Raport Deloitte o social media: duży popyt, mała wiedza

dodano: 
04.04.2012
komentarzy: 
0

Profil w mediach społecznościowych to dla firm idealny sposób na budowę pozytywnego wizerunku, ale jedynie 17 proc. z nich posiada zdefiniowaną strategię obecności w mediach społecznościowych. Niewiele potrafi też wykorzystać ich możliwości. Aż 75 proc. stawia na konkursy, a tylko 28 proc. używa ich do rekrutacji. Jednocześnie 78 proc. przewiduje, że w następnym roku wyda na nie więcej – wynika z raportu Deloitte.

Blisko połowa (44,4 proc.) z obecnych w sieci Polaków (16,7 mln) deklaruje, że codziennie korzysta z portali społecznościowych, takich jak: Facebook, Myspace czy Nasza Klasa, a niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że codziennie spędza czas na portalach wideo typu YouTube. Do tego dochodzą setki tysięcy użytkowników forów internetowych, blogów i serwisów multimedialnych.

W Polsce działa 1,67 mln firm, a na Facebooku jest już ponad 5 proc. z nich, co daje ponad 70 tys. polskich firm i marek. Co ciekawe, firmy chętnie korzystają z opinii zamieszczanych w sieci przez konsumentów, traktując je jak „zbiorową inteligencję”. Ta z kolei może stymulować rozwój ich innowacyjności – wynika z raportu. Na pytanie, „jaki jest cel obecności w mediach społecznościowych”, większość respondentów (62 proc.) wskazała na „podążanie za trendami widocznymi na rynku/u konkurencji”. 59 proc. upatruje w tym „pozytywnego wpływu na wizerunek marki”. Co więcej, wielu przedstawicieli biznesu jest przekonanych, że samo posiadanie profilu automatycznie przełoży się na dobrą opinię na temat firmy. Mimo to, wciąż nie potrafią o niego właściwie zadbać i mają na tym polu wciąż wiele do zrobienia – przekonuje Deloitte. Z badania dowiadujemy się też, że firmy szczególnie nie doceniają korzyści płynących z mediów społecznościowych dla rekrutacji (działów HR). Jedynie 28 proc. z nich zaznaczyło, że używa social media w tym celu. Natomiast dominacja konkursów (75 proc.) wskazuje na to, że firmy traktują media społecznościowe raczej jako narzędzie doraźnej komunikacji lub kanał dla kampanii promocyjnych, aniżeli narzędzie budowy trwałych relacji.

Najpopularniejsze portale społecznościowe to Facebook, LinkedIn i YouTube. Przy czym bezapelacyjnym liderem zestawienia jest Facebook, z którego korzysta 86 proc. badanych. Najwięcej, bo 21 proc. firm, planuje w przyszłości swoją obecność na jego największym konkurencie, czyli Google+, a także myśli o stworzeniu firmowego bloga (20 proc.). Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wśród uczestników badania: Flickr, NK.pl i Yammer.

Cały raport dostępny jest tutaj.

Badanie zostało przeprowadzone od grudnia 2011 do lutego 2012 w formie elektronicznej ankiety wśród grona profesjonalistów marketingu. W badaniu udział wzięło 71 organizacji. (es)

 

Źródło:

deloitte.com, raport: Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej
komentarzy:
0
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.
X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin