.

 

Kryzys to żniwa dla polityków

dodano: 
10.02.2009
komentarzy: 
0

W styczniu w głównych wydaniach telewizyjnych serwisów najczęściej wypowiadał się Donald Tusk (77 razy), jednak jego przewaga nad pozostałymi politykami widocznie zmalała – dowiadujemy się z nowego „Rankingu polityków polskich” Instytutu Monitorowania Mediów.

Drugie miejsce zajął Zbigniew Chlebowski (49 wypowiedzi), a na trzecim miejscu uplasował się prezydent Lech Kaczyński (42). Jarosław Kaczyński, mimo medialnej ofensywy, zajął, identycznie jak miesiąc wcześniej, czwarte miejsce. Do pierwszej piątki awansował spektakularnie wicepremier Waldemar Pawlak.

Silną pozycją w mediach cieszyli się także parlamentarzyści – w tym przede wszystkim parlamentarzystki PiS-u – którzy do tej pory stali nieco z tyłu. Według Wiesława Gałązki nowy wizerunek PiS-u i jego lidera wzbudził spore zainteresowanie, choćby z tego względu, że zainicjował je sprawny technicznie spot reklamowy z udziałem upiększonych, sprawdzonych członkiń partii i przyjaznego widzom Jarosława Kaczyńskiego. Ten „face and body lifting” spowodował, że dziennikarze nie wykazali się dociekliwym pytaniem: Co panie te robiły, gdy ich wódz dzielił i obrażał naród? Być może więc, przez delikatność, zaakceptowano pojęcie „nowych twarzy” PiS-u i skupiono się na zmianach wizerunkowych lidera.

W czterech analizowanych programach informacyjnych najliczniej reprezentowana była PO. Wypowiedzi polityków jej koalicjanta, PSL, pojawiają się rzadziej, ale i tak dwukrotnie częściej niż miesiąc wcześniej. Do pierwszej trójki weszli odpowiednio politycy PiS oraz SLD. Pierwszą piątkę zestawienia zamyka prezydent i członkowie jego Kancelarii, którzy jednak odnotowali w styczniu wyjątkowo niską aktywność medialną. Zmalała aktywność polityków bezpartyjnych, wśród których największą obecnością w mediach może odnotować Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, który 10 razy wypowiadał się na temat stawianych mu zarzutów korupcyjnych.

W styczniu politycy najczęściej poruszali tematy: cięć w budżetach ministerstw w poszukiwaniu 17 miliardów złotych oszczędności (125), konfliktu gazowego (111) oraz kontrowersji wokół posła Janusza Palikota (94).

Jak ocenił Wiesław Gałązka „W mediach styczeń minął pod znakiem dwóch zmian: w obliczaniu budżetu oraz obliczaniu szans wyborczych. Te pierwsze obfitowały licznymi informacjami i komentarzami na temat cięcia i gięcia budżetu w obliczu kryzysu gospodarczego (125 komentarzy), na który nałożyły się dodatkowo problemy z gazem (111 wypowiedzi polityków)”.

Badaniu poddano główne wydania serwisów informacyjnych ogólnopolskich stacji telewizyjnych: TVP1 (Wiadomości), TVP2 (Panorama), TVN (Fakty), Polsat (Wydarzenia), z okresu 1- 31 stycznia 2009 r. Wypowiedzi polityków na antenie tych programów pojawiły się 960 razy (290 razy w Faktach TVN, 257 w Wydarzeniach Polsatu, oraz po 206 w Wiadomościach TVP1 i Panoramie TVP2).

Pełen komentarz Wiesława Gałązki oraz wyniki raport znajdują się na stronie.

komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin