.

 

Jakie kompetencje będą ważne w PR-ze w perspektywie dekady?

dodano: 
18.11.2019
komentarzy: 
0

Autorzy „World PR Report 2020”, czyli przedstawiciele International Communications Consultancy Organisation (ICCO), patrzą w przyszłość PR-u z optymizmem. Jak wynika z ankiet przeprowadzonych na niemal 300 osobach (z czego ponad połowa to właściciele agencji, CEO i dyrektorzy zarządzający), większość – podobnie jak rok wcześniej – spodziewa się wzrostu rentowności biznesu. Odpowiedzi, które znalazły się w raporcie, pozwalają jednak spojrzeć na więcej niż tylko dobre nastroje największych firm.

Badani wskazali na przykład, że w mijającym roku najmocniej rosły w ich firmach usługi związane z zarządzaniem reputacją korporacyjną (42 proc. wskazań), doradztwem strategicznym (29 proc.) i animowaniem społeczności w mediach społecznościowych (25 proc.). Jak wynika z ich przewidywań, pierwsze dwie kategorie będą rosnąć także w perspektywie najbliższych pięciu lat. W tym okresie zmieni się także nakład pracy poświęcany na zarządzanie poszczególnymi rodzajami mediów według modelu PESO – wynika też z odpowiedzi ankietowanych. Choć teraz na relacje z mediami („earned media”) poświęca się 49 proc. czasu, to za pięć lat będzie to 35 proc. Więcej atencji zyskają „owned”, „shared” i „paid media”.

Opisane w raporcie projekcje zaburzać może kilka wyzwań. Jednym z głównych jest według ankietowanych pozyskiwanie nowych pracowników, zwłaszcza tych na wyższych stanowiskach i o pożądanych kompetencjach. Badani podają, że w perspektywie dekady będzie im zależeć na umiejętnościach researchu, planowania i formułowania insightów (44 proc.), analizy danych i mierzenia efektów działań (42 proc.) oraz „kreatywności” (37 proc.). Wiedza dotycząca doradztwa kryzysowego, tworzenia multimedialnych treści oraz zarządzania relacjami z mediami znalazły się na kolejnych miejscach – wynika z raportu.

Źródło: „World PR Report 2020”, s. 19

PR-owcy wiedzą więc, czego chcą. Spodziewają się jednak kłopotów z zatrudnieniem. „Główny powód jest prosty – nie płacimy odpowiednio dużo. Nie robimy tego, ponieważ za nisko wyceniamy swoje usługi. W sercu tych ciągłych trudności jest nasza niezdolność do adekwatnego mierzenia efektów naszej pracy” – komentuje we wstępie Francis Ingham, CEO ICCO. Głównym źródłem pozyskiwanych talentów będą, podobnie jak w latach 2018-2019 i wcześniej, konkurencyjne agencje (70 proc. badanych na nie wskazało).

Czytaj też: Jak wyceniać usługi public relations?

Zatrudnienie to nie jedyny problem, z jakim borykają się agencje. Ankietowani z Europy Środkowej wskazali też m.in., że największym wyzwaniem jest też niechęć klientów do przeznaczania odpowiednich budżetów na komunikację oraz trudność w efektywnym mierzeniu wpływu działań PR.

Pełny raport dostępny jest na stronie.

O badaniu:

Ankietę internetową przeprowadziła firma Opinium Research na zlecenie ICCO w sierpniu i wrześniu 2019 roku. Badanie obejmuje 291 wypełnionych kwestionariuszy (179 badanych obejmowało stanowiska CEO/dyrektor zarządzający lub było właścicielami agencji) z regionów Afryki i Środkowego Wschodu, Azji i Pacyfiku, Wschodniej i Zachodniej Europy, Wielkiej Brytanii, Ameryki Północnej i Południowej. (mp)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin