Social media: dla polskich firm to ciągle czarna magia
Jak wynika z badania Deloitte, 86 proc. przedstawicieli polskich przedsiębiorstw ma profil na Facebooku. Ale tak naprawdę do obecności w mediach społecznościowych firmy skłania głównie to, że narzędzia tego używa konkurencja, same nie potrafią z tej szansy skorzystać – czytamy w Pulsie Biznesu.
„Polecenia on-line mają konkretną wartość, choć oczywiście różną zależnie od branży. Jest wiele strategii inicjowania takich pozytywnych przekazów, choćby aranżowanie pozytywnych doświadczeń związanych z marką lub tworzenie unikatowej zawartości” – zauważa Norbert Kilen z Think Kong. Niestety „kierownicy odpowiedzialni za marketing i komunikację nie wiedzą, jak wykorzystać serwisy społecznościowe do wspierania biznesu, zwłaszcza w dziedzinie zarządzania kadrami” – krytykuje z kolei autor tekstu, Mirosław Konkel. Co ciekawe, tylko 17 proc. firm ma precyzyjną strategię działania w social mediach, zintegrowaną z wizją biznesu i planami marketingowymi. Mało która ma pracownika oddelegowanego specjalnie do tego typu działań. „Rozwój mediów społecznościowych wymaga opracowania strategii rozwoju nowej profesji. Poszukiwani są utalentowani ludzie, którzy doskonale rozumieją, jak funkcjonują nowe media, ale przede wszystkim umieją tworzyć komunikaty, które angażują odbiorców i tworzą aktywne społeczności” – skomentował na łamach gazety Daniel Martynik, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte. Według Konkela przyczyną tak słabej aktywności firm w social mediach jest nieumiejętność mierzenia ich opłacalności. „Firmy robią to nieefektywnie – na podstawie aktywnych użytkowników i częstotliwości odwiedzin na stronie. Tymczasem wskaźnik ROI (zwrot z inwestycji) dużo trafniej określa uzyskanie konkretnego działania” – pisze dziennikarz. Zaznacza jednocześnie, że jedynie 4 proc. decyduje się na takie rozwiązanie. (es)