Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Mirosława Rybak

dodano: 
20.12.2006

Autor recenzji:

Jadwiga Komar, PRoto
komentarzy: 
0

„Kwestie społecznej odpowiedzialności biznesu i roli biznesu w zrównoważonym rozwoju wymagają szerokiej dyskusji w społeczeństwie polskim. Niniejsza książka ma stanowić przyczynek do takiej dyskusji” – pisze we wstępie autorka „Etyki menedżera...”. Trudno jednak powiedzieć, że mamy do czynienia jedynie z przyczynkiem do dyskusji na temat zagadnień CSR-u, książka ta bowiem stanowi wnikliwe i wielopłaszczyznowe ich opracowanie.

„Etyka menedżera...” to wartościowe źródło informacji zarówno dla czytelnika, który dopiero zaczyna poznawać szerokie spektrum problematyki dotyczącej społecznej odpowiedzialności biznesu, jak i dla tych wszystkich, którzy chcieliby pogłębić posiadaną już wiedzę. Skierowana jest do uczniów szkół biznesu, studentów kierunków ekonomicznych, a także nauczycieli akademickich i reprezentantów administracji publicznej.

Omawiany materiał w dużym stopniu opracowany został na podstawie literatury amerykańskiej. Jak pisze autorka: „(...) wartości etyczne i oparta na nich społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa mają (...) charakter uniwersalny i ich ignorowanie byłoby wyrazem niczym nieusprawiedliwionej beztroski”. Dlatego w „Etyce menedżera...” nie brakuje odniesień, które ukazywałyby omawiane zagadnienia także na gruncie polskim.

Autorka wprowadza nas w tematykę CSR-u pokazując, jak w kontekście historycznym kształtują się argumenty zarówno za, jak i przeciw występowaniu zjawiska, jakim jest CSR. Następnie prezentuje teoretyczne modele społecznej odpowiedzialności, jak również przybliża struktury tych modeli, które determinują społeczne zachowanie przedsiębiorstw. Od szerokiego ujęcia tematyki CSR-u autorka przechodzi do zagadnień bardziej szczegółowych, w których dokładnie charakteryzuje poszczególne modele systemów kontroli i nadzoru korporacyjnego, a także ukazuje różnice pomiędzy odpowiedzialnością wobec akcjonariuszy i interesariuszy, definiując uprzednio każdą z grup. W kolejnym rozdziale autorka prezentuje amerykański model zarządzania interesariuszami przedsiębiorstwa, w którym etyka stanowi moralne zasoby firmy.

Dwa dość obszerne rozdziały książki dotyczą zagadnień zarządzania przedsiębiorstwem zgodnie z normami etycznymi. Autorka prezentuje w nich zarówno sylwetki moralne menedżerów, przedstawiając za R. P. Nielsenem podział kierowników na trzy typy: Eichmanna, Ryszarda III i Fausta, jak również szczegółowo charakteryzuje proces instytucjonalizacji etyki w zarządzaniu. Z tej części publikacji można również dowiedzieć się, jakie są mechanizmy zapobiegania i sprzeciwu wobec działań nieetycznych.
 
Końcowa część „Etyki menedżera” odpowiada na pytania o to, jak stworzyć skuteczny system społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Mirosława Rybak z dużą dokładnością opisuje kolejne stopnie zaawansowania działań, mających utworzyć w zespole atmosferę sprzyjającą działaniom zgodnym z modelem CSR-u. Ostatni rozdział autorka poświęca zagadnieniom dotyczącym odpowiedzialności przedsiębiorstwa za środowisko naturalne. Przedstawia między innymi systemy zarządzania środowiskowego, opisuje na czym polegają Programy Czystej Produkcji, a także zapoznaje czytelników z zagadnieniem integracji systemów zarządzania.

Wydawnictwo:

PWN

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin