Wszystko co powinieneś wiedzieć o PR. Odpowiedzi na 500 najważniejszych pytań, A. Davis
Autor recenzji:
Czy PR to tylko sprytne manewry i zręczna manipulacja? Czym się różni wizerunek od reputacji? Czy PR to połączenie wizerunku i reputacji? Na te i kilkaset innych pytań odpowiada Anthony Davis w swej książce „Wszystko co powinieneś wiedzieć o PR”. Czytając przedmowę polski czytelnik może odczuć pewien dysonans, jako że autor sugeruje, że najmniejsza wzmianka o PR wywołuje cyniczne uwagi i niedowierzania. Czyżby w Polsce dziedzina ta miała aż tak złą opinię? Na szczęście chyba nie. Autor, Amerykanin, często wraca do wątku złej reputacji dyscypliny, która w USA ma kojarzyć się z korupcją, zakłamaniem, oszustwami, pozorami. W Polsce zaś główną bolączkę PR nie jest zła sława, ale albo żadna sława albo niepoważne traktowanie tej sfery.
Rozdziałów jest piętnaście, a każdy odpowiada na kilkanaście/kilkadziesiąt pytań, co w sumie daje ich ponad 500. Autor krótko i zwięźle udziela odpowiedzi, co czyni książkę konkretną, logiczną i zrozumiałą. Przytacza przy tym szereg nowoczesnych pojęć z zakresu narzędzi PR. Niektóre pytania to również te, na które odpowiedzi chcieliśmy poznać, a wstydziliśmy się zapytać.
Pierwsze rozdziały wyjaśniają istotę PR – charakteryzują zakres działań oraz strategię. Kolejne części poświęcone są marketingowi, reklamie, roli public relations w organizacji, opinii publicznej. Następne opisują praktykę PR. Ostatni rozdział dotyczy perspektyw rozwoju dziedziny.
Ciekawym i przyciągającym zabiegiem jest niekonwencjonalna forma książki, która przybiera charakter dialogu z czytelnikiem na zasadzie: pytanie-odpowiedź. Dzięki temu lektura nawet pozornie trywialnych treści jest interesująca. Można również z łatwością sięgać do publikacji w każdej chwili, w poszukiwaniu odpowiedzi na frapujące pytanie, bez konieczności śledzenia chronologii przyczynowo-skutkowej poszczególnych rozdziałów. Zmęczeni klasycznymi podręcznikami naukowymi, których na rodzimym rynku pojawiło się już sporo, będą zadowoleni.
Zaletą książki jest przyziemność i bliskość jej treści wobec rzeczywistości. Jej lektura pozwala właściwie wyczuć charakter PR i odnaleźć sens w jego stosowaniu. Anthony’emu Davis’owi udało się wyklarować laikowi czym właściwie jest public relations i uświadomić pozostałym, że jest to kluczowy dział nowoczesnego zarządzania.
Odpowiedzi na pytania są konkretne i zwięzłe, co z jednej strony może być satysfakcjonujące dla potrzebujących szybkich i jasnych odpowiedzi, inni zaś mogą czuć niedosyt. Książka jest jednak zgodna z założonym w tytule celem autora i mówi o wszystkim co powinniśmy wiedzieć o PR.
Maria Matusiewicz
majaguara@yahoo.com
Wydawnictwo:
Rebis