wtorek, 24 czerwca, 2025
Strona głównaWywiadyJak przełamać kulturowe tabu wokół tematów związanych z seksualnością?

Jak przełamać kulturowe tabu wokół tematów związanych z seksualnością?

PRoto.pl: W zeszłym roku kampania „(Nie) mówmy o seksie” zrealizowana przez Storytel we współpracy z fundacją SexedPL została nagrodzona w konkursie KTR w kategorii PR. Dlaczego zdecydowaliście się poruszyć właśnie tę tematykę?

To już ostatni moment, aby wziąć udział w tegorocznej edycji konkursu KTR! Zgłoszenia można dokonać tutaj.

Klaudia Chruściel, Country Marketing Managerka w Storytel Polska: Misją Storytel jest tworzenie świata bardziej empatycznego, otwartego na różnorodność i pełnego zrozumienia dla drugiego człowieka. Poruszanie ważnych społecznie tematów leży więc u podstaw naszej marki. Storytel to nie tylko aplikacja z audiobookami dostarczającymi rozrywki, lecz także przestrzeń na historie, które uwrażliwiają, poruszają do refleksji i poszerzają horyzonty.

PRoto.pl: Głównym elementem kampanii są słuchowiska. Dlaczego taka forma?

K.Ch.: W ramach współpracy z fundacją SexedPL stworzyliśmy serię oryginalnych słuchowisk dostępnych wyłącznie w Storytel. To właśnie słuchowiska są flagowym formatem Storytel Original, uwielbianym przez naszych użytkowników i doskonałym także dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z audio. Są krótsze niż klasyczne audiobooki, a dzięki bogatemu udźwiękowieniu oraz pełnometrażowej obsadzie sprawiają, że doświadczenie staje się bardziej immersyjne. Chcieliśmy połączyć merytorykę z rozrywką, dlatego postawiliśmy na fabularyzowane treści oparte na realnych problemach z gabinetów seksuologów i seksuolożek. Edukacja odbywa się tu przez konkretne historie i doświadczenia bohaterów, które zostają ze słuchaczami i słuchaczkami na dłużej.

PRoto.pl: Każde słuchowisko opowiada o innym aspekcie seksualności. Jak przebiegał proces doboru tematów?

K.Ch.: Tematy przewodnie poszczególnych słuchowisk zostały wybrane wspólnie z ekspertami i ekspertkami fundacji SexedPL. Następnie autorzy i autorki stworzyli fabuły, które w realistyczny sposób ukazują konkretne problemy i aspekty merytoryczne przez doświadczenia bohaterów. Zależało nam przede wszystkim na poruszaniu tematów, które nie zostały jeszcze szeroko omówione medialnie, a jednocześnie byłyby bliskie codziennym doświadczeniom odbiorców.

PRoto.pl: Do jakiej grupy docelowej kierowano projekt?

K.Ch.: Chcieliśmy, aby projekt dotarł nie tylko do osób, dla których czytanie i słuchanie książek to codzienna forma rozrywki, lecz także do tych, którzy dopiero odkrywają świat audiobooków. Główną grupą docelową są odbiorcy powyżej 25. roku życia – wynika to zarówno ze specyfiki projektu, jak i z profili użytkowników serwisów streamingowych oferujących audiobooki. Większość historii z serii „(Nie) mówmy o seksie” skupia się na doświadczeniach millenialsów i porusza aktualne, życiowe tematy, dzięki którym odbiorcy mogli utożsamić się z bohaterami.

PRoto.pl: Jakie były główne założenia kampanii? Czy udało się je osiągnąć? Czy projekt wzbudził duże zainteresowanie?

K.Ch.: Naszym głównym celem było budowanie zainteresowania wokół marki Storytel oraz zwrócenie uwagi na kulturowe tabu wokół tematów związanych z seksualnością. Widzieliśmy szczególnie duże zaangażowanie wśród użytkowników mediów społecznościowych – wielu twórców i osób publicznych dzieliło się naszym głównym wideo promującym kampanię spontanicznie, bez naszej inicjatywy. Choć byliśmy świadomi, że ze względu na tematykę i sposób komunikacji możemy spodziewać się różnych reakcji, ostatecznie przeważały te pozytywne. Kampania przełożyła się również na atrakcyjne wyniki: w pierwszych dwóch tygodniach odnotowaliśmy najwyższy ruch na stronie w całym pierwszym półroczu, a wskaźnik CTR głównego wideo był najwyższy spośród wszystkich kampanii realizowanych w całym 2024 roku. Projekt zyskał też szeroką widoczność w kluczowych mediach PR-owych w Polsce.

PRoto.pl: Które słuchowisko najbardziej zaciekawiło odbiorców?

K.Ch.: Zdecydowanym faworytem słuchaczy okazało się słuchowisko „Świadomy praw i obowiązków”, w którym główne role grają Maciej Musiał i Sandra Drzymalska. Ich bohaterowie są parą i zmagają się z różnymi oczekiwaniami, poziomem satysfakcji oraz wyobrażeniami na temat życia seksualnego. Kluczowym problemem okazuje się brak komunikacji, który skutecznie utrudnia budowanie satysfakcjonującej i jakościowej relacji.

PRoto.pl: W jaki sposób była prowadzona komunikacja projektu?

K.Ch.: Główną osią całej kampanii był materiał wideo, który w przewrotny sposób ukazywał jak „głos poprawnego wychowania” oraz utarte społecznie schematy ograniczają nas w otwartym mówieniu o potrzebach i pragnieniach w sferze seksualnej. Do tej części kampanii podeszliśmy z humorem i dystansem, a wartość merytoryczną projektu pogłębiliśmy w kanałach fundacji SexedPL, w konkretnych działaniach PR-owych oraz współpracach z influencerami. Do każdej z sześciu historii dopasowaliśmy specjalnego ambasadora, który na swoim profilu rozwijał kontekst edukacyjny i fabularny. Na Instagramie i stronie głównej fundacji SexedPL codziennie publikowane były materiały w ramach cyklu „Temat tygodnia”, pogłębiające merytoryczną warstwę każdej historii. Dodatkowo przygotowaliśmy listę polecanych audiobooków wybranych przez fundację SexedPL, która była wykorzystywana w remarketingu oraz udostępniana użytkownikom, którzy dodali wybrane słuchowisko z serii „(Nie) mówmy o seksie” na półkę.

PRoto.pl: Jak wspomina Pani udział w konkursie KTR? Dlaczego warto się do niego zgłosić?

K.Ch.: Konkurs KTR to przestrzeń, która w szczególny sposób docenia niestandardowe i kreatywne projekty. To świetna inicjatywa, zwłaszcza dla tych, którzy do swojej codziennej pracy starają się wnosić wartość artystyczną. Dla mnie osobiście to zawsze solidna dawka inspiracji. Z ogromnym uznaniem śledzę prace kolegów i koleżanek z branży, którzy w wyjątkowy i atrakcyjny sposób potrafią opowiedzieć o produkcie i marce.

Do rywalizacji można zgłosić się na stronie.

PRoto.pl jest patronem medialnym konkursu.

Rozmawiała Aleksandra Oleszycka

ZOSTAW KOMENTARZ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj