.

„#NASZAwtymGŁOWA” – Instytut LB Medical rusza z kampanią na temat zdrowia psychicznego

dodano: 
15.12.2020
komentarzy: 
0

Z roku na rok zdrowie psychiczne Polaków pogarsza się – zauważa Instytut LB Medical i rozpoczyna kampanię społeczno-edukacyjną „#NASZAwtymGŁOWA”. Jej celem jest uświadamianie Polaków w kwestii zdrowia psychicznego, a także zachęcanie do zadbania o siebie przez zdobywanie wiedzy, świadome wprowadzanie działań profilaktycznych oraz do wizyt u specjalistów.

Instytut LB Medical zwraca uwagę na problemy związane ze zdrowiem psychicznym w Polsce: rosnącą liczbę chorych, brak specjalistów, zbyt małą obecność tematu w dyskursie społecznym. „Zaburzenia psychiczne, depresje, lęki to tematy, które niestety nadal stanowią społeczne tabu. Według danych WHO, tylko na depresję cierpi na świecie około 350 milionów ludzi, co czyni ją drugą najczęściej występującą chorobą na świecie. W Polsce potrzebna jest szeroka dyskusja społeczna z ekspertami i wypracowanie skutecznych rozwiązań systemu opieki medycznej w tej dziedzinie. Bardzo potrzebne są też, odpowiednie programy edukacyjne skierowane do społeczeństwa, aby zdrowie psychiczne nie było wstydliwym i pomijanym tematem” – mówią inicjatorzy kampanii.

W ramach projektu przeprowadzono Instytut LB Medical. we współpracy z SW Research przeprowadził badanie na temat kondycji psychicznej Polaków. Wynika z niego m.in., że 50 proc. Polaków doświadczyło w ostatnich dwóch latach trwałego obniżenia nastrojów. 65 proc. badanych skarżyło się w tym czasie na zmęczenie i wyczerpanie, a 1/3 odczuła brak energii i siły witalnej. Obecnie ponad 70 proc. Polaków odczuwa negatywne skutki pandemii COVID-19 – sytuacja związana z koronawirusem sprawiła, że respondenci zmagają się z takimi emocjami jak lęk, niepokój, strach czy nawet przerażenie.

Jak informują inicjatorzy kampanii, w pierwszej połowie 2020 roku liczba zwolnień lekarskich spowodowanych epizodem depresyjnym lub zaburzeniami depresyjnymi wzrosła w Polsce o 72 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.

Okazuje się jednak, że Polacy niechętnie korzystają z pomocy psychologa czy psychiatry. Jak czytamy, tylko 4 na 10 badanych osób byłoby skłonne pójść do specjalisty. Niska jest świadomość na temat zdrowia psychicznego, a osoby zmagające się z zaburzeniami w wielu przypadkach nie są świadome, że potrzebują profesjonalnej pomocy albo wstydzą się z niej skorzystać.

Zmianę tego podejścia ma na celu kampania „#NASZAwtymGŁOWA”, której celem jest uświadamianie Polaków na temat zdrowia psychicznego, a także zachęcanie do zadbania o siebie, wprowadzanie działań profilaktycznych oraz korzystanie z wizyt u specjalistów.

Kampania ma obalać szkodliwe tabu wokół zaburzeń psychicznych, a także wywołać społeczną dyskusję wokół zdrowia psychicznego. Jej celem jest też podawanie konkretnych wskazówek, kiedy powinno się zgłosić po pomoc do specjalistów, oraz pokazanie, że nie jest to powód do wstydu. Jak czytamy, kampania ma uświadamiać, że problemy zdrowia psychicznego mogą dotknąć każdego, a obszar ten ma ogromny wpływa na wszystkie aspekty naszego życia.

„Choć walka z fizyczną chorobą jest priorytetem podczas pandemii, nie można ignorować zdrowia psychicznego społeczeństwa i strategii leczniczych w tym obszarze. Aby zwalczyć kryzys dotyczący zdrowia psychicznego, potrzebujemy nowatorskich, skutecznych i dostępnych strategii terapeutycznych. Dokładne zbadanie psychologicznych szkód obecnej sytuacji może nam pomóc zmodyfikować procedury i strategie, które powinny być w takich sytuacjach implementowane przez rządy” – mówi Jagna Ambroziak, psycholog kliniczny i terapeutka z Warszawskiego Ośrodka Psychoterapii i Psychiatrii.

Kampania skierowana jest nie tylko do osób, które już zmagają się z chorobami psychicznymi, lecz do wszystkich ludzi. „To przestrzeń także dla osób, które dotąd nie miały problemów ze zdrowiem psychicznym, ale chciałyby o nie zadbać” – mówią organizatorzy akcji. Sygnalizują, że ważne jest zwracanie uwagi na pierwsze symptomy i zwalczanie ich, zanim pojawią się poważniejsze dolegliwości.

Celem kampanii ma być przeciwdziałanie chorobie – pokazywanie, jak dbać o zdrowie psychiczne, edukacja, która ma pomóc zrozumieć, jak zaczynają się schorzenia związane ze zdrowiem psychicznym, a także wskazówki, gdzie szukać pomocy.

„Mamy porażające liczby, narastający problem, dodatkowe utrudnienia w leczeniu, nowe zachorowania związane z pandemią, potrzebę nowych strategii terapeutycznych, mamy wiele do zrobienia. Zróbmy to razem. To odpowiedzialność całego środowiska: jednostki, rodziny, przyjaciół, ale także pracodawców, instytucji państwowych. NASZA w tym GŁOWA, aby zmienić podejście do zdrowia psychicznego przez edukację i społeczny dialog. Zaburzenia Zdrowia psychicznego są podłożem wielu chorób i #NASZAwtymGŁOWA, aby minimalizować konsekwencje przez profilaktykę oraz wprowadzanie odpowiednich rozwiązań” – tłumaczy Dorota Bieniek-Kaska, inicjatorka kampanii i prezeska Instytutu LB Medical. (mb)

X

Zamów newsletter

 

Akceptuję regulamin