Współpraca z otoczeniem

dodano: 
31.08.2006

Autor recenzji:

Beata Orpiszewska
komentarzy: 
0

„Elastyczność działania, pomysłowość, brak biurokracji, nieszablonowe rozwiązania to cechy organizacji pozarządowych, często decydujące o ich skuteczności. Trudno jednak wyobrazić sobie powodzenie inicjatyw społecznych bez poparcia z zewnątrz, bez współpracy z ludźmi i instytucjami, których cele są zbieżne z celami organizacji”.

Budowaniu demokracji w Polsce towarzyszy od samego jej początku duże zaangażowanie społeczeństwa w tworzenie organizacji pozarządowych. Z roku na rok zwiększa się społeczna świadomość znaczenie tych podmiotów, a wprowadzona możliwość przekazywania im 1% podatku sprawiła, że ich sytuacja ekonomiczna uległa poprawie. Wiele osób spontanicznie angażuje się w taką działalność, jednak ich entuzjazm często rozbija się o brak wiedzy związanej z praktyczno-organizacyjnymi aspektami takiej działalności. Odpowiedzią na brak informacji na ten temat jest książka pt. „Współpraca z otoczeniem”.
 
„Chcemy zachęcić organizacje do poszukiwania rozwiązań problemów poprzez rozpoznawanie możliwości istniejących w społeczności lokalnej, a tym samym do konsekwentnego dążenia do stabilności i efektywności prowadzonych działań społecznych” deklarują we wstępie autorzy opracowania.

W pierwszym rozdziale pt. „Współpraca z otoczeniem” Ryszard Skrzypiec, doktor socjologii, autor wielu badań i publikacji dotyczących współpracy samorządu terytorialnego z organizacjami pozarządowymi, pokazuje w jaki sposób budować współpracę z poszczególnymi podmiotami funkcjonującymi w otoczeniu organizacji. Autor przypomina, że zawsze powinna być ona oparta na wzajemnym poszanowaniu suwerenności, równoprawności oraz uczciwości. Dużo miejsca zostało poświęcone relacjom z samorządem lokalnym. Opisane są również szczegółowo w jaki sposób powinny być zawierane umowy o partnerstwie, a także zasady budowania planów współpracy. W zakończeniu rozdziału został przedstawiony przykład gminy Sokółka, która od 2003 roku wzorowo współdziała z samorządem lokalnym.

Skrzypiec przedstawił również zagadnienie rzecznictwa (advocacy). Wiele organizacji nie do końca zdaje sobie sprawę, że poprzez swoje działania, staje się w ścisłym tego słowa znaczeniu rzecznikiem danej sprawy. Autor publikacji pokazuje, na jakich elementach opiera się efektywna działalność rzecznicza, i na jakie pytanie musi odpowiedzieć sobie każda organizacja planująca strategię i taktykę swojego działania. Umieszczone w książce przykłady programów opatrzone są dokładnymi spisami organizacji, które są zaangażowane w ich realizację. Podane zostały również adresy niektórych organizacji, w ten sposób, aby każdy zainteresowany szczegółami ich działaniań mógł się z nimi skontaktować. Takie rozwiązanie z pewnością wpływa pozytywnie na możliwość przekazywania sobie wiedzy.

W rozdziale drugim, który został poświęcony tematowi współpracy organizacji z biznesem, Tomasz Schimanek, wicedyrektor ds. programowych Akademii Rozwoju Filantropii, opisuje, w jaki sposób organizacje pozarządowe mogą współdziałać z przedsiębiorstwami. Autor wymienia realne korzyści, jakie firmy mogą odnieść z takiej współpracy, a także umieszcza wypowiedzi licznych przedsiębiorców, którzy zaangażowali się we wspieranie organizacji pozarządowych. Opisuje również najpopularniejsze metody współpracy biznesu z sektorem pozarządowym między innymi: udzielanie pomocy rzeczowej i materialnej, odpisy od pensji oraz wolontariat pracowniczy.

Trzeci rozdział „Promocja, reklama, public relations, współpraca z mediami, czyli jak komunikować skutecznie” autorstwa Artura Ptaka, koordynatora programu o tytuł „Dobroczyńcy Roku”, z pewnością zainteresuje wszystkich tych, którzy zawodowo zajmują się public relations oraz komunikacją społeczną. Autor krok po kroku opisuje, w jaki sposób organizacja pozarządowa może „od zera zbudować” strategię komunikacji. Doświadczonym praktykom PR-u, zawarte w tej części książki porady, takie jak na przykład zalecenie, by wyznaczyć konkretne osoby do kontaktów z mediami lub zbudowania bazy danych dziennikarzy, mogą wydać się banalne. Z pewnością jednak będą one cenne dla tych podmiotów z sektora pozarządowego, które co dopiero rozpoczynają swoją działalność.
Autor umieścił również zbiór porad dotyczących tego, jak powinno się zachowywać podczas kontaktów z dziennikarzami (warto zaznaczyć, że bezpośrednie kontakty z mediami sprawią problemy nie tylko organizacji pozarządowych), a zalecenia autora takie jak: konieczność podawania zawsze sprawdzonej informacji czy konieczność bycia uprzejmym i słownym w kontaktach z mediami, powinni sobie przypomnieć również niektórzy PR-owcy i rzecznicy firm oraz instytucji.

Książka jest świetnie opracowana zarówno pod względem merytorycznym, jak i graficznym. Przejrzysty układ prezentowanej w niej treści, a także odnośniki do innych publikacji oraz stron internetowych czyni z niej niezwykle cenne źródło wiedzy. Umieszczone na końcu: słownik, przykładowy program współpracy samorządu terytorialnego z organizacją pozarządową oraz wzory umów o współpracy, na pewno przydadzą się nie tylko organizacjom, które dopiero rozpoczynają swoją działalność, ale również tym, które istnieją od jakiegoś czasu, ale dotychczas nie zdołały stworzyć spójnego systemu organizacji.
 
Polecam
Beata Orpiszewska
b.orpiszewska@proto.pl

Książka „Współpraca z otoczeniem” została wydana w ramach realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii projektu „Wiedza i doświadczenie”. Celem projektu było dostarczenie lokalnych fundacjom i stowarzyszeniom wiedzy i umiejętności na temat tworzenia oraz działania organizacji pozarządowych.
 
Publikacje wydane w ramach projektu "Wiedza i doświadczenie”:
Moduł 1: „Prawne warunki działania organizacji pozarządowych”
Moduł 2: „Zarządzanie, planowanie i ocena własnych działań”
Moduł 3: „Współpraca z otoczeniem”
Moduł 4: „Finanse w organizacji pozarządowej”

Strona internetowa projektu: www.filantropia.org.pl/wiedza

Wydawnictwo:

Akademia Rozwoju Filantropii

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin