Akademia samorządowego wizerunku, redakcja: Dariusz Tworzydło
Autor recenzji:
W Polsce nadal instytucje publiczne nie cieszą się dobrą sławą, dlatego organizacjom takim potrzebne jest budowanie pozytywnego wizerunku w sposób konsekwentny i szczególnie przygotowany. By również jednostki samorządu terytorialnego cieszyły się dobrym rozgłosem, przygotowana została książka „Akademia samorządowego wizerunku”. Poszczególne rozdziały książki napisane są przez pracowników naukowych i prawników (D. Tworzydło, T. Soliński, R. Rajczyk, T. Białobłocki, M. Wojciechowska-Szac, I. Bojarska), dlatego też książka jest bardzo profesjonalnie i starannie przygotowana. Lektura adresowana jest głównie do samorządowców, ale podstawowe metody działań i narzędzia PR mogą zostać wykorzystane przez osoby obracające się w najróżniejszych dziedzinach.
Rozpoczynając od strategii PR, w której opisana została polityka informacyjna (odbiorcy, procedura, wdrażanie), autorzy przedstawiają nam również metody badania wizerunku (metody, dobór, wzory ankiet, błędy), podkreślają wagę prowadzenia komunikacji zarówno zewnętrznej (investor relations, media relations, wydarzenia, błędy), jak i wewnętrznej (kultura organizacji, internal PR, korzyści, błędy). Przedstawiono narzędzia public relations w perspektywie zastosowania ich przez samorządy. Ostatnie rozdziały omawiają rolę lidera lokalnego i jego wpływ na kształtowanie wizerunku samorządu oraz postępowanie w kryzysie, z uwzględnieniem planu zarządzania, tworzenia sztabu i symulacji. W suplemencie znajdziemy niezbędnik dotyczący etykiety biznesu.
Autorzy przytaczają szereg ciekawych, aktualnych przykładów, co czyni książkę bliższą życiowej praktyce. Każdy rozdział zawiera liczne schematy i ilustracje i kończy się rubryką „zapamiętaj”, w której wypunktowane są kluczowe kwestie omówione w danej części. Mimo, że publikacja kierowana jest do osób zainteresowanych tematyką samorządową, porządkuje wiedzę z zakresu PR jako takiego.
Książka może być uznana za zbyt nieprzystępną i formalną, ale przecież o poważnych rzeczach należy pisać poważnie. Jest potrzebna, profesjonalna i nie omija żadnej istotnej kwestii w sferze budowania wizerunku jednostki samorządu. Nienajlepszym pomysłem wydaje się umieszczenie kilku archiwalnych zdjęć, mających charakter wyłącznie ozdób i nie zawierających treści merytorycznych, mają one bowiem infantylny charakter i pochodzą zapewne sprzed kilkunastu lat. Jednak nie ujmuje to oczywiście niczego treści książki. Ma czytelny schemat i jest użyteczna dla grupy, do której jest adresowana. Polecam.
Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com
Wydawnictwo:
Grupa Wydawnicza Infor