, ale tylko kiedy straty wizerunkowe są już tak duże, że nie zrobi to już różnicy
34%
Nie, każdy kryzys wizerunkowy powinno się zażegnać działaniami komunikacyjnymi
10%
Wejście nad drogę sądową zawsze przynosi dodatkowy rozgłos i straty wizerunkowe

Co powinna zrobić Polska by lepiej promować się na świecie?

85%
uspójnić strategie rozsiane po wielu instytucjach
11%
postawić na doraźne kampanie promocyjne
2%
nic, Polska dobrze się promuje

Czy błędy sztabów odpowiadających za kampanie polityków można przekuć w sukces?

48%
tak, pod warunkiem, że błąd zostanie pokazany jako celowy i sprytny zabieg
38%
tak, ale tylko wtedy gdy sztabowcy przyznają się do błędów
13%
błędy wytknięte przez media zawsze obrócą się przeciwko kandydatom

Czy kandydaci na samorządowców powinni promować się zabawnymi filmami na sieci?

44%
nie, to uderza w powagę stanowiska
30%
tak, to świetny pomysł
24%
to bez znacznia, bo nie przekłada się na głosy

Co jest najlepszym sposobem na pozyskanie fanów na Facebooku?

41%
ciekawe akcje
33%
regularna komunikacja
24%
konkursy

Jak oceniasz wypowiedź Pawła Grasia, rzecznika rządu, który sprowokowany przez Mariusza Błaszczaka stwierdził, że skrzydło prezydenckiego samolotu „odpadło, bo ktoś je nadpiłował”?

61%
Rzecznik rządu nie powinien wypowiadać się w ten sposób
25%
Rzecznik to tylko człowiek - też mogą puścić mu nerwy
12%
Tak jak Donald Tusk - była "nadzwyczajnie delikatna”

Które polskie miasto otrzyma tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016?

21%
Lublin
20%
Warszawa
18%
Szczecin
17%
Łódź
6%
Wrocław
4%
Gdańsk
3%
Poznań
2%
Katowice
1%
Białystok
1%
Bydgoszcz
1%
Toruń

Czy celebryci powinni zajmować się public relations?

34%
Czemu nie, jeśli mają odpowiednie przygotowanie
34%
Nie można być jednocześnie PR-owcem i celebrytą
31%
Nie, to psuje wizerunek branży

Czy 20 mln zł wystarczy by przekonać 50 proc. Polaków przeciwnych energii jądrowej?

35%
Trudno powiedzieć, to pierwsza tak duża kampania
32%
Tak
32%
Nie, potrzebny jest większy budżet

Kto powinien zatwierdzać logotypy miast?

47%
Zespół niezależnych ekspertów wynajęty przez biuro promocji miasta
35%
Mieszkańcy miasta w referendum
17%
Rada Miasta i Prezydent

Czy Bronisław Komorowski zmieni swój wizerunek?

50%
Nie musi się już niczego obawiać, stanie się niezależnym politykiem
37%
Nie, będzie skupiał się na realizacji programu PO
12%
Tak, będzie starał się przyciągnąć wyborców Jarosława Kaczyńskiego

Czy wizerunek godzącego się z lewicą Kaczyńskiego pomoże mu drugiej turze?

46%
Nie, to nic nie zmieni
31%
nic to nie zmieni
21%
Nie, sympatyzowanie z lewicą może zachwiać jego sztywny elektorat

Który kandydat najlepiej zaprezentował swój wizerunek w filmie reklamowym?

40%
Bronisław Komorowski, który żartuje, że nie dostałby kolacji
31%
Jarosław Kaczyński, który sadzi drzewko
27%
Grzegorz Napieralski, którego promują disco bliźniaczki

Czy zaangażowanie premiera Donalda Tuska podczas powodzi poprawiło wizerunek Bronisława Komorowskiego?

46%
Tak
34%
Nie
19%
To bez znaczenia

Na co sztab Bronisława Komorowskiego powinien położyć główny nacisk w odpowiedzi na przynoszącą efekty kampanię Jarosława Kaczyńskiego?

76%
budowanie wizerunku sprawnego urzędnika w oparciu o funkcję p.o. prezydenta oraz marszałka sejmu
15%
budowanie wizerunku w oparciu o rodzinę
7%
wskazywanie słabych stron przeciwnika

Jaki wizerunek zaprezentuje Jarosław Kaczyński podczas trwającej kampanii prezydenckiej?

67%
kontynuatora dzieła tragicznie zmarłego brata
20%
stonowanego męża stanu
11%
agresywnego opozycjonisty

Jaka będzie kampania prezydencka po tragedii w Smoleńsku?

52%
agresywna, ale z zachowaniem pewnych standardów etycznych
26%
w tonie wzajemnych oskarżeń
21%
stonowana i merytoryczna

Czy kampanie społeczne muszą szokować, żeby były skuteczne?

48%
Tak
45%
Nie
5%
To bez znaczenia

Czy organizowanie prawywborów przez PO to tylko część strategii PR?

80%
tak, to tylko działania wizerunkowe
16%
nie, to konieczny element polityki
2%
nie mam zdania

Gdzie rozegra się tegoroczna kamapnia prezydencka?

63%
w telewizji
25%
w internecie
10%
na wiecach i spotkaniach wyborczych

Czy sytuacja młodych pracowników PR w Polsce ulegnie zmianie w najbliższych latach?

48%
Nie, nie ma na to szans
34%
Tak
16%
Nie mam zdania

Czy kampania „czyikeajestok” jest etyczna?

41%
Tak
27%
Nie
17%
Nieetyczna jest jedynie sonda na stronie
13%
Nie mam zdania

Czy zwiększenie zatrudnienia asystentów i stażystów kosztem specjalistów wpłynie na obniżenie jakości usług PR?

60%
Tak
24%
Nie, to bez znaczenia
14%
Trudno powiedzieć

Jak myślisz, kto głównie będzie doradzał politykom w najbliższej kampani prezydenckiej?

62%
PR-owcy
26%
niezależni eksperci, politolodzy, naukowcy
11%
inni politycy

W jaki sposób należy uregulować polski rynek PR?

54%
Rynek powinnien regulować się sam
25%
Kodeksami etycznymi, działaniami związków
19%
Odgórnie, ustawą lub rozporządzeniem

Czym PR-owcy przekupują dziennikarzy?

54%
zaproszeniami na ciekawe wydarzenia
33%
obietnicą wykupienia reklamy w danej gazecie
12%
gotówką

Jak z PR-owskiego punktu widzenia oceniasz rząd Donalda Tuska?

45%
PR zastępuje rządowi faktyczne działania polityczne
26%
rząd nie umie korzystać z public relations
22%
rząd ma spójną i wyrazistą strategię działań PR
5%
nie mam zdania

Jaki czynnik powinien ostatecznie decydować o wygranej w PR-owskim przetargu?

71%
pomysłowość
12%
doświadczenie
7%
żadne z wymienionych
4%
cena
2%
koneksje
0%
nie mam zdania

Kim powinien być rzecznik rządu?

52%
PR-owcem
27%
wszystkimi naraz
10%
dziennikarzem
5%
politykiem
3%
znaną z mediów twarzą
1%
nie mam zdania

Czy po odwołaniu Pawła Grasia premier powinien powołać nowego rzecznika?

78%
tak
11%
nie
9%
nie mam zdania

Czy portale społecznościowe to:

63%
rewolucja w komunikacji
36%
chwilowa moda

Czy książka, której akcja osadzona jest w środowisku PR to dobry pomysł?

59%
tak, ujawni prawdę o branży
23%
nie, temat jest zbyt niszowy
16%
nie, popsuje wizerunek branży

Kto mniej chętnie chwali się współpracą polityków z PR-owcami?

49%
politycy
29%
PR-owcy
13%
obie strony po równo
5%
żadna ze stron
2%
nie mam zdania

Czy przetargi na obsługę PR-owską firm i instytucji są ustawiane?

54%
często
19%
nie mam zdania
12%
zawsze
11%
rzadko
1%
nigdy

Jaki wpływ na odbiór rankingów oceniających branżę PR mają kontrowersje wokół badania Home&Market?

69%
wyniki rankingów będą traktowane z podejrzliwością
16%
sprawa nie będzie miała wpływu na inne branżowe rankingi
10%
wszystkie rankingi stracą wiarygodność
2%
nie mam zdania

Czy agencje powinny korzystać z serwisów Twitter lub Facebook?

63%
tak, zdobędą dzięki temu nowych klientów i kontakty w branży
25%
nie, nic dzięki temu nie zyskają
11%
nie mam zdania

Jaki wpływ na branżę PR mają politycy?

71%
psują jej wizerunek
17%
wypromowali ją
10%
nie mają żadnego wpływu

Kto przeprowadził najlepszą kampanię do Europarlamentu?

35%
PO
31%
Naprzód Polsko - Piast
8%
PIS
6%
Libertas
4%
PSL
4%
SLD UP
3%
UPR
2%
PPP
1%
Prawica RP
1%
Centrolewica
0%
Samoobrona
0%
PPS

Co przede wszystkim daje wygrana w konkursach branżowych?

49%
prestiż i zaufanie
24%
nic nie znaczący dyplom
20%
ułatwienie w dalszej karierze
6%
większą liczbę klientów

Czy na rynku PR spowolnienie

49%
trwa nadal
18%
nie mam zdania
16%
w ogóle go nie było
15%
już się kończy

Czy warto zatrudnić celebrity do promocji marki?

68%
tak
21%
nie
10%
trudno powiedzieć

Czy Lech Kaczyński do kolejnych wyborów prezydenckich ma szansę zmienić swój wizerunek?

83%
nie
13%
tak
3%
trudno powiedzieć

Czy „kaczki dziennikarskie” podważają wiarygodność mediów?

47%
w prima aprilis – nie
38%
tak, niezależnie od sytuacji
10%
nie, nigdy
3%
nie mam zdania

Czy z PR-owskiego punktu widzenia warto używać słowa „kryzys”?

58%
słowo „kryzys” zastąpić łagodniejszymi określeniami
31%
mówić wprost, że jest kryzys
9%
omijać temat szerokim łukiem

Jak oceniasz rolę badań w budowaniu strategii PR?

46%
wykorzystuję, cenię sobie badania - to właściwy punkt wyjścia
41%
proponuję je jako jedno z działań - media lubią badania
6%
badania są drogie - szkoda budżetu klienta
4%
nie korzystam z badań - zwykle nie ma na to czasu

Co przede wszystkim powinno wyróżniać pracownika PR?

43%
kreatywność i nastawienie na realizację celów
34%
doświadczenie z innych dziedzin i otwarty umysł
14%
praktyczna wiedza z zakresu PR
6%
konsultanckie podejście

Czy w czasie kryzysu opłaca się zakładać agencję PR?

69%
nie – to zbyt ryzykowne
22%
tak – to dobry moment na taką decyzję
8%
nie mam zdania

Czy w obliczu kryzysu w Twojej firmie/agencji zredukowano personel ds. PR?

51%
nie, nie nastąpiły żadne zmiany kadrowe
21%
tak, zwolniono część zespołu ds. PR
18%
nie, wręcz przeciwnie - zatrudniono nowych specjalistów
9%
tak, zlikwidowano całą komórkę PR

Czy na PRoto.pl powinno/y być:

48%
forum
28%
niemoderowane komentarze
12%
moderowane komentarze
11%
żadne z powyższych

Jak często PR-owcy próbują wymuszać na dziennikarzach wstrzymanie niekorzystnych dla firmy publikacji?

43%
regularnie
38%
sporadycznie
12%
nie mam zdania
5%
nigdy

Dlaczego agencje PR poszukują praktykantów?

41%
nie chcą płacić kompetentnym specjalistom PR
36%
chcą dać szanse młodym zdobycia doświadczenia
21%
nie stać ich na zatrudnienie doświadczonych pracowników

Jak kryzys finansowy wpłynie na kondycję branży PR w Polsce?

48%
negatywnie
26%
nie będzie miał znaczącego wpływu
24%
pozytywnie

Czy polscy politycy rozumieją, czym jest PR?

84%
nie
12%
tak
3%
nie mam zdania

Na czyj wizerunek bardziej negatywnie wpłynie konflikt premiera z prezydentem?

49%
Polski
28%
Lecha Kaczyńskiego
22%
Donalda Tuska

Po co kancelariom prawnym PR-owcy?

38%
do kreowania pożądanego wizerunku
35%
w zastępstwie działań reklamowych
26%
do prowadzenia komunikacji

Który kandydat na prezydenta USA ma lepszy PR?

79%
Barack Obama
20%
John McCain

Co ma największy wpływ na obecny wizerunek Polski?

45%
instalacja tarczy antyrakietowej
25%
konflikt prezydenta z premierem
23%
zaangażowanie w konflikt w Gruzji
3%
inne/jakie?Dodaj w opinii
1%
polscy sportowcy na olimpiadzie

W jaki sposób wypowiedzi o wojnie w Gruzji wpływają na wizerunek prezydenta?

49%
osłabiają go
41%
wzmacniają go
9%
nie mają wpływu

Jaki wpływ na wizerunek prezydenta miałaby publikacja raportu o jego zdrowiu?

41%
pozytywny
32%
neutralny
25%
negatywny

Co PR-owiec robi po godzinach?

37%
wypoczywa
35%
dba o własny wizerunek
17%
pracuje
10%
szkoli się

Kto mógłby zostać nowym rzecznikiem rządu Donalda Tuska?

59%
Mariusz Max Kolonko
15%
Hanna Lis
12%
Marcin Meller
7%
Magda Mołek
3%
Kinga Rusin
2%
Tomasz Kammel

Jakiej gwiazdy managerem nie chciałbyś być najbardziej?

24%
Violetty Villas
20%
Dody
17%
Tomasza Jacykowa
15%
Michała Wiśniewskiego
12%
Nataszy Urbańskiej
9%
Piotra Rubika

Czy wizerunek piłkarskiej reprezentacji Polski jest dobrze zarządzany?

67%
nie
22%
tak
9%
nie mam zdania

Czy media w Polsce są społecznie odpowiedzialne?

74%
nie
19%
tak
6%
nie mam zdania

Jak z PR-owskiego punktu widzenia oceniasz majowe orędzie premiera?

51%
dobrze
35%
źle
13%
nie mam zdania

Czy Burson-Marsteller dobrze robi ponownie wchodząc na polski rynek?

53%
tak
29%
nie
17%
nie mam zdania

Jak powiększenie zespołu PR-owców rządu wpłynie na wizerunek premiera?

49%
pozytywnie
30%
nie wpłynie
15%
negatywnie
4%
nie mam zdania

Jak często nagrody jubileuszowe jako narzędzie PR-u korporacyjnego stosowane są w Polskich firmach?

52%
sporadycznie
26%
regularnie
12%
nigdy
9%
nie mam zdania

Czy „czarny PR” istnieje?

50%
tak, techniki „czarnego PR” stosuje się coraz częściej
47%
nie, działań na czyjąś szkodę nie można uznać za PR. Takie działania się pojawiają, ale nie wolno ich nazywać PR-owskimi
2%
nie mam zdania

Kto powinien organizować kampanie promocyjne miast i regionów i dbać o ich wizerunek?

57%
agencje PR-owskie
31%
specjaliści ds. marketingu zatrudnieni w urzędach
5%
trudno powiedzieć
3%
agencje reklamowe
2%
inni

Czy politycy powinni zgadzać się na wykorzystywanie ich wizerunku w komercyjnych reklamach?

84%
nie
12%
tak
2%
trudno powiedzieć

Czy agencjom PR-owskim w obliczu spadków na giełdzie grozi recesja?

64%
nie
23%
tak
12%
trudno powiedzieć

Czy VISA sprostała wymogom komunikacji kryzysowej?

70%
nie
18%
tak
10%
nie mam zdania

Czy rankingi dotyczące PR mają znaczenie w ocenie agencji przez klienta?

54%
mają znaczenie
30%
nie mają większego znaczenia
6%
nie mam zdania
6%
w ogólne nie mają znaczenia
4%
mają kluczowe znaczenie

Jaki wpływ na wizerunek Polski za granicą mają spięcia na linii Prezydent i nowy Rząd?

70%
negatywny wpływ
22%
neutralny wpływ
7%
pozytywny wpływ

Czy w polityce powinny obowiązywać partyjne wytyczne mówiące, w jaki sposób wypowiadać się publicznie?

48%
nie
48%
tak
4%
nie wiem

Czy blog jest dobrym sposobem na kreację wizerunku firmy?

68%
tak jest
17%
nie jest
14%
nie wiem

Czy mówienie przez PR-owców w mediach o szczegółach współpracy ze swoimi klientami jest

63%
nieetyczne
24%
dopuszczalne
13%
dobre dla rozwoju branży

Czy zwycięstwo PO w wyborach, to w znacznej mierze zasługa specjalistów ds. wizerunku?

43%
mieli wpływ na wynik, ale w bardzo znikomym stopniu
42%
tak, zdecydowanie widać ich działania
11%
nie, nie mieli wpływu na wynik wyborów
2%
nie mam zdania

Czy agencje sieciowe będą wypierać z rynku pojedynczych graczy?

57%
tak
40%
nie
2%
nie mam zdania

Które z poniższych miast ma najlepszą promocję?

56%
Wrocław
26%
Kraków
11%
Gdańsk
7%
Warszawa

Dlaczego niektórzy dziennikarze mają złe zdanie o PR-owcach?

48%
Przez nieprofesjonalne działania PR-owców
43%
Nie wiedzą czym zajmuje się PR-owiec
8%
Źle im się kojarzy słowo PR

W jaki sposób czarno-białe billboardy, które ostatnio pojawiły się w miastach, wpłyną na wizerunek premiera Kaczyńskiego:

48%
nie zmienią wizerunku
32%
negatywnie
12%
bardzo pozytywnie
6%
nie mam zdania

Jak konferencja prasowa Zbigniewa Ziobry (z prezentacją dyktafonu), wpłynęła na jego wizerunek?

77%
negatywnie
11%
nie mam zdania
10%
pozytywnie

Czy Michał Kamiński, który został sekretarzem stanu, poprawi wizerunek prezydenta?

69%
nie
22%
tak
8%
nie mam zdania

Jaki jest najbardziej skuteczny sposób komunikacji w pracy każdego PR-owca?

75%
spotkanie face-to-face
15%
rozmowa telefoniczna
8%
wymiana e-maili

Która partia prowadzi najbardziej skuteczne działania z zakresu PR-u:

43%
PiS
33%
Żadna
14%
PO
9%
SLD

Czy tzw. okres „ogórkowy” w mediach to dla PR-owców czas:

41%
zwiększonej aktywności (łatwiej zachęcić dziennikarza)
30%
taki sam okres jak każdy inny
28%
zastoju w branży, małej aktywności

Jak zarabiają PR-owcy?

38%
mało, nieadekwatnie do wkładu pracy
26%
dużo, ale tylko w dużych korporacjach
18%
akurat, adekwatnie do wykonywanej pracy
16%
mało, ale tylko w małych firmach

Blogi i fora internetowe to:

50%
dobre miejsce na działania na rzecz reputacji firmy
23%
miejsce największych przekłamań na temat poszczególnych firm
19%
narzędzie manipulacji w rękach agencji PR
7%
zagrożenie dla reputacji firmy

Zamieszczanie na blogach informacji sponsorowanych jest:

43%
dobrym sposobem na budowanie wizerunku
37%
zachowaniem nieetycznym
18%
wynikiem naturalnego rozwoju firmy

Dobra strona internetowa firmy powinna mieć przede wszystkim:

62%
aktualne informacje, do których łatwo dotrzeć
14%
dobrze opracowane aspekty merytoryczne
14%
dobrze sprecyzowaną grupę docelową
7%
dobrą szatę graficzną

Co należy zrobić dla poprawy wizerunku służby zdrowia?

58%
być lepiej przygotowanym do sytuacji kryzysowych
30%
uspójnić politykę informacyjną
11%
wzmocnić relacje z mediami

Składanie rocznych sprawozdań firm z zakresu CSR powinno być:

56%
dobrowolne
24%
zależeć od wielkości danej firmy
12%
obowiązkowe
8%
zależeć od branży, w jakiej działa dana firma

Zmiana identyfikacji wizualnej firmy prowadzi najczęściej do:

49%
zwiększenia jej rozpoznawalności w branży
28%
poprawy jej wizerunku
20%
są to wyrzucone pieniądze
1%
zwiększenia jej zysków

Liczne kampanie wizerunkowe polskich miast

36%
są tylko sposobem na wykorzystanie funduszy UE
33%
skutecznie przyciągają turystów z całego kraju
19%
działają tylko w obrębie danego regionu
11%
w ogóle nie wpływają na image miast w Polsce

Przechodzenie dziennikarzy do PR-u to

67%
normalna kolej rzeczy
20%
degradacja
12%
awans

Komórka PR-owska w mojej firmie

50%
jest działem/osobą podległą bezpośrednio zarządowi
24%
podlega pod dział marketingu
8%
nie są prowadzone działania PR
7%
prezes/członek zarządu osobiście odpowiada za PR
4%
jest na zewnątrz firmy w agencji PR
3%
inne

Co w obecnej sytuacji kryzysowej powinien zrobić portal grono.net, żeby uratować swoją reputację?

49%
przyznać się do winy i przeprosić użytkowników
29%
szybko uszczelnić system
11%
nic już nie są w stanie zrobić
10%
zmienić agencję PR

Czy spoty reklamowe Polski w CNN i BBC poprawią nasz wizerunek?

58%
tak
41%
nie

Firmowe spotkania świąteczne są:

55%
ważne dla integracji
21%
zabiegiem czysto wizerunkowym
17%
stratą czasu
6%
koniecznością

Który europejski polityk prowadzi najskuteczniejsze relacje z mediami?

42%
Aleksander Łukaszenka
33%
Aleksander Łukaszenka
24%
Aleksander Łukaszenka

Brak zgłoszeń do Złotych Spinaczy w kategorii PR-u kryzysowego jest spowodowany:

54%
koniecznością zachowania tajemnicy
29%
niskim poziomem działań
9%
wdrożeniem skutecznych działań antykryzysowych
6%
znikomą liczbą kryzysów

Jakie działania wizerunkowe, podejmowane w tegorocznej kampanii samorządowej, uważasz za najskuteczniejsze?

45%
spotkania z wyborcami
26%
strony www i blogi
16%
plakaty wyborcze
9%
zdjęcia z liderami partii
1%
nietypowe gadżety

Jaką ocenę za działania wizerunkowe postawisz Prezydentowi RP po pierwszym roku urzędowania?

78%
2
15%
3
4%
4
0%
5

Kto się powinien zajmować PR-em Kościoła?

69%
świeccy rzecznicy diecezji
17%
duchowni
13%
KAI

Czym tak naprawdę jest CSR?

69%
Społecznym zaangażowaniem firmy
21%
PR-em
9%
Promocją firmy

Jak oceniasz wiarygodność informacji przekazywanych przez dział komunikacji wewnętrznej w Twojej firmie?

38%
w mojej firmie nie ma komunikacji wewnętrznej
23%
to tuba zarządu
20%
wszystko „dzielę na pół” - całej prawdy dowiem się z plotek
17%
są w 100% zgodne z prawdą

Produkt markowy wiąże się przede wszystkim z:

38%
wyższą ceną
25%
lepszą jakością
18%
większą pewnością zakupu
18%
większymi nakładami na promocję

Jakie działania mogą w największym stopniu poprawić wizerunek Polski w świecie?

63%
zmiana polskiej polityki zagranicznej
16%
akcja PR dla RP
13%
akcje typu „polski hydraulik”
6%
inne
0%
działania pełnomocnika ds. wizerunku Polski

Która z wymienionych grup odznacza się najwyższymi standardami etycznymi?

34%
prawnicy
29%
dziennikarze
28%
PR-owcy
8%
marketingowcy

Marzeniem PR-owca jest publikacja pozytywnego materiału o firmie w:

35%
Gazecie Wyborczej
26%
Rzeczpospolitej
19%
prasie branżowej
11%
Dzienniku
7%
Pulsie Biznesu

Szef PR-owca zwykle nie wie:

31%
jaka jest rola PR-u w firmie
30%
czego PR-owiec nie „załatwi”
15%
co zainteresuje media
14%
jak pracują media
7%
w jaki sposób powstają publikacje o firmie

Jaki najczęstszy błąd popełniają PR-owcy wysyłając informacje prasowe?

52%
wysyłka mało istotnej informacji
25%
niesprofilowana lista wysyłkowa
20%
tworzenie listy wysyłkowej bez reasearchu
2%
zbytnia bezpośredniość w kontakcie z dziennikarzami

Jaka jest najczęstsza metoda wyboru agencji PR?

38%
"po znajomości"
33%
rekomendacja
17%
przetarg
10%
konkurs ofert

Czy PR-owiec pełniący funkcję państwową i jednocześnie prowadzący własną firmę jest wiarygodny?

69%
nie
30%
tak

Czy praktyki w agencjach i działach PR powinny być płatne?

86%
tak
13%
nie

Kongres PR w Rzeszowie to wydarzenie:

44%
integracyjne
28%
rozrywkowe
26%
edukacyjne

Czy agencje sieciowe odbierają klientom wybór firmy prowadzącej ich PR w danym kraju?

56%
tak
44%
nie

Komunikacja obecnego rządu jest:

70%
propagandą
17%
amatorskim PR
11%
profesjonalnym PR

Czy obowiązująca od 7 marca ustawa lobbingowa dostatecznie ureguluje lobbing w Polsce?

88%
nie
12%
tak

Jakie agencje zdominują polski rynek PR?

43%
wyspecjalizowane pod względem obsługi danej branży
33%
wszechstronne
22%
wyspecjalizowane pod względem użycia narzędzi PR

Jak atmosfera wokół odejścia S. Pawlaka z Zarządu PSPR wpłynie na wizerunek tej organizacji?

64%
osłabi PSPR
26%
nie ma wpływu
8%
wzmocni PSPR

Czy ostatnie wydarzenia związane z udostępnianiem informacji mediom wpłyną na wizerunek rządu?

56%
w znaczącym stopniu
34%
w słabym stopniu
9%
nie wpłyną

Czy polska branża PR potrzebuje nowych nagród przyznawanych najlepszym projektom?

63%
tak
36%
nie

2006 dla PR-u będzie rokiem:

35%
rywalizacji z reklamą
24%
dużych zysków
21%
afer i czarnego PR
13%
nowych technologii
5%
bessy

Wysyłanie kartek świątecznych firmy najczęściej traktują jako:

57%
sposób podtrzymywania dobrych relacji z klientami
22%
rutynowe i mało istotne działanie
16%
okazję do promocji i reklamy
4%
formę składania szczerych życzeń

Co miało największy wpływ na wizerunek polskiego PRu w 2004?

40%
sprawa Kulczyka i Orlenu
35%
raport Polityki „Wybielamy, przyczerniamy”
20%
sprawa Dochnala
5%
inne publikacje i wydarzenia
0%
kampania „Czyste Informacje”

Czy lobbing to też PR?

65%
tak
34%
nie

Blogi firmowe to:

60%
dobre narzędzie, wymagające rozwoju
20%
przyszłość komunikacji firm z otoczeniem
20%
chwilowa moda
0%
narzędzie nieużyteczne dla PR-owców

Czy marketing polityczny to public relations?

50%
nie
49%
tak

Jakie wydarzenie z ostatnich 12 miesięcy w największym stopniu zmieniło branżę PR ?

48%
wejście Edelmana na polski rynek
24%
kampanie wyborcze 2005
14%
kryzys w Constarze
10%
ustawa lobbingowa
2%
inne

Tegoroczne kampanie wyborcze są:

50%
mieszczące się w ramach etyki
45%
brudne
5%
czyste

Która z kampanii wyborczych liderów rankingów prezydenckich jest najlepiej przygotowana pod względem PR?

89%
Tuska
6%
Kaczyńskiego
4%
Cimoszewicza

Czy PR-owiec może być jednocześnie politykiem?

60%
tak
39%
nie

Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem Piotra Tymochowicza, że z każdego da się zrobić prezydenta?

68%
nie
31%
tak

Czy agencje PR powinny się reklamować?

56%
tak
43%
nie

Przy tak dużej liczbie organizowanych obecnie kampanii społecznych ich oddziaływanie jest:

62%
duże, ale w tylko w przypadku znanych kampanii
18%
małe
18%
średnie
0%
bardzo duże

Czy zgadzasz się z wypowiedzią Larissy Grunig, że przyszłością i siłą PR są kobiety?

58%
tak
21%
nie
17%
płeć nie ma znaczenia
1%
nie mam zdania

Jak należy postępować z tzw. "leśnymi ludkami", czyli nieproszonymi gośćmi konferencji prasowych?

56%
zapytać o zaproszenia
20%
delikatnie wyprosić
14%
nie reagować
4%
wezwać ochronę
4%
inaczej

Działania byłych pracowników agencji BCA uważam za:

40%
mieszczące się w granicach etyki zawodowej
28%
nieetyczne
22%
wątpliwe etycznie
8%
nie mam zdania

Jaki sport może być branżową dyscypliną PR-owców?

25%
żeglarstwo
18%
squash
17%
inny sport
17%
kręgle
7%
piłka nożna
7%
golf
5%
tenis
0%
polo

Czy sytuacja kryzysowa Constaru wpłynie na wizerunek branży mięsnej?

62%
tak, w znaczącym stopniu
31%
tak, ale w niewielkim stopniu
5%
trudno powiedzieć
0%
nie

Jaki gadżet firmowy jest najbardziej atrakcyjny?

61%
kubek
8%
słodycze
8%
podstawka pod telefon
7%
podkładka pod mysz
7%
brelok
5%
czapka
1%
maskotka

Czy w Polsce odbywa się wystarczająco dużo spotkań integrujących branżę PR?

64%
zbyt mało
20%
nie mam zdania
8%
odpowiednio
5%
zbyt dużo

Kto powinien zajmować się profesjonalnym kreowaniem wizerunku i PR-em Kościoła?

41%
specjalnie przeszkoleni księża
27%
agencja PR
20%
Episkopat Polski
9%
Watykan
1%
inne osoby lub organizacje

Informacje prasowe przygotowywane przez polskich PR-owców są:

60%
przeciętne
21%
dobre
13%
słabe
4%
świetne
0%
nie do wykorzystania

Stanowisko PR-owca w firmie powinno być:

46%
w samodzielnym dziale
45%
w strukturze biura zarządu
7%
w dziale marketingu

Dobry PR-owiec powinien studiować:

59%
nie ma to znaczenia
12%
dziennikarstwo
10%
marketing i zarządzanie
7%
psychologię
5%
inne kierunki
3%
2 z powyższych kierunków
0%
ekonomię

Czy uchwalenie ustawy o działalności lobbingowej powstrzyma korupcję na najwyższych szczeblach władzy?

79%
nie
17%
tak
2%
nie wiem

Zaangażowanie firm w działalność dobroczynną...

58%
może pomóc w budowaniu wizerunku, ale nie jest konieczne
38%
jest konieczne w strategii marketingowej
2%
nie ma znaczenia dla wizerunku firmy

Co jest dobrym prezentem na Święta dla PR-owca?

30%
bon na święty spokój
23%
automatyczny wyzwalacz dobrego humoru
19%
kurs asertywności w stosunku do klientów
19%
nominacja do IPRA Golden World Award
7%
recepta uniwersalna na sytuacje kryzysowe

5 z 8 nagród w konkursie Złote Spinacze otrzymały firmy, których przedstawiciele byli jurorami. Czy uczestnicy konkursu powinni być również członkami jury?

64%
nie
20%
pod pewnymi warunkami
10%
tak
4%
nie mam zdania

Czyjemu wizerunkowi zaszkodzi decyzja sądu w sprawie Edyta Górniak kontra Fakt?

34%
Edyty Górniak
21%
Faktu
21%
niczyjemu
15%
sądownictwa
6%
polskiej prasy

Główny powód działań charytatywnych polskich firm to:

52%
dbanie o wizerunek
29%
społeczna odpowiedzialność
14%
przyszły zysk
2%
chęć pomocy potrzebującym

Idea CSR jest znana polskim firmom...

57%
słabo
21%
wcale
17%
przeciętnie
3%
bardzo dobrze

Jak zachowanie Kulczyka wpływa na wizerunek polskiego biznesu?

67%
negatywnie
23%
negatywnie tylko dla Kulczyka
9%
nie ma wpływu

Jak polscy politycy radzą sobie w sytuacjach kryzysowych?

51%
źle
44%
przeciętnie
2%
dobrze
2%
świetnie

Czy wynik monitoringu mediów jest potrzebny w pracy PR-owca?

92%
tak
5%
nie
2%
nie wiem

Jaki jest Twoim zdaniem wizerunek polskiej branży PR w mediach?

56%
negatywny
28%
neutralny
15%
pozytywny

Jaki jest według Ciebie stosunek dziennikarzy do PR-owców w Polsce?

46%
neutralny
31%
negatywny
21%
pozytywny

Jakie jest Twoim zdaniem zrozumienie terminu PR wśród Polaków?

96%
niewielkie
3%
przeciętne
0%
duże

Jak często zauważasz treści reklamowe w artykułach nieoznaczonych jako reklama lub tekst sponsorowany?

79%
często
13%
bardzo rzadko
6%
sporadycznie

Jak według Ciebie najczęściej badana jest skuteczność działań PR?

55%
liczba materiałów w mediach
20%
badania ankietowe klientów
15%
wywiad pogłębiony
10%
wcale
0%
inne metody
0%
ekwiwalent reklamowy

Jakie są według Ciebie zarobki w branży PR?

60%
przeciętne
26%
wysokie
13%
niskie

Jaki jest Twoim zdaniem poziom edukacji PR-owców w Polsce?

60%
przeciętny
28%
niski
11%
wysoki

Jaka wg Ciebie jest skala stosowania w Polsce czarnego PR?

47%
marginalna
31%
średnia
21%
duża

Jak oceniasz internetowe witryny polskich agencji PR?

49%
średnio
30%
źle
20%
dobrze
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin