Wizerunek firmy. Kreowanie, zarządzanie, efekty, Wojciech Budzyński

dodano: 
09.12.2005

Autor recenzji:

Maria Matusiewicz
komentarzy: 
0

Psychologowie wizerunek określają jako „obraz polegający na odzwierciedleniu w świadomości spostrzeganych poprzednio składników rzeczywistości.” Wizerunek nie jest wierną kopią przedmiotu, ponieważ jest przefiltrowany przez postrzeganie, a więc jest subiektywny. Znaczy to, że wizerunek może być dowolnie kształtowany – poprzez docieranie do świadomości i podświadomości odbiorcy. Istota tworzenia wizerunku to właśnie public relations. Wojciech Budzyński wielowymiarowo podchodzi do przedmiotu badań.

W rozdziale pierwszym wskazuje na ile wizerunek wpływa na wartość firmy. Różnicuje i dogłębnie analizuje kwestię wizerunku firmy i wizerunku marki. Tożsamość firmy, kultura organizacyjna oraz odpowiedzialność społeczna firmy – te elementy autor omawia jako podstawowe uwarunkowania wpływu wizerunku na wartość firmy. Tu również Budzyński rozważa o wartości wizerunku jako ważnego elementu aktywów przedsiębiorstwa. Rozdział drugi to próba odpowiedzi na pytanie czy wizerunkiem można zarządzać, a jeśli tak to jak. Kontynuując tę kwestię w rozdziale trzecim, szczegółowo omawia etapy takiego zarządzania (planowanie, organizowanie i ocenę). Rozdział czwarty stanowi o istocie zarządzania, a więc o kierowaniu; kierowaniu w kontekście komunikacji z otoczeniem. Budzyński prezentuje różne modele komunikowania się i ocenia ich skuteczność. W części ostatniej przedstawione zostały kierunki rozwoju zarządzania wizerunkiem firmy z uwzględnieniem postępowania w sytuacji kryzysowej, rozdzielenia procesu zarządzania wizerunku branży, kraju i lidera. Autor szczególny nacisk kładzie na procesy globalizacji w ramach rozważań o perspektywach zarządzania wizerunkiem.

Publikacje Wojciecha Budzyńskiego charakteryzują się wysokim profesjonalizmem, są rozległe, kompleksowe i wnikliwe. Autor w naukowy sposób podchodzi do omawianych kwestii obrazując je przy pomocy tabel, rysunków i przytaczanych wyników badań.

Ważnym wnioskiem płynącym z lektury jest kwestia wpływu wizerunku na wartość firmy oraz wykazanie, że działania public relations nie spełnią należycie zadania tworzenia wizerunku, jeśli nie zostaną wcielone do procesu zarządzania firmą. Konkluzją jest także dowód, że wizerunkiem firmy można efektywnie zarządzać w celu zwiększenia jej wartości i skuteczności.

Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com

Wydawnictwo:

Poltext

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin